Oma-aloitteinen anoppi hoitanut 1,5-vuotiaamme (diagnosoimatonta) silmätulehdusta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva

Vieras
Siis tilanne on tämä.

Lapset olivat eilen normaalisti pph:lla hoidossa ja illalla sitten iltatoimien yhteydessä huomasin kuopuksemme (1v5kk) silmän vetistävän, rähmivän ja punoittavan. Ilmoitin sitten pph:lle, että lapset ovat tämän päivän kotona kuopuksen silmätulehduksen tähden. Sain omat jutut järjestettyä niin, että tänä aamuna piti käydä töissä vain kääntymässä. Anoppi soitti eilen illalla ja kun kuuli tilanteesta, halusi tulla tänä aamulla pariksi tunniksi lapsenvahdiksi. Ihana homma, sillä mun ei tarvinnut sitten muulla tavoin järkätä tuota parin tunnin töissä käymistä.

No, soitin tänään ennen töihin lähtöä terveyskeskukseen ja sain kuopukselle ajan täksi iltapäiväksi. Kerroin asiasta anopille ja lähdin sitten käväisemään siellä töissä. Kun tulin takaisin, anoppi kertoi innoissaan, miten oli ottanut oman aiemmin silmätulehdukseen määrätyn salvansa mukaan ja oli laittanut sitä lapsemme silmään! Eli Chloromycetin 1% salvaa. Mä menin alkuun ihan sanattomaksi, mutta kyllä me lopulta sitten keskustelimme asiasta ja sovittiin, ettei toiste laita lapsille omia lääkkeitään. Tämäkin salva, jota laittoi, oli vanhentunut reilu vuosi sitten.

En tajua, mitä sanon sille lääkärille, sillä tuo on selkeästi auttanut jonkin verran siihen silmään. Ei punoita niin pahasti ja ihan kuin turvotus olisi laskenut. Mutta silti....tiedättekö, voiko tuosta anopin tekemästä ratkaisusta olla lapselle jotain haittaa? Pitäskö mun ottaa tuo tuubi mukaan sinne lekurille (anoppi jätti sen mulle)?

Kerrot lääkärille rehellisesti, mitä tapahtui. Todennäköisesti silmätulehdukseen määrätään jotain vastaavaa salvaa tai tippaa, mutta pikku lapsella silmätulehduksen kanssa käy joskus käsi kädessä korvatulehdus, joten kannattaa lääkärissä käyttää, että kurkkaisi myös korvat.

Auts, meilläkin tytöllä alkoi eilen s.tulehdus... Korvatulehdus ei kyllä ole toivomuslistalla :/

Mutta mites anoppi ny noin? Eikö sille oo sanottu miten nopeesti nuo lääkkeet menee vanhaksi? :o

Joo, mä taidan ottaa ton tuubin mukaan lekurille mennessäni.
Toivottavasti nyt ei mitään korvatulehdusta ole ohessa. Pph kyllä sanoi, että tuota silmätulehdusta on kovasti täällä päin liikkeellä ja hoitopaikan jollain toisella lapsella oli vähän aikaa sitten ollut sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Auts, meilläkin tytöllä alkoi eilen s.tulehdus... Korvatulehdus ei kyllä ole toivomuslistalla :/

Mutta mites anoppi ny noin? Eikö sille oo sanottu miten nopeesti nuo lääkkeet menee vanhaksi? :o

Anoppi on ns. vanhan kansan ihmisiä. Eli kaikki lapsensa ovat jo 30-40v. vanhoja. He ovat aikanaan käyttäneet aika surutta noita lääkkeitä vanhentumisista huolimatta, sillä joku lääkäri oli anopille joskus sanonut, ettei ne lääkkeet oikeasti vanhene niin nopeasti kuin paketissa väitetään. Mutta siis avattu silmäsalva, jonka paketin päiväyskin on jo reilun vuoden vanha...

Auttaahan se anoppi vaan yritti, niin en nyt mitään älämölöä asiasta nostanut, vaan ihan asiallisesti keskustelimme. Kyllä mä luulen, että asia nyt meni perille - ainakin meidän perheen osalta.

Mulle ei anopin kanssa tollasta vois tapahtua.. Mutta mietin jo tulevaisuutta (poika 10 vkoa) äitini kannalta. Äiti esim. puhalsi tupakansavua mun korvaan kun olin pieni ja mulla oli korvatulehdus.. Toivottavasti vaan kuuntelisi mun neuvojani sitten tulevaisuudessa eikä menisi mitään hölmöjä tekemään mun lapsen kanssa.. Toista kun ei kuitenkaan haluaisi loukata, vaikka onkin sen luokan jääräpää että..

no meil oli just se riesa...ei siis anoppi vaan silmätulehdus....et kyl se lääkitys tipoilla kestää useamman päivän (2 päivää vielä laitetaan oireettomaankin silmään) ja lääkäri antaa noin pienelle varmaan ne tipat .

Yhteistyössä