Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja voeras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Pinaattinen vuohenjuustosalaatti
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Miten nämä ovat sitten erilaisia verrattuna perinteisiin kotiruokiin? Ei pelkkä nimi ruuan laadukkuuteen vaikuta

ei nin koska marokkolaiseen lihapataan tulee lol (perheestä riippuen) naudan tai lampaan lihaa, porkkanaa, perunaa...
mutta muuten kyllä herkkullinen lista

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Siis teet lasagnea vai moussakaa?

vaiko parmigianaa?[/quote]

Mulle on ainakin tullut selväksi, että Ap ei tiedä ruuanlaitosta YHTÄÄN mitään.
*Laadukasta* todellakin...

Mistähän Ap on saanut päähänsä, että perheissä esim. lasagne tehtäisiin mistään Knorrin (?) 'valmislaatikoista'? Veikkaan, että 98% mammoista tekee sen ihan omiin kastikkeisiin ja hyyyyvin moni tottunut ruuanlaittaja vähän tai paljon improvisoiden.

Mene Ap patsastelemaan johonkin muualle, jossa juttusi ostetaan.

Jaa että pakastetut pikkuporkkanat ovat parempia kuin multaiset luomuporkkanat kauppahallissa? Jep jep. Pikainen googletus antoi osviittaa, että tuo pakastevihannestutkimus oli pakastevihanneksia valmistavat firman sponssaama ja siitä on kiistelty tiedemaailmassa todella paljon. Mutta jokainen voi toki syödä niitä pakastettuja tuoreiden sijaa. Mä valitsen mieluummin tuoreet ja pidän niitä edelleen laadukkaampina. Yksi tutkimus ei mun päätä tässä asiassa käännä, etenkin kun käytän aina lähellä tuotettuja vihanneksia (mikäli mahdollista) jotka eivät ole nahistuneet Prisman hyllyllä viikkotolkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Siis teet lasagnea vai moussakaa?

vaiko parmigianaa?

Mulle on ainakin tullut selväksi, että Ap ei tiedä ruuanlaitosta YHTÄÄN mitään.
*Laadukasta* todellakin...

Mistähän Ap on saanut päähänsä, että perheissä esim. lasagne tehtäisiin mistään Knorrin (?) 'valmislaatikoista'? Veikkaan, että 98% mammoista tekee sen ihan omiin kastikkeisiin ja hyyyyvin moni tottunut ruuanlaittaja vähän tai paljon improvisoiden.

Mene Ap patsastelemaan johonkin muualle, jossa juttusi ostetaan. [/quote]
Jaa että en tiedä ruuanalaitosta yhtään mitään, kun väitän että Knorrin pakettilasagne on laaduttomampaa kuin itsetehty?

Sitäpaitsi mä uskallan kyllä epäillä tuota sun prosenttilukuasi. Mutta sehän onkin sun veikkaus. Mä veikkaan että luku on just päinvastoin.

mKSI ET KASVAT ITSE PORKKANOITASI AP, jos kaipaat laadukasta ruokaa? Meillä kotiruoka tulee suurimmaksi osaksi omasta pihasta, ei kaupan hyllystä. Tiedän tasan tarkkaan kuinka olen sen viljellyt ja onko se tuoretta.

No, vastaanpa näihin pariin kysymykseen. Lasagnea teen, mutta yleensä munakoisosta ja tietenkin itsetehdyistä kastikkeista. Juustona käytän dolcelattea, jos löydän. Tai sitten gorgonzolaa. Perinteistä Knorrin pakettilasagnea en ole tehnyt vuosiin (toki sitäkin joskus). Sen miellän aloituksessani lueteltuihin peruslapsiperhekotiruokiin ja pidän omaani laadukkaampana.

Wokkeja tehdään usein, mutta aina tuoreista vihanneksista. En koskaan osta pakastepusseja, jotka nekin menevät tuohon samaan kategoriaan nakkien kanssa. Mausteina käytän tuoretta sitruunaruohoa, inkivääriä, kalakastiketta (tämä tulee pullosta!), limeä, kookosmaitoa (purkista sekin!) jne. Jättiravunpyrstöt ovat lempiproteiinini wokeissa. Ja koska kasvikset ovat tuoreita, pidän omaa wokkiani laadukkaampana kuin pakastealtaasta poimittua.

Kiinnostaa, miksi sä oletat, että suunnilleen kaikki muut paitsi sinä tekee esim. wokit pakastealtaiden wokkisekoituksista... aika ällöä yleistämistä ja ylemmyydentuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mKSI ET KASVAT ITSE PORKKANOITASI AP, jos kaipaat laadukasta ruokaa? Meillä kotiruoka tulee suurimmaksi osaksi omasta pihasta, ei kaupan hyllystä. Tiedän tasan tarkkaan kuinka olen sen viljellyt ja onko se tuoretta.

Varmasti kasvattaisin, jos asuisin jossain missä niitä voi kasvattaa. Kadehdin kyllä niitä, joilla kasvikset tulevat omasta pihasta. Minä joudun ne ostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:

Tota, sipulikeitto (Knorr tai vastaava) on vakiovinkki palstalla lihapullien mausteeksi kyselyissä ja se eilinen ketju osoitti, että sun lukusi ovat jotain ihan muuta...

