Ollako vai eikö olla? Pregcheck

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skeptikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

skeptikko

Vieras
Tässä joulustressissä unohtunut kierto täysin, ja menkat tod. näk. myöhässä mutta laittanut juuri stressin piikkiin. Kaupasta hain kuitenkin parin euron pregcheck-testiliuskan, kun heräsi epäilys, että ehkä tämä väsymys ja satunnainen kuvotuksen tunne ei johdukaan vain kinkuista ja tortuista :X

Noh, tein testin (illalla), ja unohdin sen wc:n pöydälle..en osaa sanoa tarkkaan kauaksiko, ehkä puoleksi tunniksi. Lapsi sitten kantoi tikkua kysyen mikä tämä on, ja liuskassa oli kontrolliviivan lisäksi selkeä punainen viiva, joskaan ei yhtä vahva.

Olenko siis raskaana vai en, kun ohjeissa luki että se saamarin tikku olis pitänyt lukea 5 min sisään, mutta kun aiemmin en ole kyllä saanut tikkuun mitään punaisia viivoja jos en ole ollut raskaana. Joo joo..oota aamuun ja tee uusi testi, mutta jos joku osais kertoa että voiko se antaa positiivisen tuloksen ihan vain siksi että testiaika on umpeutunut niin ei tarvis yöunia menettää ;) Vauva sais kyllä tulla jos haluaa :)

Kyllä mä silti suosittelen uuden testin tekemistä ja tuloksen tarkistamista testiajan sisällä. Mä en siis luottaisi tuohon nyt saamaasi tulokseen, koska jos et ole raskaana, niin kyllähän se harmittaa etenkin jos vauvalle on hyvä aika tulla ja varmistustesti onkin nega.

Kiitos vastauksista..Tein tänäaamuna uuden testin, ja kyllä se punainen viiva siihen piirtyi ihan testiajan sisällä :) Ei se vieläkään ihan yhtä vahva ole kuin kontrolliviiva, mutta eiköhän sinne matkalainen ole kyytiin tarttunut.
Tässä samalla haluaisin luoda kaikille PCO:laisille toivoa, meillä siis jo toinen ilman hoitoja alkunsa saanut raskaus (kolmas, jos kohdunulkoinenkin lasketaan) vaikka olen saanut tuomion, että en ovuloi lainkaan ilman lääketieteen apua! Olen käyttänyt tosin "luontaishoitoa", jos jollakin kiinnostaa enemmän..

Minulla vaikeampi versio, PCOS. Ylipainoa ei ole koskaan ollut, joten laihdutus ei ole kohdallani ollut hoitokeino. Diagnoosi v. 07 kun lopetettuani e-pillerit 10 v:n jälkeen, ei omaa kiertoa lainkaan, ei kuukautisia. Ultratessa helminauhoja munasarjoissa, aknea, hirsutismia ym. oppikirjan mukaiset. Tuolloin raskaus kuitenkin erittäin "helposti" alulle clomifen+terolut yhdistelmällä, jo ensimmäisestä kierrosta ovuloin. Lapsi kuitenkin kuoli kohtuun viimeisillä raskausviikoilla hoitovirheen vuoksi -08.

Sen jälkeen munasarjat täynnä kystia, rakkuloita reikäjuustoksi asti, kokeiltiin clomit, femarit, metforminit, kaikki myrkyt.Ei mitään vastetta. Tarjosivat hoidoissa koeputkihedelmöitystä ainoaksi vaihtoehdoksi seuraavan raskauden alullesaattamiseksi. Sain kuitenkin ajan laparoskooppiseen munasarjojen drillaukseen. Kuukautiset puuttuivat taas kokonaan, tai tulivat miten sattuu terolutilla (keltarauhashormonilla). Kokeilin myös vyöhyketerapiaa ja drilling-aikaa odotellessani ahmin pco:sta kaiken mahdollisen tiedon kaikilla mahdollisilla kielillä ja törmäsin useaan otteeseen tutkimuksiin, joissa pco:ta sairastavilla on todettu erittäin alhaiset D-vitamiinipitoisuudet.

Minulla oli tuolloin painoa n.50 kg (162cm) , mutta aloitin hyväkarppaamisen, valkoiset viljat ja sokeri pois. Nostin D-vitamiinin 5-kertaiseksi suositellusta. Reilun kk:n kuluttua kuukautiset ilmestyivät "tyhjästä", kahdet tulivat säännöllisesti, ja sitten olinkin jo raskaana. Lapsi syntyi -10.

En ole jaksanut noudattaa vuosiin ruokavalioita, osasyynä lapsen laajat allergiat ja paha refluksitauti. Yli kolme vuotta ilman ehkäisyä. Välillä minulla on ollut kuukautiset kerran neljässä kuukaudessa, ultrattu on sataan kertaan ja munasarjat "pommin jäljiltä",kystia myös puhkeillut. Reilu vuosi sitten tulin raskaaksi, mutta se oli kohdunulkoinen, jossa jäi toinen munatorvikin sitten leikkuupöydälle.

Nyt toinen lapsi ollut tosissaan toiveissa ja Femar-resepti kädessä lähdin pari kuukautta sitten lapsettomuuspolilta., niitä nappeja en koskaan hakenut. Karpata en ole jaksanut, mutta aloitin taas tuolloin D-vitamiinin ottamisen annoksella 60 mikrogrammaa päivässä. Kuukauden päästä tulivat kk:tiset, ilmeisesti sitten myös ovulaatio, koska jäivät ainoiksi. Minulla oli homeopaatille aika varattuna, jonka kanssa oli tarkoitus täydentää tuota D-vitamiinia jollain muulla, mutta nyt tein siis positiivisen testin. Nyt uskallan jo väittää, että tuolla D-vitamiinilla on ainakin osuutta asiaan.

En ole toiminut varsinaisesti lääkäreiden ohjeiden mukaan, joskaan en niitä vastaankaan. Olen kuunnellut omaa kroppaani ja en ketään kehota ottamaan nuita annoksia. Mutta jos se oikeasti onkin noin pienestä kiinni kuin D-vitamiini, niin mielestäni kokeilun/keskustelun arvoinen. Tiedä sitten mitä sillä homeopaatilla olisi vielä ollut tarjota. Voin sanoa, että PCO ja nämä raskausasiat on koetelleet raskaalla kädellä, mutta kiitollinen olen ainokaisestani sitäkin enemmän. Kovasti skeptinen tulevasta tämän suhteen.
Mutta jos tästä yksikään saa avun niin hienoa, PCO on pirullinen tauti. Joka naisella vähän omanlaisensa, ja se mikä toimii toisella, ei toimi välttämättä seuraavalla. Se mikä toimi vuosi sitten, ei toimikaan enää tänään.

No ohhoh, kuulostaapa hassulta että hirviöannos D-vitamiinia auttaisi noin. Miksiköhän lääkärit ei noita vitamiineja kehota syömään vaikka ihan kokeiluna raskautta toivoville?

Tuon kirjoituksesi perusteella aika selkeästi D-vitamiinilla todella on tekemistä ovulaation/raskausen kanssa ja hienoa jos siitä olet avun saanut!
Taidanpa käydä huomenna vitamiinikaupoilla. :)

Yhteistyössä