Omakotitalo vs. rivitalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mametsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu haluatteko itse huolehtia kuluistanne ja kiinteistön kunnosta...
Jos haluaa päästä helpolla ja maksaa könttäsummat kuukeudessa niin kannattaa valita rivari. Jos taas tykkää itse puuhastella kiinteistön ja pihapiirin kanssa ja tarkkailla lämmityskuluja ja veden kulutusta niin silloin omakotitalo.

Jos on oikea Puuha-Pirkko ja Puuha-Pete on omakotitalo ihana ratkaisu, mutta jos on mukavuudenhaluun( laiskuuteen) taipuvainen, ehdottomasti rivitalo.
Rivitalossa kustannukset jakautuvat osakkeenomistajien kesken, omakotitalossa maksat kaiken yksin, tarkoitan tällä remontteja yms. korjauksia.
Omakotitalossa et myöskään voi soittaa huoltoyhtiöön vaan on osattava tehdä jotakin itsekin...

Mä en rivariin muuttaisi enää kirveelläkään! Omaa rauhaa ei tasan minkään vertaa, kun pihat ihan vierivieressä. Kaikki omakotiasumisen huonot puolet (ruohonleikkuu ja lumityöt) joutui tekemään, mutta ei sitten sitä omaa rauhaa kuitenkaan.

Mä viihdyin kerrostalossa. Se oli helppoa elämää ja lopulta aika rauhassa sai olla, kun parvekkeelta metsänäkymä. Rapussa joskus törmäsi naapureihin, mutta oli se ihan eri kun olla vierekkäin omilla pihoillaan rivarissa.

Viihdyn kyllä omakotitalossakin. Täällä on omaa rauhaa! Rivari on mielestäni kaikista huonoin asumismuoto!

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Jos on oikea Puuha-Pirkko ja Puuha-Pete on omakotitalo ihana ratkaisu, mutta jos on mukavuudenhaluun( laiskuuteen) taipuvainen, ehdottomasti rivitalo.
Rivitalossa kustannukset jakautuvat osakkeenomistajien kesken, omakotitalossa maksat kaiken yksin, tarkoitan tällä remontteja yms. korjauksia.
Omakotitalossa et myöskään voi soittaa huoltoyhtiöön vaan on osattava tehdä jotakin itsekin...

mustavalkoista ole. Rivitalossa ei ole sellaista omaa rauhaa kuin omakotitalossa, sekä et voi itse päättää asioistasi.

Ei kaikissa rivitaloyhtiöissä ole töitä ulkoistettu. Toisaalta taas voihan omakotitalossakin työt ulkoistaa. Esim meillä naapurin mummo on ulkoistanut ruohonleikkuun ja pensasaitojen leikkaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Entä paritalo? Meillä koko tontti 1800 neliöö ja meiän osuus 2/3 siitä.. Tosi iso, ei tässä naapureilla ok-taloissansakaan oo isompaa pihaa silmämääräisesti katsottuna..

siinä olet kuitenkin kimpassa jonkun kans. Ei kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Entä paritalo? Meillä koko tontti 1800 neliöö ja meiän osuus 2/3 siitä.. Tosi iso, ei tässä naapureilla ok-taloissansakaan oo isompaa pihaa silmämääräisesti katsottuna..

siinä olet kuitenkin kimpassa jonkun kans. Ei kiitos.

Totta.. vesilaskut tulee samassa tms. Miehen sisko asuu perheineen toisella puolen joten ei ongelma.. paitsi ettei osaa pitää kirjaa lukemistaan.. Ja niiden varaston tekele on ollut kaks vuotta valmistumatta joten ei sittenkään paras mahdollinen.

Aivan, ja tästä syystä itse en koskaan voisi ajatellakaan asuvani ok-talossa, vaikka tietystihän se olisi se ideaaliasumismuoto, kun ei yhtään tarvitsisi naapureista välittää. Mutta itse kuitenkin arvostan mukavuuden ja helppouden yksityisyyden edelle, ja koska ei piha- yms. kunnostustyöt kiinnosta, meille sopivampi olisi ehdotomasti rivitalo.

Riippuu kyllä monesta seikasta. Itse olen ollut sangen tyytyväinen rivariasuja. Kunnes saatiin mahdollisuus ostaa syrjästä unelmiemme tontti. Sinne nyt rakennetaan. En kuitenkaan ikimaailmassa rakentaisi mihinkään lähiöön "sillit suolassa"-tontille.

Eli jos olis vaihtis pieni lähiötontti jossa omakotitalo tai rivitalo, niin valitsisin ehdottomasti rivarin.

Puolensa molemmissa. Ite tykkään ehdottomasti ok-talosta, tarvin oman rauhan, sellaisen rauhan, jota rivitalossa ei vaan voi saada, oli naapurit millaisia tahansa.

Niin joo erikseen nuo lähiöt, jossa taloja nököttää vieri vieressä postimerkin kokoisilla tonteilla...se on kyllä melkein sama ku olis rivitalossa.

kun tämän pohdinta on itsellä nyt ajankohtaista. Kaupungilta on tullut hakuun omakotitalojen vuokratontteja kokoluokkaa 700 - 1000 neliötä. Toisaalta nyt asutaan rivarissa, jonne periaatteessa mahdutaan, mutta takapiha on ihan mini näiden vilkkaiden lasten kanssa. Lisäksi kaikki kuuluu ja näkyy naapureiden pihoille. Onkohan noin pienillä omakotitonteilla yhtään sen enempää yksityisyyttä? Kokemuksia?