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
No, vastaanpa näihin pariin kysymykseen. Lasagnea teen, mutta yleensä munakoisosta ja tietenkin itsetehdyistä kastikkeista. Juustona käytän dolcelattea, jos löydän. Tai sitten gorgonzolaa. Perinteistä Knorrin pakettilasagnea en ole tehnyt vuosiin (toki sitäkin joskus). Sen miellän aloituksessani lueteltuihin peruslapsiperhekotiruokiin ja pidän omaani laadukkaampana.

Wokkeja tehdään usein, mutta aina tuoreista vihanneksista. En koskaan osta pakastepusseja, jotka nekin menevät tuohon samaan kategoriaan nakkien kanssa. Mausteina käytän tuoretta sitruunaruohoa, inkivääriä, kalakastiketta (tämä tulee pullosta!), limeä, kookosmaitoa (purkista sekin!) jne. Jättiravunpyrstöt ovat lempiproteiinini wokeissa. Ja koska kasvikset ovat tuoreita, pidän omaa wokkiani laadukkaampana kuin pakastealtaasta poimittua.

Kiinnostaa, miksi sä oletat, että suunnilleen kaikki muut paitsi sinä tekee esim. wokit pakastealtaiden wokkisekoituksista... aika ällöä yleistämistä ja ylemmyydentuntoa.

Miksi niitä wokkisekoituksia sitten myydään kaupoissa sen seitsemää sorttia, jos ne eivät men kaupaksi? Ja kyllähän nopea vilkaisu markettijonossa naapurin kärryyn paljastaa, että tosi moni niitä käyttää.

Miksi niitä wokkisekoituksia sitten myydään kaupoissa sen seitsemää sorttia, jos ne eivät men kaupaksi? Ja kyllähän nopea vilkaisu markettijonossa naapurin kärryyn paljastaa, että tosi moni niitä käyttää.

Mites sä ap talvella valmistat wokkia? Siis niistä "tuoreista" vihanneksista :D

Jaa että pakastetut pikkuporkkanat ovat parempia kuin multaiset luomuporkkanat kauppahallissa? Jep jep. Pikainen googletus antoi osviittaa, että tuo pakastevihannestutkimus oli pakastevihanneksia valmistavat firman sponssaama ja siitä on kiistelty tiedemaailmassa todella paljon. Mutta jokainen voi toki syödä niitä pakastettuja tuoreiden sijaa. Mä valitsen mieluummin tuoreet ja pidän niitä edelleen laadukkaampina. Yksi tutkimus ei mun päätä tässä asiassa käännä, etenkin kun käytän aina lähellä tuotettuja vihanneksia (mikäli mahdollista) jotka eivät ole nahistuneet Prisman hyllyllä viikkotolkulla.

No, meillä ainakin käytetään itsepoimittuja pakastemarjoja pitkin talvea ja lujasti uskotaan, että niissä on vielä loppukeväästäkin ravintoaineet tallella. Siitä syystä on pakko uskoa, että myös kaupan pakastevihanneksissa on ravintoaineita tallella pakastuksesta huolimatta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Mikä pakko sitä wokkia on sydäntalvella tehdä? Paljon parempi talviruoka on esimerkiksi uunissa valmistetut punajuuret vuohenjuustovaahdolla.

Meillä ollaan pescovegetaristeja joten punaista lihaa ja kanaa ei syödä, ei edes valmisteta. Tosin kuopukselle kyllä grillataan hiillosta näin kesällä kun siitä tykkää, tarhassa nuorimmainen syö kaikkea, kouluikäinen (11v) on myös pesco.

No, meillä ainakin käytetään itsepoimittuja pakastemarjoja pitkin talvea ja lujasti uskotaan, että niissä on vielä loppukeväästäkin ravintoaineet tallella. Siitä syystä on pakko uskoa, että myös kaupan pakastevihanneksissa on ravintoaineita tallella pakastuksesta huolimatta ;)

Kyllä mekin pakastamme marjoja (ja sieniä!), mutta jos on valinnanvaraa niin otan mieluummin tuoreen kuin pakastetun. Ja kuten sanoin edellisessä viestissäni, sesongin voi ottaa huomioon myös ruokalistaa suunnitellessa ja käyttää kauden kasviksia.

Itseasiassa pakastettujen wokvihannesten ravintoarvot vitamiinien osalta on usein talvella paremmat kuin ns. "tuoreiden". Syksyllä satokauden päätteeksi eri tilanne tietysti. Että sikäli vähän lapsellista moittia pakastewokkivihanneksia. Mausteet ovat makuasia, ja se ei tee sun woksitasi yhtään laadukkaampaa käytit siin sitten limeä tai et.

Ja kyllä meilläkin jättikatkan pyrstöjä joskus syödään mutta ei ne arkiruokaa ole. Tänään on ruoaksi broilerin rintafileitä ja höyrytettyjä kasviksia sekä tavallista fetasalaattia. Pidän omaa ruoka-annosta aika taviksena, mutta terveellisenä.

