Omakotitaloasuminen ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen asunut koko ikäni kerros tai rivitalossa. Vuosi sitten muutimme itse rakentamaamme omakotitaloon, jota oltiin pitkään suunniteltu ja josta oltiin haaveiltukin. Kaikki materiaalit ja ratkaisut on itse mietittyjä ja valittuja, pohja on juuri meille täydellinen ja piha on suuri ja olen laittanut sen itse juuri mieleisekseni. Naapurustossa kaikki talot on uusia, 2012-2013 valmistuneita omakotitaloja.
Mulle on kuitenkin iskenyt täällä ihan hirveä ahdistus. En pidä yhtään tästä "nukkuvasta lähiöstä", nämä pastellinväriset pakettitalot ällöttää mua ja sormien multaan työntäminen ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Kaikki naapurit on tylsiä lapsiperheitä joilla ei ole mitään muuta elämää kuin toistensa kyylääminen.
Kaipaan keskustaan, kompaktin kokoiseen kerrostaloasuntoon. Voisin istuttaa yrttejä parvekkeelle ja pintarempata asunnon mieleisekseni. En halua kaikkia näitä neliöitä joita meillä nyt on, koska emme tarvitse tilaa näin paljoa enkä jaksa tätä ainaista siivousta ja kiillotusta. En jaksa myöskään sitä että kaikki on tehtävä itse, taloyhtiötä ei ole. Seinän takaa ei kuulu yskintää eikä elämisen ääniä, hissin oven kolahdusta.
Eilen uskaltauduin puhumaan miehellen ajatuksistani ja yllätys oli suuri, kun mies kertoi kaipaavansa ihan samoja asioita. Mies kertoi, ettei tämä omakotitaloasuminen ole hänenkään juttunsa. Lapset kyllä nauttivat pihasta ja siitä että ympärillä on paljon muita lapsiperheitä, mutta toisaalta eivät lapset mitenkään kärsineet keskustan kerrostaloaikoinammekaan ja oli heillä sielläkin kavereita.
Oltaisiko me ihan julmia, jos laitettaisi tämä nyt myyntiin ja muutettaisi kerrostaloon keskustaan? Onko ajatus ihan hullu?

No just joo, on teilläkin ongelmat.

tätä on sanoneet mun ystävätkin, joille olen asiasta kertonut. Että "teillähän on niin kiva talo siinä, miten ihmeessä voi muka ahdistaa?!" jne. Ihmiset ei tunnu millään ymmärtävän miten omakotitaloasuminen voi ahdistaa, mutta jos kertoisin vaikka kerrostaloahdistuksesta niin peesaajia olisi joka nurkalla... Oikea ongelma tämäkin silti on, ihmisiä on erilaisia.

Tottakai myytte pois, jos molemmat kerran ovat samaa mieltä, ei kai tuota tarvitse sen enempää pohtia.

Sellaista asiaa kannattanee miettiä, että koska olette asuneet talossa alle kaksi vuotta, niin myyntivoitto on sitten verollista. Ja sitä myyntivoittohan uuden talon tapauksessa tulee se 100000-200000e, josta vero napsaisee sitten 30000-63000e (veroa menee siis 30 prosenttia ja 50000euroa ylittävältä osalta 32 prosenttia).

Alkuperäinen kirjoittaja myykää pois;28392971:
Tottakai myytte pois, jos molemmat kerran ovat samaa mieltä, ei kai tuota tarvitse sen enempää pohtia.

Sellaista asiaa kannattanee miettiä, että koska olette asuneet talossa alle kaksi vuotta, niin myyntivoitto on sitten verollista. Ja sitä myyntivoittohan uuden talon tapauksessa tulee se 100000-200000e, josta vero napsaisee sitten 30000-63000e (veroa menee siis 30 prosenttia ja 50000euroa ylittävältä osalta 32 prosenttia).

Niin ja siis kaksi vuotta asumalla tuo myynti- eli luovutusvoitto olisi verotonta.

[QUOTE="vieras";28392872]
Kaikki naapurit on tylsiä lapsiperheitä joilla ei ole mitään muuta elämää kuin toistensa kyylääminen...

...Seinän takaa ei kuulu yskintää eikä elämisen ääniä, hissin oven kolahdusta.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa hassulta. Ahdistaa naapureiden kyylääminen mutta samalla kaipaatte jonkun hengailemaan seinän taakse.

