Ollaanko liian tiukilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enm

Vieras
Koska itsellä tuntuu toistaiseksi olevan "löysää rahaa", mutta mietin jos tilanne muuttuu niin kuinkahan löyhässä hirressä sitä oikeasti roikkuu..
Meillä miehen tulot 1700 ? netto, minun 500?, plus lapsilisät 330 ?, eli yhteensä n2500 ?. Asumiseen menee 1100, sähkö 100, ruoka 600, muut 200 euroa. Siis eihän vaikka ruokalaskusta pystyy tosi paljon kiristään, niin ei meillä todellakaan ole varaa mihinkään 2000 euron lyhennyksiin kuussa.
Lainaa jäljellä 145 000. Olemmeko yltiöpäisiä lainan ottajia?

voi jos sie oot tiukilla niin mie oon varmaan sit mega-super-hyper-tiukilla.Onneks sain lykkäystä opintolainan korkojen maksuun,mut totuus on se ,että tästä ei voi ku nousta ylöspäin.

Meillä tulot nyt samankaltaiset kun minä kotona työttömänä, ainoa ero että meillä on vain 1 lapsi. Lainaa on 95000e, minusta elellään nyt niin että kauheasti ei ylimääräistä jää. Jos korot tästä kauheasti ylöspäin nousevat niin lähdet hakemaan sitten töitä, teillä kylläkin on aika kovat hoitomaksut joten mitään osa-aikatöitä et varmaan voi edes hakea kun ei kannata.

juu voinhan minä mutta mulla ei hirveän suuri palkka olisi, joista kahden lapsen hoitokulut söisivät aika paljon rahaa. Mutta ilman muuta menisin jos tulisi ihan pakkotilanne.

2000 euron lyhennykset on tosi isot. Mutta varmaan lainan voi neuvotella uudestaan jos tulee tosi tiukkaa ja saada kuukausierät pienemmiksi laina-aikaa pidentämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Meillä tulot nyt samankaltaiset kun minä kotona työttömänä, ainoa ero että meillä on vain 1 lapsi. Lainaa on 95000e, minusta elellään nyt niin että kauheasti ei ylimääräistä jää. Jos korot tästä kauheasti ylöspäin nousevat niin lähdet hakemaan sitten töitä, teillä kylläkin on aika kovat hoitomaksut joten mitään osa-aikatöitä et varmaan voi edes hakea kun ei kannata.

Sen takia minä suosisin sitä "ilmaista" päivähoitoa, ettei tulis tätä ansaa keskiluokkaisille, että töihin ei kannata mennä, mutta ilmankaan ei oikein selviä. Työnteon pitäisi aina olla kannattavaa. Parempi se on valtiollekin saada ne verotulot palkasta kuin muutama saturainen hoitomaksua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
voi jos sie oot tiukilla niin mie oon varmaan sit mega-super-hyper-tiukilla.Onneks sain lykkäystä opintolainan korkojen maksuun,mut totuus on se ,että tästä ei voi ku nousta ylöspäin.

Kerrotko hieman enemmään. Meillää nimittäin ap:n kaltainen tilanne, enkä osaa kuvitellankaan pahempaa

kyllä tuo minusta aika tiukalta kuulostaa. miten saatte 200 ? riittämään 5 hlö vaatteisiin, lehtitilauksiin, tv-lupaan, vakuutuksiin, bensaan / bussilippuihin, harrastuksiin?

Meillä tulot kuussa bruttona 2600 ekee+lapsilisät 210 ekee. Sillä maksetaan eka lainaa pois 1000, sit yhtiövastike 350 ekee. Siitä viel pois ruoka, bensat, eläintenruoat, lasten vaatteet yms. Eipä rahaa paljoa jää :| . Itelle ei sit miteen uusia vaatteita juurikaan ostella.En ees muista, koska oisin viimeksi käyny vaatekaupassa. Mutta, näillä eväillä on mentävä, sano mummo lumessa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä tuo minusta aika tiukalta kuulostaa. miten saatte 200 ? riittämään 5 hlö vaatteisiin, lehtitilauksiin, tv-lupaan, vakuutuksiin, bensaan / bussilippuihin, harrastuksiin?

Mitkä näistä oli pakollisia maksuja?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vaatteet, tv-lupa, vakuutukset ja bensa....

Ja harrastukset on henkireikä monelle. :D B)

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vaatteet, tv-lupa, vakuutukset ja bensa....

