Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija opiskelija

Vieras
Sain tänään tietää että pääsen opiskelemaan aikuisopintoja ammattikouluun (täysipäiväisesti 2,5v, tavotteena lähihoitajan tutkinto) omaehtoisena opiskeluna työttömyysetuudella.
Olen paljon siitä yrittänyt lukea mutta muutama asia on jäänyt epäselväksi kun tässä tulevaisuuden budjetteja laskeskelen...
Saako siihen päälle vielä jotain kulukorvausta?
Maksaako opiskelija ruokalassa syöminen?
Maksetaanko työttömyysetuutta 5 vai 6 pv/vk?

Kiitos jo valmiiksi jos joku viitsii vastata .

Eikös toi makseta samoilta päiviltä kuin työmarkkinatuki/ansiosidonnainen? Ja muistaakseni sen 9€ saa kulukorvausta ja olisiko ollut että lapsikorotuksenkin saa.. en nyt varmaksi muista, pari vuotta sitten itse kyselin näitä juttuja työkkäristä.

Sain tänään tietää että pääsen opiskelemaan aikuisopintoja ammattikouluun (täysipäiväisesti 2,5v, tavotteena lähihoitajan tutkinto) omaehtoisena opiskeluna työttömyysetuudella.
Olen paljon siitä yrittänyt lukea mutta muutama asia on jäänyt epäselväksi kun tässä tulevaisuuden budjetteja laskeskelen...
Saako siihen päälle vielä jotain kulukorvausta?
Maksaako opiskelija ruokalassa syöminen?
Maksetaanko työttömyysetuutta 5 vai 6 pv/vk?

Kiitos jo valmiiksi jos joku viitsii vastata .

Miten se tutkinto aikuisella noin pitkään kestää? Yleensä se on kaksi vuotta tai alle jos täyspäiväisesti opiskelee.

Mutta tuosta itse asiasta:
- kulukorvausta maksettiin ennen, mutta tämän vuoden alusta tuli lakimuutos, jonka mukaan sitä ei enää makseta omaehtoisessa opiskelussa oleville (vain työvoimakoulutuksessa olevat saavat sitä)
- ruokalassa lounaan syömisen ei pitäisi maksaa mitään jos ja kun kyseessä on ihan normaali opiskelu ammatilliseen perustutkintoon
- työttömyysetuutta maksetaan aina vain 5 päivää viikossa, viikonlopuilta sitä ei saa

Miten se tutkinto aikuisella noin pitkään kestää? Yleensä se on kaksi vuotta tai alle jos täyspäiväisesti opiskelee.

Mutta tuosta itse asiasta:
- kulukorvausta maksettiin ennen, mutta tämän vuoden alusta tuli lakimuutos, jonka mukaan sitä ei enää makseta omaehtoisessa opiskelussa oleville (vain työvoimakoulutuksessa olevat saavat sitä)
- ruokalassa lounaan syömisen ei pitäisi maksaa mitään jos ja kun kyseessä on ihan normaali opiskelu ammatilliseen perustutkintoon
- työttömyysetuutta maksetaan aina vain 5 päivää viikossa, viikonlopuilta sitä ei saa

Kiitos selvennyksestä. Ompa hassua että sairauspäivärahaa saa 6päivää viikossa mutta tuota vaan 5.

Itse olen joutunut nyt lomautetuksi eli kyllä minunkin sädekehä kiiltää

kyllä löytyy outoa porukkaa jos tälläsestä asiallisesta keskustelusta saa vedettyä herneen nenään. Pikkasen heikko itsetunto vissiin joillain.

Mutta alottajalle: kyllä koulusta saa maksuttoman aterian mutta kulukorvausta ei enää makseta. Ja työttömyysetuutta maksetaan viideltä päivältä viikosta kuten yllä jo mainittu. Mukavaa opiskelua vain sinulle ap!

Yhteistyössä