Omaishoitajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä joku täyspäiväinen omaishoitaja? Luin tuttuni päivityksen facessa ja hän naureskeli sille miten joku asiakas oli sanonut kuinka vähän omaishoitaja tienaa ja kuinka vähän häntä arvostetaan. Naureskeli siinä ystävänsä kanssa että aijaa, ai että omaishoitajat....? Entäs me sh:t? Voiko sh:t olla niin tietämättömiä miten vähän omaishoitaja saa rahaa ja miten rankkaa se on, 24/7 duunia...

Kertokaa mulle kertokaa! Millaista teidän elämä on? Arvostan teitä niin paljon!

Mä olin täyspäiväisesti omaishoitaja. Oli rankkaa.
Hoidettavani oli infektioeristyksessä, joten kotoa ei poistuttu.
Oli nenämahaletku ja cvk. Pyörätuoli, kävelytuki ja pottatuoli. Hurja määrä lääkkeitä.
Elämä pyöri aamusta iltaan, sekä yölläkin hoidettavan ympärillä. Letkutukset( veivät päivästä yht. 5 tuntia, koko ajan oli oltava vieressä, sillä yleensä letkutus keskeytyi oksennuksen), kävely harjoitukset, lääkkeet, cvkn juuren hoito, nesteytys, voinnin seuranta, kaikki siirtymisen, pukemiset, verikokeet ( Nämä otettiin 70 km päässä 1-4 kertaa viikossa) , äkkilähdot sairaalaan, lääkkeiden sivuvaikutukset ym..
Kerran viikossa tuli ulkopuolinen hoitaja kotiin muutamaksi tunniksi, jotta pääsin apteekkiin ja ruokakauppaan ( Näihin ei hoidettavaani saanut viedä) . nuo pari tuntia viikossa, jotka vietin kaupassa ja apteekissa, olivat "omaishoitajan vapaani" , yhteensä 8 tuntia/ kk .
Hoidettavani oli valvottava 24/7