Ei sillä, uskon että jotkut vain viihtyvät paremmin kerrostalossa :) Itsekin varmasti kaipaisin noita elämisen ääniä jos asuisin korvessa missä lähin naapuri on satojen metrien päässä.

Jos molemmat haluatte muuttaa pois talosta (ja pihasta, se on minusta melkein tärkeämpi :D ), niin muuttakaa pois. Ei kukaan estä.

Hei,

Lohduttaa, koska asumme kerrostalossa Hesassa ja haaveilen okt:sta. Mutta pitöisi muuttaa niin kauas ja kallis. Pelottaa myös ykssinäisyys, olen ymmärtänyt ettei ole aina niin auvoa, vaan myös pakollista pihan hitoa jne. Mites välimuoto rivari isolla pihalla?

Mutta ei pakolla kannata asua. Toisaalta mites jos sais jotain apua, ystäviä. Pyytäkää hortonomi opiskelijaa tekemään helppohoitoinen piha, Rakennatte pari majaa ja auringon otto tilaa. Kohta on kesä voi juoda kahvia pihalla.
Pankaa vuokralle yksi huone tai muuta sellaista. otette au pairin tai teet kotona töitä, vaikka lapsi juttuja keräännytte teille niin tulee vipinää tms.

Suomaliset haluaa aina asua jossain korvessa missä kaikki on itse tehtyä. Älä välitä.

Meillä on vanha okt, jota olemme vuosien saatossa rempanneet.
Mua ei pihatyöt enää vois vähempää kiinnostaa, kiva lasitettu parveke riittäis mulle. Sitäkin voisi stailata ja kuoseja vaihdella vuodenaikojen mukaan! Haluaisin vaikka kt-asunnon, sellaisen kuin eräällä ystävälläni on. Ihanan huoletonta! Joo tiedän, että sitten joutuisin jostain luopumaan ja jotain kurjaa tulisi tilalle - kaikessa on kuitenkin aina ne hyvät ja huonot puolensa.

Mies ei tästä aio muuttaa, ei varsinkaan kerrostaloon. Että saas nyt sitten nähdä...

[QUOTE="Viivi";28393008]
Lohduttaa, koska asumme kerrostalossa Hesassa ja haaveilen okt:sta. Mutta pitöisi muuttaa niin kauas ja kallis. Pelottaa myös ykssinäisyys, olen ymmärtänyt ettei ole aina niin auvoa, vaan myös pakollista pihan hitoa jne. Mites välimuoto rivari isolla pihalla?[/QUOTE]

Sanotaan, että rivarissa yhdistyy näppärällä tavalla sekä kerrostalo- että omakotiasumisen huonoimmat puolet. :)

Mutta joo, ei tietenkään kannata muuttaa okt:oon, jos se jo ajatuksenakin ahdistaa. Meitä kun on erilaisia, itseäni ahdisti aikoinaan kerrostalossa juuri se, että ei ollut mitään omaa rauhaa, kun kaikki naapurien rykimiset ja riitelyt kuuluivat niinkuin olisi omassa huushollissani olleet. Pihalla olit kymmenien uteliaiden silmäparien herkeämättömän tarkkailun alla jne.

Nyt tykkään, kun on oma rauha, vaikka naapurit ihan vieressä asuvatkin (asutaan siis okt:ssa pienellä kaupunkitontilla). En minäkään minnekään korpeen lähtisi, en kaipaa mitään hehtaaritonttia ja sitä, että joka paikkaan olisi mentävä autolla.

olipa kiva lukea tää. Mä olen kaivannut takaisin kerrostaloon siitä hetkestä kun me muutettiin omakotitaloon eli noin kolme vuotta. Se tuntuu olevan "kielletty" fiilis, suomalaisen kaiketi kuuluu haluta asua ok-talossa... Itse en sitä ole koskaan halunnut, mutta tähän päädyttiin käytännön pakosta, koska markkinoilla on hyvin vähän tarpeeksi isoja kerrostaloasuntoja, ainakaan sellaisia, joihin meillä olisi varaa. Eli joo, tilaa on tarpeeksi ja oma piha on...no, välillä kiva ja välillä yksi helvetin pakkotyölaitos ;) Odotan hartaasti sitä päivää kun tästä pääsen pois, se koittaa varmaan siinä vaiheessa kun kosteusvaurio (!) on korjattu ja kolme isointa lasta saatu pois pesästä. Siihen asti yritän etsiä niitä hyviä puolia, kyllähän niitäkin kuitenkin on :)