Mä en tykkäisi maksaa muiden kuluja kuten taloyhtiössä voi joutua maksamaan. Joku kun taloyhtiössä tuhlaa lämpöä, vettä, rikottaa paikkoja vähän väliä, aiheuttaa kosteusvaurioita jne niin ne tuntuvat myös omassa rahapussissa vaikkei ole osaa eikä arpaa kulujen muodostumiseen. Sekin tökkisi, että itsellä olisi rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa asioihin - esim kalliiden ja vaikeiden remonttien toteutustapaan ja ajankohtaan. Siinäpä sitä sitten vain maksetaan mukisematta kymmeniä tuhansia euroja, vaikkei hommia tehty siten kuin olisi itse halunnut tehtävän. Huoltoyhtiöt ja isännöinti maksavat nykyään hunajaa ja muodostavat monissa taloyhtiöissä aika ison osan vastikkeesta. Harvon taloyhtiöissä ja huoltofirmoista löytyy sellaisia, jotka hoitavat taloyhtiötä asiallisesti.

Eli lyhyesti: taloyhtiötouhut eivät nappaa yhtään ja silti haluaisi pitää omaisuudestaan huolta ja hoitaa siten kuten itse haluaa.

en palaa rivitaloon enää koskaan. Kamalaa kyyläystä.
Sitä paitsi siinä maksat kamalasti muidenkin kuluja. Vedestä maksettiin 51 euroa kuussa, omakotitalossa vesilasku oli 4 kuukaudelta 118 euroa.....

Rivarissa saattaa olla pihoissa pahempi duuni kun ok:ssa. Sattuu sellanen taloyhtiö jossa joku pihahitleri kertoo mitä ja miten hoidetaan j alaitetaan. Lisä herkkuna kaikenmoiset talkoot ja yhteistyöt. Kerrostalossakin enempi omaa rauhaa kun rivarissa. Ok:ssa sijainnista riippuen pääsee just niin vähäll tai paljolla kun itse tykkää. Asunnu kaikissa muodoissa ja ok tai kerrostalo saa mn äänet. Ok:ssa muuten jaksaa pikkusen puuhailla kun tekee itselleen ja omaan tahtiin, ei olla mitään puuhakkaita mutta kaikki on aika kuosissaan kuitenkin vaikka vanhempitalo onkin. Rivari oli kauhein missä asua, liian iso yhteiso ollakseen sopuisa ja liian pieni ollakseen sellainen jossa saa olla rauhassa.

Minua inhottaisi maksaa toisten vesivahingoista ja toisten yövieraiden sähkön ja veden kulutuksesta ym. moni kun nykyään väittää asuvansa yksin vaikka asuisi kaksin ym. Esim. itse kerrostalossa asuneena tiedän että siellä oli monella vakituisesti yövieraita. esim. yksi vanhempi pariskunta hoiti lapsenlapsensa, isompi muutti lähestulkoon mummolaan kun syntyi pikkuinen ja sitten kun pieni oli noin vuoden, mummo hoiti molempia, ja olivat ihan yökylässä viikot arkena. joskus viikonloppuisin kävivät kotona. myös muilla asujilla oli poika/tyttöystäviä jatkuvasti.
Rivarissa voi joutua pahimmassa tapauksessa maksamaan muiden kuluja.

Omakotitalossa pitää osata ja ehtiä tehdä paljon itse tai sekin tulee kkyllä kalliiksi.

Huonona puolena molemmissa on se yksityisyyden puute, jos asuu kaupungissa. Maalla omakotitalotontit ovat isoja. Muta onko työpaikkaa? Omakotialueilla on juoruila ja kyttäämistä paljon.

Kerrostalossa minäkin olen parhaiten yksityisyyden saanut säilyttää. Ketään ei niin kovasti ole kiinnostanut meidän perhe tai meidän tekemiset ja välit ovat olleet asialliset. Tervehditään vastaantullessa mutta paljon muuta ei tiedetä eikä kiinnosta puolin eikä toisin.

Asumme rivarissa ja olemme tyytyväisiä.

Äänieristys on mainio: naapurista ei uulu pihaustakaan. Asuntojeme välissä on kaksi varastoa ja autotallia. Asuntomme toisella puolella ei ole naapuria lainkaan.

Piha on suuri rivarin pihaksi ja täys aidttu ja näkösuojattu. Sopii pikkulapsiperheelle hyvin: lapset eivät karkaa pihasta.

Taloyhtiössä kannattaa mennä hallitukseen niin pääsee päättämään asioista ja ajamaan itselle sopiviksi ajankohdiksi niitä remontteja ja muita. Mutta meillä onkin hyvin hoidettu taloyhtiö ja hyvä henki ja hyvät änieristykset. Näillä ehdoilla suosittelen muillekin rivaria.

Tosin meillä ehkä vaikutti kerrostaloasumisen yksityisyyteen se, että kaikki muut asujat olivat nuoria tai vanhoja. Ei lapsiperheitä. Nuoria opiskelijoita ei kiinnostanut meidän lapsiperheen tekemiset eikä vanhuksiakaan.

ehkä jos olisi asunut muita lapsiperheitä, olisi tullut näitä kirjoituksia: eivät käy ulkona silloin kuin me ja sillä sellaiest raidalliset housut eikä punaiset kuten meillä santerilla.

Eli ehkä asumismuoto on tuurin kauppaa. kaikissa voi onnistaa tai epäonnistaa.

Yhteistyössä