Omakotitalo puolison nimissä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olemme naimisissa ja meillä on yhteinen talo, joka on mieheni nimissä ( sekä tontti että talo). Avioehtoa ei ole eikä siitä ole koskaan ollut mitään puhettakaan, talolaina on 50/50. Meillä menee huonosti, mies puhunut avioeropapereiden viemisestä jo. Olenko heikoilla taloudellisesti mahd. eron tullessa, jos mies heittäytyy hankalaksi? Jos olen niin millä tavalla?

"vieras"
Tontti tuli lahjana puolison vanhemmilta, siksi on mihen nimissä. En ollut enkä ole tyytyväinen tähän, minua loukkaa appivanhempien ratkaisu. Kyseessä yhteinen koti jota minäkin olen maksanut.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28714759:
puolet talosta on sinun, oli nimi paperissa tai ei
Ei ole. Talo on vain miehen. Avioeron yhteydessä tehdään ositus ja sen perusteella katsotaan, kuka maksaa ja paljonko. Ei avioliitossa omaisuus ole yhteistä vaan sen, kenen nimissä se on.

"Aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28714771:
Omaisuus menee puoliksi, mutta koska talo ja tontti on miehen nimissä, hänellä on oikeus halutessaan pitää ne, eli hän voi maksaa sinut rahalla ulos niistä.
Varmasti haluaa pitää, mutta en tiedä onko hänellä varaa siihen. Ja KUKA määrittelee hinnan, jolla ostaa mut ulos tästä. Eli todellakin saattaa olla kivat ajat edessä, kun yrittää kuitenkin pilkkahintaan päästä. Ai niin, tietysti appivanhemmatnon tarvittaessa valmiita miestä auttamaan.

"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28714780]Varmasti haluaa pitää, mutta en tiedä onko hänellä varaa siihen. Ja KUKA määrittelee hinnan, jolla ostaa mut ulos tästä. Eli todellakin saattaa olla kivat ajat edessä, kun yrittää kuitenkin pilkkahintaan päästä. Ai niin, tietysti appivanhemmatnon tarvittaessa valmiita miestä auttamaan.[/QUOTE]

Usein ulkopuolinen kiinteistönvälittäjä arvioi hinnan

"Aloittaja"
En ole loisinut ilmaiseksi. Olen osuuteni maksanut, miehelläni ei olisi yksin varaa maksaa tälläista lainaa ja elättää perhettä. Sinunkaltaisiasi idioottejaon olemassa, tiedän sen jo. Siksi en viitsi tämän enempää kommentoida.

"huoh"
Vähän nyt sisälukutaitoa kehiin. Aloittaja on maksanut 50% velasta!

Ikinä ei kyllä kannattaisi tuollaiseen sopimukseen lähteä mukaan :( Oon luullut et omaisuus jaetaan puoliksi riippumatta siitä kenen nimissä ne on? Jos ei ole avioehtoa, niin eikö silloin toi talokin pitäis mennä puoliksi? Tontti vähän mietityttää kun on lahjaksi saatu...

[QUOTE="huoh";28714823]Vähän nyt sisälukutaitoa kehiin. Aloittaja on maksanut 50% velasta!

Ikinä ei kyllä kannattaisi tuollaiseen sopimukseen lähteä mukaan :( Oon luullut et omaisuus jaetaan puoliksi riippumatta siitä kenen nimissä ne on? Jos ei ole avioehtoa, niin eikö silloin toi talokin pitäis mennä puoliksi? Tontti vähän mietityttää kun on lahjaksi saatu...[/QUOTE]

Mä olen kanssa siinä uskossa, että jos ei ole avioehtoa ja avioliiton aikana on talo hommattu, niin se menee puoliksi (eli naimisissa ollessa ei ole väliä mikä on kenenkin nimissä, jos ei ole avioehtoa ja on liiton aikana hommattu). Varsinkin kun laina on 50/50, niin pystytään osoittamaan sun maksaneen siitä puolet, sillä on iso merkitys. Puolueeton kiinteistönvälittäjä tietysti arvioi realistisen hinnan, minkä mukaan jako menee.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
[QUOTE="vieras";28714789]lahjat ja perinnöt ei kuulu ositukseen[/QUOTE]

Ei se mee noin. Lahjanantajan tai perinnönantajan täytyy erikseen sulkea aviopuoliso pois lahjan tai perinnön antamisesta antamisesta.

vieras 17
[QUOTE="Ccc";28715078]Mutta jos mies on saanut tontin lahjaksi niin sen arvo vähennetään talon hinnasta. Esim. Tontti 100 000€ , talo 200000 niin sinun raha on 50 000€[/QUOTE]

Ei mene näin, jos ei avioehtoa ja lahjakirjassa ei ole erikseen suljettu puoliso lahjasta pois. Ei riitä, että lahja annettu "Erkille".

"vieras"
Jos olette naimisissa, ei ole avioehtoa ja lahjakirjassa ei ole suljettu pois avio-oikeutta, kuuluu puolet talosta ja tontista sinulle. Esim. niin, että talo myydään ja saat puolet, tai hän lunastaa sinut ulos eli saat talon arvosta puolet rahana. Esim. voitte pyytää paikalliselta kiinteistönvälittäjältä arvion hinnasta lunastusta varten, jollette pääse hinnasta yksimielisyyteen.

"vieras"
Molempien omaisuudet lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi ellei ole avioehtoa tai perintönä saatua omaisuuta ei perinnön antaja ole selvästi määrännyt avio-oikeuden ulkopuolelle.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28715166]Jos olette naimisissa, ei ole avioehtoa ja lahjakirjassa ei ole suljettu pois avio-oikeutta, kuuluu puolet talosta ja tontista sinulle. Esim. niin, että talo myydään ja saat puolet, tai hän lunastaa sinut ulos eli saat talon arvosta puolet rahana. Esim. voitte pyytää paikalliselta kiinteistönvälittäjältä arvion hinnasta lunastusta varten, jollette pääse hinnasta yksimielisyyteen.[/QUOTE]

Miten hinta määritellään, kun toinen osapuoli vastustaa kiinteistövälittäjän tai useamman samaan haarukkaan osuvia arvioita?

Lähinnä, miten oikeus arvottaa kiinteistön hinnan kun sinne mennään?

Yhteistyössä