Mä rrrrakastan meidän taloa! Isoa pihaa ja omaa rauhaa. Mutta me asutaan maalla, lähimpään naapuriin ei juuri näy. Käytiin katsomassa taloja lähiöstä, mun mies sanoi heti että ei ikinä, joutuu olla liian sosiaalinen. Vanha asuinalue olisi ollut ok, kun sit on suojaisat pihat, mutta uusilla alueilla on niin autiota, pienet tontit ja omassa pihassa ei mitään rauhaa. Hyvässä lykyssä naapurista näkee suoraan sisälle. Rivariin mua ei saisi, jos johonkin pitäisi lähtee niin kerrostaloon, saisi olla rauhassa erakkona :D

Aika kallis kokeilu... Olisko kannattanut miettiä etukäteen vähän tarkemmin? :D Mutta jos se on vaan jotain rakentamisen jälkeistä väsymystä ja menee ohi? Jos kuitenkin olette yhdessä asian päättänneet, niin ei kait siinä sitten mitään. Lapset vaan taas joutuu kärsimään, kun ne revitään uusista kavreistaan eroon. Ja just tuo kannattaa ottaa huomioon, tuo vero...

Mullekin tosin jäi hieman ristiriitainen olo, kun et muka tykkää kyttäämisestä ja ihmiset ahdistaa, mutta haluat kuitenkin takaisin ihmisten ja kyttääjien keskelle kerrostaloon? :D Ja tuokin on jotenkin hassu juttu, että muka vasta rakentamisen jälkeen hokasitte, että ette tarvitse sittenkään kaikkia neliöitä...?!? :O

No ongelmansa kullakin. Itse en menisi asumaan mistään hinnasta kerrostaloon niiden kaikkien kyttääjien keskelle, vaan mielummin sitten upotan ne sormet multaan, koska se on kuitenkin pieni vaiva siitä, että saa olla miten lystää ja rauhassa, eikä kukaan valita, jos mukulakin kipeenä huutaa keskellä yötä...

"Oma tupa, oma lupa!"

Hei,

Lohduttaa, koska asumme kerrostalossa Hesassa ja haaveilen okt:sta. Mutta pitöisi muuttaa niin kauas ja kallis. Pelottaa myös ykssinäisyys, olen ymmärtänyt ettei ole aina niin auvoa, vaan myös pakollista pihan hitoa jne. Mites välimuoto rivari isolla pihalla?

Mutta ei pakolla kannata asua. Toisaalta mites jos sais jotain apua, ystäviä. Pyytäkää hortonomi opiskelijaa tekemään helppohoitoinen piha, Rakennatte pari majaa ja auringon otto tilaa. Kohta on kesä voi juoda kahvia pihalla.
Pankaa vuokralle yksi huone tai muuta sellaista. otette au pairin tai teet kotona töitä, vaikka lapsi juttuja keräännytte teille niin tulee vipinää tms.

Suomaliset haluaa aina asua jossain korvessa missä kaikki on itse tehtyä. Älä välitä.

Hortonomiopiskelija haha. Ite asunu aina omakotitalossa ja ei sitä pihaa oo pakko mitenkää laittaa. Nurminkon leikkaa muutaman kerran vuodes ja siinä kaikki. Kai nyt jokainen osaa suunnillee yhen kukan maahan istuttaa. Ei tosiaan tarvi mitää showta tehä lattiankiillotuksineen. Meillä ei oo talossa ees mitää kiillotettavaa. Parketit iha kulunu. Imuroitua tulee sen verran, ettei jalkojen alla roskat narsku, ja talvella tulee lumet kolattuu, et pääsee ylipäätää kulkemaa.

Noi kiillotus-hinkkaus muka velvollisuus stressaamiset on joittenkin ite keksittyjä. Mä en stressaa iitteeni tommosilla asioilla ollenkaa. Ja siis toi hortonimi-opiskelija juttu nauratti mua aivan suunnattomasti. Miks sen pihan pitää olla muka jotenki niin tarkasti suunniteltu??

Yhteistyössä