Omaehtoinen gluteenittoman ruokavalion noudattaminen

vierailija
Pahojen vatsavaivojen takia olen ollut jo pian vuosikymmenen gluteenittomalla. Mikään ei saa vatsaa niin kipeäksi kuin gluteeni. On mulla muutama muukin ruoka-aine, jota vältän vatsan takia, mutta gluteenin kanssa tosiaan ihan ehdoton ei.
 
Ihmisvarm
Ei todettua keliakiaa, mutta muita "epämääräisiä" juttuja on ollut vuosien varrella, joita aikaisemmin pidin normaaliin elämään kuuluvina. Gluteenittomuudella niistä on päästy eroon:
- aftat
- nivelreuman oireet
- kuukautiskivut
- epäsäännölliset kuukautiset
- selittämättömät nenäverenvuodot
- keväiset siitepölyallergiaoireet
- ummetus
- peräpukamat

Mitään näistä en kaipaa takaisin, joten gluteenittomuus on oletusarvo jatkossakin.
 
vierailija
Muistellaampa ensin yhdessä, että mitä se gluteeni olikaan. Se ei ole mikä tahansa proteiini, vaan tärkeä osa kasvin puolustusjärjestelmää sitä syöviä hyönteisiä vastaan. Sen tehtävä on lamauttaa kasvia syövän hyönteisen ruuansulatusjärjestelmä.
Tällä hetkellä ihmiseltä voidaan todeta gluteenin aiheuttama keliakia, jossa suolinukka tuhoutuu, sekä gluteeniyliherkkyys, jossa gluteeni pääsee suolen sienämän läpi elimistöön jossa se aiheuttaa jatkuvan tulehduksen.

Itse en kestä gluteenia ollenkaan, saan vatsavaivoja ja nivelsärkyä. Luontaisesti gluteeniton ruokavalio on helppo koota kauran, riisin, maissin ja noin muun miljoonan viljan ympärille jotka eivät gluteenia sisällä. Minulle tämä on aivan yhtä normaali ruokavalio kuin mikä tahansa muukin ruokavalio, jossa vaan on jätetty pois jokin ainesosa joka ei ole millään lailla välttämätön. Vähän sama kuin jos joku ei kestäisi omenaa ja jättäisi omenan pois ruokavaliostaan. Ei iso juttu.
 
vierailija
Gluteenittomilla puoli vuotta nivelreuman helpottamisen ja lääkkeiden vähentämisen toivossa. Parin kuukauden jälkeen jätin kortisoni-lääkityksen pois, talven myötä karsitaan muitakin lääkkeitä. Nivelkunto mahtava, iho heleä ja olo muutenkin pirteä :)
 
En suosittele
[QUOTE="mikkis88, post: 31226393, member: 139897

En suosittele , jos korvaat viljatuotteet guteeettomilla jauhoilla, leivillä, vastaavilla tuotteilla,, niin niissä on tärkkelystä paljon . Tärkkelys taasen "tukkii" suolistoasi .
Eli jos et todellakaan ole vilja allerginen en lähtisi kokeiluun.
Viljan , riisin käyttöään voi kylläkin rajoittaa.

Jos jaksat hieman tutkailla , voit vierailla vaikkapa Nina Laurellin sivuilla..
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija post: 31226954:
Jos jollakulla on härkäpapujauhoista tehdyn leivän ohje, niin voisiko laittaa sen tähän ketjuun? Olen yrittänyt itse saada hyvää leipää aikaiseksi härkäpapujauhoista, mutta en ole saanut syömäkelpoista.
Ei niitä lektiinejä ihminen pysty hyödyntämään mut varmaan possu
 
vierailija
Ei todettua keliakiaa, mutta muita "epämääräisiä" juttuja on ollut vuosien varrella, joita aikaisemmin pidin normaaliin elämään kuuluvina. Gluteenittomuudella niistä on päästy eroon:
- aftat
- nivelreuman oireet
- kuukautiskivut
- epäsäännölliset kuukautiset
- selittämättömät nenäverenvuodot
- keväiset siitepölyallergiaoireet
- ummetus
- peräpukamat

Mitään näistä en kaipaa takaisin, joten gluteenittomuus on oletusarvo jatkossakin.
Kiitos tiedosta
 

Yhteistyössä