Ollaanko tämän asian kanssa fiksuja ja järkeviä vai tyhmiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
Eli meillä on kertynyt velkaa sievoinen summa miehen kanssa. En nyt jaksa kertoa syitä miksi näin paljon vekaa on kertynyt, mutta velat koostuvat siis autolainasta, yhdestä pankkilainasta, luottokorttivelasta (n.2000e) ja opintolainoista. Yhteensä velkaa meillä on noin 37000e. Ollaan siis ihan vastavalmistuneita molemmat, joten hirveesti ei olla ehitty vielä mitään maksella pois.

Ollaan haaveiltu omasta asunnosta, koska vuokrahinnat ovat niin järjettömän korkealla. Mutta mä olen nyt vastikään havahtunut miettimään, että kuinka paljon meillä on velkaa jo ennestään ja ei varmasti edes saataisi nykyisellä markkinatilanteella mitään asuntolainaa! Jahka minä palajan takaisin työelämään äitiyslomaltani, meidän bruttotulot kuukaudessa tulee olemaan n. 5600e, mutta nettona käteen jäisi varmaan n. 3200e.

Kumpi olisi siis seuraavassa tilanteessa järkevämpää: Mennä vuokralle (pk-seutu) ja maksaa vuokrakolmiosta/neliöstä vuokraa 1000-1400e/kk ja säästöön jäisi ehkä satanen kuussa ja asuntosäästäminen veisi aikaa järjettömän kauan, VAI ostaa asumisoikeusasunto, johon pieni laina (max.30 000e) ja maksaa vastiketta n. 800-1200e +lainanlyhennys n. 300e/kk ja säästöön ei jäisi yhtään, mutta tavallaan meillä olisi jotain turvana, koska sitten kun tuon asumisoikeusasunnon myisi, esim. viiden vuoden päästä, meillä olisi pieni pesämuna.

Kumpikohan olis järkevämpää?

Meillä kaksi lasta ja varmat työpaikat.

Minä menisin vuokralle ja maksaisin jo kertyneitä lainoja pois niin paljon kuin vaan pystyy. Kulutusluotoissa on korkeampi korko kuin asuntolainassa, joten siksi maksaisin nuo ensin pois ja vasta sitten miettisin sitä asunnon ostoa (tai asumisoikeusasunnon ostoa).

Tarkoititko muuten, että aso:ssa olisi 300e/kk sen asunnon lainan lyhennys ja sitten tulisi lisäksi vielä näiden muiden lainojen lyhennykset?

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27583551:
Minä menisin vuokralle ja maksaisin jo kertyneitä lainoja pois niin paljon kuin vaan pystyy. Kulutusluotoissa on korkeampi korko kuin asuntolainassa, joten siksi maksaisin nuo ensin pois ja vasta sitten miettisin sitä asunnon ostoa (tai asumisoikeusasunnon ostoa).

Tarkoititko muuten, että aso:ssa olisi 300e/kk sen asunnon lainan lyhennys ja sitten tulisi lisäksi vielä näiden muiden lainojen lyhennykset?

Joo asolainanlyhennys n. 300e/kk. Muut lainanlyhennykset siihen päälle olis varmaan jotain 500euron luokkaa per kk.

Niin mäkin vähän luulen, että fiksuinta varmaan olis alkaa maksamaan urakalla noita pois. Ollaan vielä nuoria, minä 25 ja mies 27 v. että ehitään kyllä varmaan omakin joskus ostaa.

Joo ja laskin siis väärin, kyllä meillä nettona jäis käteen reilu 4000e sittenkin. Ei nyt iha noin kovat veroprossat ois mitä alkuperäisessä tekstissä esitin :D

Käytännössä siis pystyisitte maksamaan 800 kuussa lainoja pois, jos olisitte vuokralla. Ihan hyvä summa! Minusta saatte suuremman hyödyn maksamalla lainoja kuin säästämällä (tuskin saatte mistää parempaa tuottoa). Ja sen verran nuoria olette niin hyvin ehditte vielä asunnonkin ostamaan :)

Yhteistyössä