Omakotitalon kiinnitykset&panttikirjat - miten menee myytäessä?

Siis, jos myyn talon, ja minulla on siitä lainaa kiinnityksiä vastaan, panttikirjat ovat minun pankissa, eikös juu. Kun talo myydään, kauppa tehdään tavallisesti ostajan pankissa, mihin tulisi tulla (?) minun pankistani toimihenkilö panttikirjojen kanssa, eikö vaan.

No niin, nimet on paperissa ja panttikirjat annetaan ostajan pankin edustajalle holviin haudattavaksi. Tällä samaisella minuutilla kuitenkin minulla on edelleen lainaa juuri myydystä talosta juuri luovutettuja panttikirjoja vastaan, correct? Miten siis minun pankki estää sen, etten ota nk. juoksulainaa? :) Pois se minusta, tuli vaan mieleen jos mahdollinen tuleva ostaja kysyy...
 
"vieras"
Siksi sulla on se oman pankkisi edustaja paikalla. Se ostajan pankin virkailija ojentaa sun pankin virkailijalle sekin sen sun pantin summalla. Sä taas saat sekin, joka on kauppahinnan ja sun lainasi erotus.
 
[QUOTE="vieras";25738235]Siksi sulla on se oman pankkisi edustaja paikalla. Se ostajan pankin virkailija ojentaa sun pankin virkailijalle sekin sen sun pantin summalla. Sä taas saat sekin, joka on kauppahinnan ja sun lainasi erotus.[/QUOTE]

Eli siis samalla kun panttikirja vaihtaa omistajaa, mun laina maksetaan siitä kauppahinnasta pois automaattisesti?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25738281]kaupat tehdään sinun pankissa. ja älä huoli kyllä ne sun velat ottaa heti kun kaupat on tehty[/QUOTE]

Toi on ihan kyllä sovittavissa. Yleensä kaupat kuitenkin tehdään ostajan pankissa.
 
[QUOTE="vieras";25738281]kaupat tehdään sinun pankissa. ja älä huoli kyllä ne sun velat ottaa heti kun kaupat on tehty[/QUOTE]

Niin mä ymmärtäisin asian helppouden jos kaupat tehtäisiin minun pankissa, mutta lähipiiirissä ainakin kaikki kaupat on tehty ostajan pankissa?
 
=)
Juuri asunnon myyneenä ja talon ostaneena voin sanoa meidän osalta että toisessa tapauksessa kaupat tehtiin myyjän eli meidän pankissa. Toisessa myös myyjän eli niiltä keneltä me ostettiin. Lisäks vielä noissa meidän talokaupoissa ei meidän (eli ostajan) pankista päässyt kukaan paikalle. Mutta eipä ne mitkään kirjat meidän käsissä olleet missään vaiheessa :D
 
meilläkin osto tehtiin myyjän pankissa. Mun pankista ei ollut ketään paikalla. Sekin sain ihan käteen aikaisemmin päivällä toisessa kaupungissa. Tuntui oudolta olla yli sadantuhannen shekki kädessä käppäilemässä. Sitä en halunnut kadottaa. Miehen ei tarttenut kuljettaa itse omaa shekkiä paikalle sillä hänen pankista oli edustaja. Tosin mä en muista nyt kumman pankissa ne kiinnitykset ovat. Taitaa olla miehen.
 
meilläkin osto tehtiin myyjän pankissa. Mun pankista ei ollut ketään paikalla. Sekin sain ihan käteen aikaisemmin päivällä toisessa kaupungissa. Tuntui oudolta olla yli sadantuhannen shekki kädessä käppäilemässä. Sitä en halunnut kadottaa. Miehen ei tarttenut kuljettaa itse omaa shekkiä paikalle sillä hänen pankista oli edustaja. Tosin mä en muista nyt kumman pankissa ne kiinnitykset ovat. Taitaa olla miehen.
No mun kannalta olis helpoin tosiaan tehdä kauppa mun pankissa, missä sitten kauppasumma vähennettynä jäljellä olevalla lainalla siirretään suoraan mun tilille.
 
=)
meilläkin osto tehtiin myyjän pankissa. Mun pankista ei ollut ketään paikalla. Sekin sain ihan käteen aikaisemmin päivällä toisessa kaupungissa. Tuntui oudolta olla yli sadantuhannen shekki kädessä käppäilemässä. Sitä en halunnut kadottaa. Miehen ei tarttenut kuljettaa itse omaa shekkiä paikalle sillä hänen pankista oli edustaja. Tosin mä en muista nyt kumman pankissa ne kiinnitykset ovat. Taitaa olla miehen.
Meillä se shekki siirtyi sinne pankkiin ilman että me sitä käsiimme saatiin. Sähköinen siirto tehty myyjän pankin edustajalle.
 

Yhteistyössä