omaan huoneeseen nukkumaan?

Elikä meillä on kohta muutto edessä, ja tarkoituksena
siirtää 2,5 kk tyttömme nukkumaan omaan honeeseen.
Meillä nukkumaan meno nyttenkin aika vaivalloista...johtuen
omasta laiskuudestani..pienenä opetin tytön siihen että
silitetään päätä ennen nukkumaan nenoa,näin siis nukahti nopeasti.
Nykyisin sekään ei tunnu auttavan..olen koittanut olla kova ja olla
antamatta kättä hänelle, uni lelua ei huoli..siis suurin vika on minussa :ashamed: sen tiedän.
Elikkä siis kun muutamme uuteen asuntoon, voinko vaan ensimmäisenä
yönä jättää tytön omaan huoneeseen, miten tulisi ragoida siihen, että
rupeaa siellä itkemään tai juoksee sieltä pois?
Kuulosta ehkä typeriltä kysymyksiltä ja joillekkin itsestään selvyyksiltä,
mutta ensimmäinen lapseni ja haluisin muidenkin äitien neuvoja ja kokemuksia.
Itse ajattelin, että vien takaisin sänkyyn aina kun tulee sieltä pois..
pitäisikö olla silloin puhumatta hänelle?
Siis enhän kyllä vielä tiedä tekeekö edes vastarintaa..
:/ mutta valmiiksi kyselisin teidän vinkkejänne :)
 
2x41vnyxä
2,5 v ymmärtää jo paljon enemmän kuin äkkiseltään arvaisikaan. Oma huone uudessa kodissa, tuttu sänky, tutut lelut ja muut omat tavarat. Siinä voi sitten jutella lapselle, että tämä on nyt sinun huoneesi ja saat nyt nukkua omassa huoneessa, eli saattaa olla että muutos omaan huoneeseen käy tällä tavoi kivuttamasti.

Meillä on 2 v tenava ja kyllä hänkin välillä tulee pois sängystä, sitten pitää palauttaa. Joka kerta sanotaan, että nyt on yö, hänen pitää nukkua, että äiti ja isä ovat olohuoneessa / keittiössä / kotona, eivätkä lähde mihinkään.
Lähes joka ilta huutelee, mutta emme ravaa vuoteen vierellä, Ehkä kerran tai kaksi käydään jos iso hätä on. Yleensä vain vastataan, että olemme täällä, olen kotona, nuku nyt!

Eli hän haluaa vain varmistaa, että olemme kotona, eikä häntä ole jätetty yksin. Pitää myös muistuttaa mitä hän itse on tekemässä: on yö, nyt nukutaan.

Eli tämän sepostuksen tarkoitus oli sanoa, että minun mielestäni kannattaa puhua, kerrata ja muistuttaa siitä mitä lapsi on tekemässä. koska tuon ikäinen jo tajuaa kyllä.
Ja osa huuteluista on "vedättämistä".
Meillä ipana myös tarkistaa yölläkin , että olemme paikalla,. Kerran-pari yössään joudu käymään sängyn vierellä. Peittelen, joskus laitan parempaan asentoon, ja kun lapsi kysyy isästä, sanon että isä nukkuu, nyt on yö, nuku sinäkin, äitikin menee nukkumaan.Se riittää. Hän tietää että olemme kotona... mutta yö on pitkä aika olla yksin ja erossa rakkaistaan. :heart:
 
Voi olla, että nukkuu hyvinkin omassa huoneessa! Me muutettiin kesällä uuteen kotiin, jossa pojalla (3v.) oma huone. Poika oli siihen asti nukkunut meidän kanssa samassa makkarissa ja jännitinkin et miten mahtaa onnistua..Pari ekaa yötä nukkui meidän kanssamme, kun muutto muutenkin hämmensi poikaa, mutta sitten vietiin sänky vaan omaan huoneeseen. Poika innostui ja halusi heti nukkumaan :) sinne meni peiton alle ja nukkui koko yön hyvin!
Mitään ongelmia ei oo tullut jälkeenkään päin. Meillä tosin poika on aina nukkunut ihan itekseen, ei oo tarvinnut mitään erityistä "nukuttamista".
Toivotaan, että teilläkin onnistuu hyvin :)
 
Sande-80
laitoin pienemmille lapsille (mun 4v ja vauva nyt 4kk) yhteisen huoneen. vauva nukahtaa n.20 tai vähän jälkeen ja 4-v menee sänkyyn n.20.30. aiemmin siis esikko nukkunut samassa huoneessa mun kanssa. alkuun jännäsin miten onnistuu, tilannetta varmaan helpotti kun ei "tarvinnut yksin olla", vaan vauvan kanssa. iltaisin luetaan ja usein vielä laulan+iltarukous. silloin tällöin huutelee ja käyn katsomassa, ehkä vähän silitän. on lupa yöllä tulla viereen.
 
Catnip
Tutut saivat vuosi sitten uuden talon valmiiksi, ja heidan tyttarensa (4 v) oli siihen asti nukkunut vanhempien kanssa samassa huoneessa myos (itse asiassa vanhempien valissa, ei edes omassa sangyssa suostunut pysymaan). Mutta uuteen kotiin tuli tytolle oma huone, ja se sisustettiin perhosilla ja kukilla tyttomaiseksi, seinatkin ovat lilat. Tytto oli niin innoissaan uudesta hienosta huoneestaan etta ei edes harkinnut nukkumista vanhempien kanssa enaa, vaikka hekin pelkasivat ettei tytto sopeudu omaan huoneeseensa nukkumaan.

Eli jos keksit jotain kivaa tytollesi huoneeseen, esim jos tytto saa valita jotain mieleista kuten verhot tai uudet petivaatteet tms, niin varmasti siirtyma helpottuu. Meillakin pojat muuttivat innoissaan omaan makkariin kun saivat kerrossangyn, eivatka ole sen jalkeen enaa meidan vanhempien sankyyn oisin vaellelleet (nuorempi oli tuolloin 3 v).
 

Yhteistyössä