Omakotitalo yksinhuoltajana - huti vai hitti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei te jotka olette ostaneet omakotitalon yksinhuoltajana ja etenkin naisena, oliko päätös huti vai hitti? Mitä yllätyksiä tuli, positiivisia, negatiivisia? Onko omakotitalon ylläpito; rahallinen, remontoiminen jne tuottanut ongelmia vai kaikki sujunut hyvin?

Olen haaveillut ok-talosta parivuotta ja nyt siihen olisi mahdollisuus, mutta ajatus pelottaa silti. Vuosikustannukset olisi edullisemmat kuin esim vastikkeellisessa rivi/kerrostalossa ja rahat menis omaan kokonaan, vastikkeet jopa säästöön. Mulla on ystäväpiirissä todella käteviä miehiä ja he auttaisivat varmasti aina ongelmien sattuessa. En ole ostamassa mitään ikäloppua taloa, enkä ihan uuttakaan. Nyt kiikarissa 2000-luvun alkupuolen 2krksinen puutalo täysin uusilla pinnoilla, ikkunoilla, katolla, lämmityskukulut 2 varaavaa takkaa ja yösähkö. Kaikki periaatteessa helpot ominaisuudet yh-naisen näkökulmasta, mutta silti mietityttää uskallanko heittäytyä tähän yksin.

Kokemuksia?

Riippuu lainan määrästä. Jos lyhennys+kulut pysyvät rajoissa niin miksei. Jos jokin hajoaa niin se tuottaa harmaita hiuksia. Niihin yllätyksiin kannattaa olla vähän puskuria sukan varressa. Itse asustelen 150m2 talossa 2 muksun yh:na.

...et voi asennointua niin että ystävät hoitavat talosi ylläpidon....

Ja 2000-luvun talo on kuitenkin jo kohta 20vuotta vanha.
Joten katto ny ensin että sulla on sukan varressa sellasen 10-30tonnia ylimääräistä jo ihan normaaleihin edessä oleviin kunnostustöihin, esim kylpyhuone, lämminvesivaraaja, ilmanvaihtokone.

...ja paljonko ajattelit sähkölaskun olevan?
400€ kuussa loka-huhtikuu menee helposti.

No miksi ei, kunhan pitää järjen päässä hinnan (lainan) suhteen, että pystyy myös elämään ja säästämään mahdollisia (tai siis KUN niitä tulee) korjauskuluja tmv. varten. Itse asun paritalossa (asoy muotoinen), mutta kumpikin (sinkkurouva hänkin, vaikkakin jo eläkeiässä) ns huolehtii kämpästään, kuin okt:sta. Ainoastaan etupihan liittymäalue hoidetaan yhdessä, eli esim lumityöt. Maksamme kuitenkin pientä yhtiövastiketta, sillä aina jotain menoja talosta on, kuten toistuvat maksut (lähinnä vakuutukset ja kiinteistövero) ja esim. koko talon maalaus oli ajankohtainen tässä pari vuotta sitten, joka meni taloyhtiön piikkiin. Mutta sähkö, jäte, irtainvakuutus, vesi jne menee kuitenkin omasta pussista, kuten omakotitalossakin. Eli taloyhtiö maksaa vain sen mikä kuuluu tavallaan itse rakennukseen. Tosin itse maksoin nyt esim. oven ja sen vaihdon. Okt olis unelma, mutta sitten taas toisaalta tykkään tästä, kun sit kuitenkin on se toinen joka maksaa niitä rakennuksen kuluja myös. Mutta en pelkäis ostaa sitä okt:kaan, jos itellä olis taitoa tai kavereita, että kun joku brobleema tulee, niin ei tarvis aina kutsua ammattilaista, joka vaatii sitten rutkasti sitä ylimääräistä rahaa. Niin joo, siis kämppä remontoitiin jo siinä vaiheessa katosta lattiaan, kun tämän ostin, joten korjauksia ei ollut eikä ole oikeestaan vieläkään tapetin vaihtotarpeita tai jotain pihaan littyviä parannuksia lukuun ottamatta, lähiakoina tulossa. Siihen maailman aikaan (9v sitten) vielä sai lainaa yli asunnon arvon ja pysty tekemään sen rempan samoilla lainoilla. Nykyään kuulemma se remonttiin tarvittava laina pitää ottaa erikseen jonain kalliimpana joustolainana - ainakin tuossa paikallisessa op:ssa.

Mutta kyllä se oma tua ja oma lupa on paras kuitenkin, enkä vuokralle muuttais enää muuta, kun pakotettuna joko yllättävän "köyhtymisen" (potkut tmv), sairauden tai vanhuuden takia. Mutta töitä, viitteliäisyyttä ja oma-aloitteisuutta se tietty vaatii ja aina löytyy jotain tekemistä sekä sisällä, että ulkona, jos ja kun vaan viittii ja jaksaa tehdä. Etenkin kesät saa melkein asua pihalla, joa haluaa pitää sen nättinä ja edustuskelpoisena... :whistle:

Joten katto ny ensin että sulla on sukan varressa sellasen 10-30tonnia ylimääräistä jo ihan normaaleihin edessä oleviin kunnostustöihin, esim kylpyhuone, lämminvesivaraaja, ilmanvaihtokone.