Ja harrastukset on henkireikä monelle. :D B)

Kyllä me selviäisimme ostelematta joka kuukausi vaatteita. Lisäksi kirpputoreilta tekee tosi mukavia löytöjä edullisesti. Tällähetkellä meillä on auto, mutta sitä ennen pärjäsimme vuosia ilman eikä tehnyt edes tiukkaa. Ilman teeveetäkin pärjäisimme, ja vakuutuksia meillä ei ole muuta kuin kotivakuutus. Niin ja harrastuksiin minulla menee 50/lukukausi, miehellä 300/vuosi ja lasten harrastukset ovat ilmaisia. Vanhempienkin harrastukset ovat ei-niin-pakollisia-henkireikiä etteikö niitä voisi ilmaisiin vaihtaa.

miksi täytyy ottaa sitä lainaa kauheat summat ja sitten maksella jotain 1000e/kk ja vielä siihen päälle yht.vast 200-300e...paljon halvemmaksi tulisi asua vuokralla eikä itse tarttisi kaikkea korjaustakaan maksaa jos jotain hajoaa...mä en ainakaan nykyisillä enkä vaikka nousiskaan tulot niin koskaan mitään 150000e tule ottamaan lainaa että saan sitä sitten maksella 1300e ja ylikin kuussa, kun 700e jos asuu vuokralla aikas isossakin asunnossa...

eikä herranjumala joka kk tartte mitään vaatteita ostaa...uusia ainakaan! kirppareilta itsekin ostelen, mutta vaan jos hyväkuntoisia..lapsille enemmän tietty, itselle en juurikaan paria kertaa vuodessa useammin mitään ostele..
ja ruokaakin ostaessa voi vähän katsoa mitä ostaa jne..ei sen aina tartte olla paistilihaa ja lohta joka ruoalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Looris:
Meillä tulot kuussa bruttona 2600 ekee+lapsilisät 210 ekee. Sillä maksetaan eka lainaa pois 1000, sit yhtiövastike 350 ekee. Siitä viel pois ruoka, bensat, eläintenruoat, lasten vaatteet yms. Eipä rahaa paljoa jää :| . Itelle ei sit miteen uusia vaatteita juurikaan ostella.En ees muista, koska oisin viimeksi käyny vaatekaupassa. Mutta, näillä eväillä on mentävä, sano mummo lumessa :D

Oliko brutto jo verot pois? Menen noista brutosta ja netosta aina sekaisin

Alkuperäinen kirjoittaja ööööööö:
Alkuperäinen kirjoittaja Looris:

Oliko brutto jo verot pois? Menen noista brutosta ja netosta aina sekaisin

Netto on se mitä netotaan käteen eli se mitä saadaan verojen jälkeen. Eli kumpaakohan Looris tarkoitti...

Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Kyllä me selviäisimme ostelematta joka kuukausi vaatteita. Lisäksi kirpputoreilta tekee tosi mukavia löytöjä edullisesti.

Tää toimii niin kauan jos on mahdollisuus kierrellä kirppiksiä päivät pitkät. Lähdepä nopsaan hakemaan kirppikseltä kosteussuojattua talvipukua 4veelle pojalle...

Meillä on nettotulot yli kaksi kertaa paremmat kuin ap:lla ja meillä menee lainoihin noin 2000e kuukaudessa. Siihen päälle toki muut asumisen kulut ml remontit. Se on muuten 1000e kuukaudessa lisää. Lainaa nyt yhtä paljon kuin AP:lla jäljellä.

Aika tiukalta tuntuu jo ap:n elämä, onhan siinä varauduttu kaikkiin elämisen menoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Kyllä me selviäisimme ostelematta joka kuukausi vaatteita. Lisäksi kirpputoreilta tekee tosi mukavia löytöjä edullisesti.

Tää toimii niin kauan jos on mahdollisuus kierrellä kirppiksiä päivät pitkät. Lähdepä nopsaan hakemaan kirppikseltä kosteussuojattua talvipukua 4veelle pojalle...

Tarviiko sitä niin nopsaan käydä hakemassa? Ennakointi on päivän sana, en minäkään ehdi muksujen kanssa kierrellä kirpputoreja päivät pitkät :headwall:

No, meillä tulot tällä hetkellä n.1000e enemmän /kk, mut silti tuntuu, että kaikki, mitä tulee, myös menee ja kaikki "ylimääräinen" pitää kyllä miettiä aika tarkkaan.
Meillä aikas samanlaiset menot kun ap:lla, enkä tiedä, miten pärjättäis tonnin piennemmillä tuloilla.
No, meillä on kolme lasta, lainaa 190000e

Yhteistyössä