omakotitalo asujat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unelma harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unelma harmaana

Vieras
mietin tässä, että paljonko on kulunne omakotitalossanne kuukaudessa? asumme tällä hetkellä rivrissa ja kulumme on kuukaudessa vähän yli 200 ?, tämä sisältää vedet, jäte kulut, sähkön, autopaikan. mietin tämmöisiä, koska meillä on suunnitteilla talon rakentaminen. tiedän, että kaikki riippuu siitä missä päin asuu ja minkä kokoinen talo on, mutta haluaisin tietää, paljonko kulut on suurinpiiretein. miten olette pärjänneet, jos olette äiteinä hoitaneet lapsia kotona ja miehet ovat olleet tienaamassa...meillä on omistusasunto, jossa olemme asuneet kolme vuotta ja olemme koko ajan säästäneet rahaa. minä olen kotona kolmen lapsen kanssa.ja suunnitteilla olisi vielä neljäs lapsonen=)

kahden kk sähköt ovat yleensä jotain 200-250 euron luokkaa,vedet kahdelta kuulta 200 euron luokkaa ja lisäksi jätteiden kuljetus tms lasku on kahdelta kuulta n.80 euroa

Meillä on asumiskustannuksen maalämpöisessä omakotitalossa noin 250e/kk (sisältää sähkön, jätteet, kiinteistöveron, vakuutuksen, lokakuljetuksen).
Hyvin olemme rahallisesti pärjänneet, muutimme kuukautta ennen esikoisen syntymää ja nyt kun niitä lapsia on jo kaksi, niin minä olen nyt melkein koko tämä omakotitaloasumisen ajan ollut kotona. Kyllä sitä pärjää, jos lainaa on tuloihin nähden kohtuullisesti ja osaa vähänb ennakoita menoja.

Meillä vaihdetaan öljylämmitys pellettilämmitykseen, kerron menot halvemman mukaan:

* Lämmitys 65 euroa kuukaudessa
* Sähkö 4600Kwh/v eli kahden kuukauden lasku 100 euron luokkaa
* Vesi 10 euroa kuukaudessa (+ tyhjennys kerran vuodessa, 50 euroa)
* Kiintesitövero 440 vuodessa
* Jätemaksu 38 euroa kahdessa kuukaudessa
* Vakuutukset... hmmm... samalla laskulla on paljon eri vakuutuksia, mutta jos en väärin muista, niin olisiko 500 euron luokkaa vuodessa?

Taitaa mennä vain vähän päälle 200 euroa/kk, mutta tähänhän ei olla huomioita ollenkaan remontteja, tarvittavia koneita (esim. ruohonleikkuria), eikä kaikkia muita ok-talossa eteen tulevia pakollisia menoja.

Lainan korot ovat korkeat. Sekä vakuutusmaksut sekä säähkö. Kesällä vettä menee enemmän pihan kasteluun. En ehkä tuossa tilanteessa, että toinen on kotona uskaltaisi ottaa enää isoa asuntolainaa, tarttis molempien palkat laittaa menoihin. Menot ovat okt:ssa eri luokkaa kuin rivarissa. Voisitteko ehkä odottaa muutaman vuoden, kun palaat takasin töihin, niin ei tarttis olla niin tiukilla?

Alkuperäinen kirjoittaja korkeat:
Lainan korot ovat korkeat. Sekä vakuutusmaksut sekä säähkö. Kesällä vettä menee enemmän pihan kasteluun. En ehkä tuossa tilanteessa, että toinen on kotona uskaltaisi ottaa enää isoa asuntolainaa, tarttis molempien palkat laittaa menoihin. Menot ovat okt:ssa eri luokkaa kuin rivarissa. Voisitteko ehkä odottaa muutaman vuoden, kun palaat takasin töihin, niin ei tarttis olla niin tiukilla?

Riippuu varmaan lainanmäärästä, joutuuko tiukoille vai ei.

Meillä lyhennykset korkoineen 800 euroa kuussa, eikä olla tiukoilla, vaikka minä olen kotona kotihoidontuella.

Meillä 6henkinen perhe ja vesi 33e,sähkö johon kuuluu lämmitys 120e,jätehuolto 10e,kiinteistövero 20e kuukaudessa,vakuutusmaksun suuruutta en muista kun op pankin joku bonus kattaa sen,kun on laina sieltä ja lainaa lyhennämme 1450e kuussa.

Yhteistyössä