Ja sitten jos sen ottaa vaikka joka toinen tai kolmas kuukausi laskutettavaksi, niin melkein tonnikin on aika iso raha pistää joka toinen kuukausi siihen sähkölaskuun. Tai kaikissa sähkötyhiöissä ei edes saa kuukausittaista sähkölaskua, vaan pienin laskutusväli sattaa olla just esim se joka toinen tai joka kolmas kuukausi. Itelläkin on siirrossa se joka kolmas, kun tiuhempaan ei saa.

Niin näitä just tässä funtsin. Negatiivista ja positiivista. Talossa josta nyt pitäis tarjousta laittaa (josta aloitusviestissä kerroin, on 2013 tehty täydellinen lämmöneristysremppa. Lämmöntalteenotto, varaajat jne uusittu. Samalla villoitus ja eristys kauttaaltaan ja pinnat, kylppärit, keittiö, katto jne. Siinä mielessä mun käsityksen mukaan mitään massiivisia remontteja ei ole tiedossa vuosikausiin (ellei jotain yllättävää tule, mutta se riskihän tässä asumismuodossa aina on). Mulla ei mitään kymmeniätuhansia ole sukanvarressa, (onko kaikilla muilla okt-asujilla, en tiedä?? Mut jonkun verran on).
Talo on maalattu kauttaaltaan 3-vuotta sitten ulkoa..joten sekin on ok. Ja talkoilla niistä hommista muutkin selviää ja toki rahalla.
En tarkoittanut, että ystäväni ylläpitävät taloani. Olen tekevä ja puuhakas ja koska sitä voisi oppia ellei juuri tällaisessa tilanteessa? Tarkoitin lähinnä, että miespuilisia ystäviäni on sähkömiehestä kirvesmiehiin, joten ekana jos joku pieni probleema tulee, he voivat auttaa ja arvioida mihin rahkeet riittää ja kyllä, tietävät tilanteeni ja tarjoutuvat auttamaan aina ilman että edes ekana pyydän heitä. (Mm.edellisen asunnon terassi, sadekourujen tyhjäys jne..aloittivat homman heti, vaikka vaan ääneen suunnittelin vasta moista) ja samalla opin ne hommat itse siinä. Talkoopalkkaa toki maksoin(ruokaa, olutta:LOL: ja leikkiseuraa lapsilleen ja rupatteluseuraa vaimoilleen eli mun ihanille ystävättärille). Enkä tietenkään laske näitä töitä "varamiesten" harteille, vaan itse tekevät jos tekevät, ketään en velvoita, itepähän torppani hoidan jos sen hankin. Asutaan semisti maalla ja täällä tehään ylipäätään porukalla ja talkoilla remontit ja muut hommat.

Puilla meinasin taloa suurimmaks osaks lämmittää (on myös vesikiertoinen lattialämmitys yösähköllä kyllä) ja näin tekee täällä monet, huima säästö!
Puut, vakuutukset, sähkö, lämmitys, jätemaksut, kiinteistövero + 50ekk muut ylläpitokulut on laskettu ko. taloon ja keskiarvo noin 350e kk. Tietty jakaantuu eri kuukausille eri summiksi, mutta olen laskenut selviäväni hyvinkin noista lainan ja korkojen lisäks.

Tulipa pitkä sepustus.:D
Ap

Riippuu ihan sinustasi tai/ja rahatilanteestasi. Jos et mitään halua/osaa itse tehdä, niin en ostaisi. Mutta jos tykkäät ja osaat (tai olet valmis opettelemaan) niin mikä ettei. Tai vaihtoehtoisesti omistat niin paljon rahaa, että on varaa aina palkata joku tekemään.

350€/kk kuulostaa vähän alakanttiin....?

Oma vai vuokratontti?

Onko tietoa kuka remontit on tehny....? Tee-se-itse-mies (jolta et mitään korvauksia saa), vai joku firma? (Joka sekin voi hakeutua konkurssiin etkä edelleenkään saa korvauksia kun ne villat on läpi märät jne..)
Onko remontti miten dokumentoitu?

Paljon säästät jos saat edellisiltä ostettua kaikki tarvikkeet (ruohonleikkuri, kolat, haravat jne..) kompostoimalla saa alennusta jätteiden vuosimaksuun.

...ja kyllä meille jäi tilille rahaa pahan päivän varalle. Niin kauan säästettiin ja otettiin kyllä iso lainakin...
Ja tällä hetkellä ei niin vain pääsekään talosta eroon jos rahat ei riitä. Muuntajat on pidentynyt eikä enää saa mitä itse on alunperin maksanut.

Yhteistyössä