Ollaanko me köyhiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinttu

Vieras
Mä tajusin just, että me ollaan oikeasti köyhiä, koska tuolla ihmiset joilla
on tonnin tulot ja saavat asumistuen sanovat olevansa köyhiä.
Itse olen kotihoidoin tuella ja mies opiskelija ja meillä pikkasen vajaa vuoden vanha muksu. Asumistukea toki saadaan mutta ittelle jää maksettavaksi kuitenkin vielä parisataa eli käyttöön jää 289 (opintotuki) ja sit kotihoidontuki (miinus se parisataa) + lapsilisä. Toimeentulo tukea ei kai saatas vaikka haettas? ja vuokralla asutaan pienessä kaksiossa. Me siis ollaan köyhiä! Oon vaan jotenkin tottunut kittummaan, kun kerta opiskeluaikana lapsi päätettiin tehdä.
En vaan ole tajunnut, että voisin iletä pyytää esim. tuolta joululahjaketjusta jotain, kun oon aatellut että muut saa vielä vähemmän mutta työtön ja kotiäitihän elää ihan herroiksi meihin nähden.

Vaikea sanoa. Itse olen nyt kotihoidontuella, tosin täällä ei makseta kuntalisää. Tulot putoavat, kun jatkan opiskelua ja saan opintorahaa kotihoidontuen sijaan. Mulla on kylläkin kolme lasta elätettävänä.

En nyt sanois että herroiksi elää :|

Sen verran huomautan, että kyllä alle vuoden ikäinen muksu kuluttaa paljon vähemmän kuin esim. 6-vuotias.

Ittee riipasee suunnattomasti se, että esim yks kaveripariskunta joista toinen oli vanhempainvapaalla ja toinen työttömänä, sai kaikkineen käteen monta sataa euroa kuukaudessa enemmän kuin me, joista toinen oli vanhempainvapaalla ja toinen töissä. He myös jaksoi hehkuttaa miten sossu maksoi muuttomiehetkin ja miten se on niin kamalaa kun joutui menemään 5pv:n työkkärin kurssille (ruhtinaalliset 6h päivässä ) tai menettää rahat. Ja heille vuokra maksetaan erinäisinä etuuksina lähes kokonaisuudessaan, me kun ollaan niin paskoja ihmisiä että ollaan otettu asuntolaina, ollaan liian rikkaita ruhtinaallisen omaisuutemme kanssa ettei saada edes asumistukea vaikka tällä hetkellä miehen pieni palkka ja mun kotihoidontuki ei paljon lohduta. Joo-o.. Ja kun tätä ennen olin itsekin opiskelija niin ei paljon päästy huikeilla äitiyspäivärahoilla juhlimaan.

Ja ennenkuin kukaan ehtii kommentoimaan jotain fiksua, tiedän itse että meidän taloudellinen tilanne (jossa siis kyllä säästöjen ansiosta pärjätään) on ihan meidän omaa syytä, mutta mua vaan suoraan sanoen VITUTTAA että työtön paska joka ei vaan halua mennä töihin koska on niin laiska, saa enemmän kuukaudessa kuin työssäkäyvä ihminen!! |O

Mekin oltiin tollanen perhe yhdessävälissä. ja kyllähän siihen pieneen rahaan tottu ja musta tuntu että meillä oikeesti on ihan kivasti rahaa kun saadaan ruokaa ja vaatetta ja pidettyä katto pään päällä =)

Nyt mies työttömänä, haaveilen että saisi töitä, haaveilen Omasta kodista :heart:

minä en kyllä suoraan sanoen ymmärrä tuollasta vitutusta et joku työttömänä saa muka enempi ku ite töissäkäyvänä.
siitä vaan itekin sohvalle makaamaan ni tulotaso kasvaa ja elämänlaatu paranee ku ei tarvi vittuuntua.

ite ollaan vuokralla, saadaan asumistukee. mies töissä ite kht:lla. ihan ok menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinttu:
Mä tajusin just, että me ollaan oikeasti köyhiä, koska tuolla ihmiset joilla
on tonnin tulot ja saavat asumistuen sanovat olevansa köyhiä.
Itse olen kotihoidoin tuella ja mies opiskelija ja meillä pikkasen vajaa vuoden vanha muksu. Asumistukea toki saadaan mutta ittelle jää maksettavaksi kuitenkin vielä parisataa eli käyttöön jää 289 (opintotuki) ja sit kotihoidontuki (miinus se parisataa) + lapsilisä. Toimeentulo tukea ei kai saatas vaikka haettas? ja vuokralla asutaan pienessä kaksiossa. Me siis ollaan köyhiä! Oon vaan jotenkin tottunut kittummaan, kun kerta opiskeluaikana lapsi päätettiin tehdä.
En vaan ole tajunnut, että voisin iletä pyytää esim. tuolta joululahjaketjusta jotain, kun oon aatellut että muut saa vielä vähemmän mutta työtön ja kotiäitihän elää ihan herroiksi meihin nähden.

tuli tuosta kotiäiti+työtön.. ei tää elämä mitään rahaisaa ole.. meillä isompi kämppä+ isot asumiskulut.. ja kaksi lasta, jotka kuluttaa tosiaankin enemmän kuin vajaa vuoden vanha lapsukainen.. etenkin kun toinen kasvaa vauhdilla ja toinen on niin erilaienn ruumiinrakenteeltaan ettei kaikkia vaatteita pysty kierrättämään.. ja kun eri vuodenaikoihinkin ovat syntyneet.. mutta en valita.. oman tiemme olemme valinneet..

