Olympus SP-550UZ -JELPPIVÄ!! :(

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Auttakaa nyt pirulauta mua, olen maailman tumpeloin käyttämään kameraa :( Menee kohta hermot ja järki! MIKSI mulla tulee "huonossa valossa" (esim. sisällä ) aina tärähtäneitä paskakuvia?? Aina tulee tommosia kakkakuvia jos valo on jotain muuta kuin täysin kirkasta. Mitä mun kuuluu tehdä? Kyl tossa varmaan joku asetus on olemassa... Mutten löydä sitä! :headwall: Helvatan helvata, mä olen niin umpio näiden laitteiden kanssa!!

Laitan kohta esimerkkikuvan, niin tiedätte mistä puhun.

niin, laita se suljinaika mahd. lyhyeksi jos yrität terävää saada.
jos liikkuva kohde, yritä seurata myös kohdetta, vakaasti kädellä.
mutta ekaksi ilman, voit onnistua niinkin 1/500 sek tai jotain sinnepäin, ja siitaä ISOMmat luvut eli lyhyemmä t suljinajat rules liikkuvassa kohteessa

Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
niin, laita se suljinaika mahd. lyhyeksi jos yrität terävää saada.
jos liikkuva kohde, yritä seurata myös kohdetta, vakaasti kädellä.
mutta ekaksi ilman, voit onnistua niinkin 1/500 sek tai jotain sinnepäin, ja siitaä ISOMmat luvut eli lyhyemmä t suljinajat rules liikkuvassa kohteessa

AH, kiitos kovasti. Mutta kun en mä tajunnut tästä juur hevon kuttua :( Mistä hemmetistä mä tommosenkin vaihdan...??

en tiedä kameraas, mutta luuletko että sulla vois olla se 15x zoomi tai jotain sellaista? Ollaan aateltu hommata se kamera, ja luulen, että se on uusi markkinoilla.
Niin haluatko kuvata käsipelillä, onko se järkkäri siis. Vai automaatillako tykkäät kuvata. Jos siinä löytyisi automatiikka niin luulisi joku a kirjain jossain näkyvän.

Kuvan tietojen mukaan sulla oli herkkyys ISO 125, aukko F4.5 ja suljinaika 1/13 sekuntia.. oliko se pyöreä ohjelmavalitsin AUTO-tilassa?

A-tilassa voit asettaa pienemmän F-luvun ja isomman ISO-luvun kunnes saat järkeviä suljinaikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Mä en ihan oikeasti käsitä mistä te puhutte. Taidan olla täysin toivoton tapaus... :( Tripod, on se tossa AUTO:ssa joo... En mä vaan tiedä että mistä hemmetistä mä noita nyt säätelisin :/

Joudut vaihtamaan AUTO:sta joko A tai S tilaan jonka jälkeen voit asettaa aukon tai sulkijan nuolinäppäimillä (ylös/alas).

ISO-asetus löytyy keskimmäisestä valikoista, kokeile aluksi vaihtaa AUTO -> HIGH ISO AUTO.

Noin alkuun.. loput vaikka ohjekirjasta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Mä en ihan oikeasti käsitä mistä te puhutte. Taidan olla täysin toivoton tapaus... :( Tripod, on se tossa AUTO:ssa joo... En mä vaan tiedä että mistä hemmetistä mä noita nyt säätelisin :/

Joudut vaihtamaan AUTO:sta joko A tai S tilaan jonka jälkeen voit asettaa aukon tai sulkijan nuolinäppäimillä (ylös/alas).

ISO-asetus löytyy keskimmäisestä valikoista, kokeile aluksi vaihtaa AUTO -> HIGH ISO AUTO.

Noin alkuun.. loput vaikka ohjekirjasta :whistle:

Thanks. Mä kokeilen näillä. Probleemia tuottaa vähäsen juurikin se ettei mulla ole tohon vehkeeseen minkään valtakunnan ohjekirjaa, sain äidiltä n. vuoden käytettynä. Hrmph. Mä koitan josko saisin pelittämään...

Yhteistyössä