Minä luen laaturuoan sellaiseksi joka on tehty hyvistä raaka-aineista, oli sitten kotiruokaa tai etnistä, tms. Tarkoitan tuoreita vihanneksia, luomua, yms. Minusta kotiruoat ovat omaan suuhunkin kaikista maistuvimpia, jonkun vkon etelänloman jälkeen mikään ei maistu paremmalta kuin makaronilaatikko! Sitäpaitsi, kotiruokiakin saa tuunattua esim. makaronilaatikkoon sulatejuustoa tai jauhelihakeittoon wokkivihanneksia...

Mutta kyllä nuo syö erikoisempiakin ruokia, maustettuja, etnisiä, tms. Vai ono ap:llä joka päivä naudan sisukkaa tai hanhenmaksapalleroita tarjolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-Bling-Bling:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Sushia ja shamppanjaa on varmaan ap:n listalla :saint:

Ja me muut veetään HK:n Blåta ja kaljaa

:kieh:

:laugh: Tää ruokavalio sopis mulle. Paitsi ton sushin osalta. Mut mä oonkin moukka :whistle:

mà sòin tànààn sushia ja lasin jààkylmàà valkoviinià. syòhàn tota, mut ei oo niin erikoisherkkua mulle, ja se on nykyisin niiiiin tavallista maailmassa ;)

:laugh: Tää ruokavalio sopis mulle. Paitsi ton sushin osalta. Mut mä oonkin moukka :whistle:

mà sòin tànààn sushia ja lasin jààkylmàà valkoviinià. syòhàn tota, mut ei oo niin erikoisherkkua mulle, ja se on nykyisin niiiiin tavallista maailmassa ;)

Niin on, meillakin muksut vaantaa sushia usein iltapalaksi. Meidan keittiossa harrastetaan cross kitchenia, vahan sielta ja taalta :D

Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Hoh hoh, älä yritä. Ettei perinteinen ruoka vois olla laadukasta?
Pitäiskö se olla italialaista, ranskalaisesta keittiöstä?

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:

Niin on, meillakin muksut vaantaa sushia usein iltapalaksi. Meidan keittiossa harrastetaan cross kitchenia, vahan sielta ja taalta :D

joo mut teidàn sushit on takuuvarmasti parempia ja oikealla tavalla tehtyjà :)

Ap taisi jo seota omiin päätelmäketjuihinsa :laugh: :laugh: :laugh:

Tämä oli päivän hauskin ketju, nauran välillä niin että kyyneleet valuvat silmistä.

Juu ap, kyllä se niin on, että kukaan muu tällä palstalla ei syö yhtä luomua, terveellistä ja erikoista, ravintolatason ruokaa kuin sinä ja lapsesi :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:

Mikä pakko sitä wokkia on sydäntalvella tehdä? Paljon parempi talviruoka on esimerkiksi uunissa valmistetut punajuuret vuohenjuustovaahdolla.

Hyi, mielummin mä syön jotain laadukkaampaa, kuin vuohenjuustoa :$
Niin ja onhan nuo punajuuretkin jo aikas vanhoja tuossa vaiheessa :/

Kyllä mekin pakastamme marjoja (ja sieniä!), mutta jos on valinnanvaraa niin otan mieluummin tuoreen kuin pakastetun. Ja kuten sanoin edellisessä viestissäni, sesongin voi ottaa huomioon myös ruokalistaa suunnitellessa ja käyttää kauden kasviksia.

No ne sienet EI ole mitään laadukasta ruokaa, sori nyt vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Mä kyllä ymmärrän ap:tä. Suuri osa perheenäideistä lappaa kärryyn sika-nautaa, makkaraa, nakkeja, hunajamarinoitua broileria, valkoista makaronia ja riisiä ja selittää että meillä syödään terveellistä kotiruokaa.

Kommentoin tähän vain sen verran, että Suomessa on tällä hetkellä n. 600 000 toimeentulotukiasiakasta. Ymmärrän hyvin, miksi edellämainitut ovat suosiossa..

Tätä piti munkin kommentoida. Joo, poronkäristys viiriäisenmunilla olisi varmaan hyvää ja laadukasta, mutta käytännössä rahat riittää isoon kattilalliseen jauhelihasoppaa. Enkä pode siitä huonoa omaatuntoa, teen ihan laadukasta ruokaa kuitenkin. :)

Mä en puhunut poronkäristyksestä enkä viiriäisenmunista.
Enkä siitä mitä mikäkin maksaa vaan kommentoin asiaa niinkuin se on.
Jos kokee täysjyväriisin ja -makaronin, naudan paistijauhelihan ja marinoimattomat broilerinsuikaleet liian kalliiksi, syököön moskaa. Ihan sama mulle millä lapsenne kasvatatte.

ookkos lonti vertaillut hintoja? Täysjyvä on lähes aina kalliimpaa... Jo 50 sentin hintaero tuntuu, jos rahaa on vähän, ja joka päivä mpitää syödä. Ärsyttävää typeryyttä sinun kirjoituksesi!

Yhteistyössä