Niin ja siis tosiaan opintolaina otetaan huomioon. Mekin sitä nostettiin ja maksettiin sitten autonvakuutukset puoleksi vuodeksi pois, kun asutaan alueella jossa tarttee autoa välttämättä (ei julkiset mene kun ihan ihme aikoihin) ja sitten vakuutus on oltava kun kerran auto pöllittiin ja siitäpä kalliisti maksettiin kun ei ollut vakuutuksia. Ja ei tosiaan oo mikään luksus auto vaan ihan datsun 1980 luvulta (hyvä, että uskaltaa mukeloa siinä kuljettaa). Mutta tosiaan. Toiset on köyhiä jos jää käteen se 700+ elämiseen ja me mennään koko kuu alle ton.
Totta sekin, että alle vuoteinen ei kauheesti kuluta (vaunut, turvaistuimet yms.) jotka sit hommattiin kesätyörahoilla, kun sukulaisilla ja tutuilla ei ollut vanhoja ja käytettynä ei täältä päin vain löydä.
Hyvin mahtuu kolme henkeä 50 neliöön :). (jotkut, kun tuntuu etteivät sataankaan mahdu)

Alkuperäinen kirjoittaja en tajua:
minä en kyllä suoraan sanoen ymmärrä tuollasta vitutusta et joku työttömänä saa muka enempi ku ite töissäkäyvänä.
siitä vaan itekin sohvalle makaamaan ni tulotaso kasvaa ja elämänlaatu paranee ku ei tarvi vittuuntua.

ite ollaan vuokralla, saadaan asumistukee. mies töissä ite kht:lla. ihan ok menee.

Että jos kaikki ei-niin-hyvätuloiset jäädään vaan kotiin makaamaan niin rikkaat sitten maksaa? Taitaa vaan ne sosiaalietuudet siinä vaiheessa lähteä kaikilta. Mutta ehkä siihen sitten pitäis tähdätä? Ikävä vaan että työttömiä loisia aina suojellaan viimeiseen asti ja ekana saa kärsiä ne jotka oikeasti tekee jotain hyödyllistä työelämän ulkopuolella, kuten hoitaa lapsiaan kotona tai opiskelee. Mutta samaa paskaahan me kaikki ollaan vai?

mutta entäs kun niitä töitä ei vaan yksinkertaisesti löydä vaikka kuinka yrittää.. ollaan siis paskoja sossunrahoilla eleviä leveilijöitä jotka ei oo suunnitelleet riittävästi elämäänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Että jos kaikki ei-niin-hyvätuloiset jäädään vaan kotiin makaamaan niin rikkaat sitten maksaa? Taitaa vaan ne sosiaalietuudet siinä vaiheessa lähteä kaikilta. Mutta ehkä siihen sitten pitäis tähdätä? Ikävä vaan että työttömiä loisia aina suojellaan viimeiseen asti ja ekana saa kärsiä ne jotka oikeasti tekee jotain hyödyllistä työelämän ulkopuolella, kuten hoitaa lapsiaan kotona tai opiskelee. Mutta samaa paskaahan me kaikki ollaan vai?

Meinaatko että Suomen kaikki työttömät ovat tällä hetkellä työttömänä omasta halustaan? Että kun firmoilla on lomautuksista johtuen rekrykiellot, on silti aina töitä? Epäilen hyvin vahvasti tätä.

Työttömyys ei näinä päivinä ole mikään valinta kuin ehkä rajatulle ihmisryhmälle, mutta silloin luultavasti kyse mt-ongelmista tms.

Opintotuki saisi olla työttömän peruspäivärahan suuruinen.

Sä varmaan tiedät sen sitten, kun itse teet töitä siitä rahallisesti hyötymättä. Onhan se toki rankkaa maata kotona verrattuna töihin :)

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Meinaatko että Suomen kaikki työttömät ovat tällä hetkellä työttömänä omasta halustaan? Että kun firmoilla on lomautuksista johtuen rekrykiellot, on silti aina töitä? Epäilen hyvin vahvasti tätä.

Työttömyys ei näinä päivinä ole mikään valinta kuin ehkä rajatulle ihmisryhmälle, mutta silloin luultavasti kyse mt-ongelmista tms.

Opintotuki saisi olla työttömän peruspäivärahan suuruinen.

Hän ottaa silmän käteen ja lukee. Vertasin tähän tuttavapariskuntaan joista toinen on työttömänä täysin omasta tahdostaan koska työnteko ei nyt vaan sovi hänen rytmiinsä. Näitä loisia tarkoitan, en ihmisiä jotka oikeasti haluavat tehdä töitä, etsivät töitä, ovat valmiita tekemään töitä jne.

Että äläpä yleistä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sä varmaan tiedät sen sitten, kun itse teet töitä siitä rahallisesti hyötymättä. Onhan se toki rankkaa maata kotona verrattuna töihin :)

mä olen töissä kaupankassalla josta ei todellakaan isoja rahoja rwvitä, kuten ei revi mieheinäkään matalapalkka-alalta isoja tilejä.
mutta ei silti olla vittuuntuneita niille kotona makaaville jotka niin tienaavat mukamasti. paljonkin. sinne vaan mukaan makaamaan jos se on jotenkin kadehdittavaa .

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mä olen töissä kaupankassalla josta ei todellakaan isoja rahoja rwvitä, kuten ei revi mieheinäkään matalapalkka-alalta isoja tilejä.
mutta ei silti olla vittuuntuneita niille kotona makaaville jotka niin tienaavat mukamasti. paljonkin. sinne vaan mukaan makaamaan jos se on jotenkin kadehdittavaa .

En todellakaan kadehdi, hävettäisi olla työtön. Mutta aivan naurettavaa vikistä siitä, että "joutuu" makaamaan kotona.

Yhteistyössä