ollaanko hulluja kun harkitaan pelkillä "päivärahoilla" muuttoa asuntoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
jossa olisi vuokra n. 700e/kk, hinta sisältää lämmityksen. Vesimaksu joka toinen kk n.60-80e (riippuen kulutuksesta), sähkölaskus kuukausittain 50-100e, tukea saataisiin kelalta n. 336e/kk. Meille jäisi itselle maksettavaksi n. 380e. Yhteiset tulot (lapsilisät mukaan lukien) 1300e-1400e.

Siis onko ihan pöhköä edes harkita tuollaista? Kyseessä olisi kuitenkin paritalon puolikas, on uusi sauna ja keskuspölyimuri + kodinhoitohuone, kaikki naisen unelmat. 3makuuhuonetta, olohuone, varasto, autotalli...

Tältä paikkakunnalta isomman asunnon saanti on kuin voittaisi lotossa, todella harvinaista!

Meillä vähenisi bensankulutus (miehen mielestä ei tuota voi laskea, koska sitten ne bensat menisi jonnekin muualle??), asutaan nyt 20km etäisyydellä kaikista palveluista ja ollaan pääsemässä eroon parista osamaksusta, joita on jouduttu ottamaan...

Ja tästä asunnosta maksetaan kaikkineen päivineen 270e/kk + sähkö

Äh, mä elättelen niin toiveita tai elän pilvilinnassa asian suhteen, jos edes jompi kumpi olisi töissä niin pystyttäisiin muuttaa :( Mutta mistä sitä niitä töitäkään saa kun ei täällä tällä hetkellä ole... :(

Montako lasta teillä on? Paljonko kaikkeen muuhun jäisi rahaa? Kyllä minä muuttaisin, asunto on kuitenkin sellainen asia joka vaikuttaa mm. mielialoihin, hyvä asunto tuo iloa myös lapsille :)

Itse en tuollaisessa tilanteessa tosiaankaan muuttaisi. En missään nimessä, vaikka olisi kuinka ihana asunto, lähtisi ajamaan perheen taloutta noin ahtaalle ihan ehdoin tahdoin. Entä jos jotain sattuu ja onkin enemmän menoja, onko silloin pelivaraa? Jääkö lasten harrastuksiin ja vaatteisiin rahaa? Joutuisitteko tinkimään ruokamenoista, syömään huonolaatuisempaa ruokaa?

Meillä on kohta 2lasta... Ja sanos muuta, mä olen niin masentunut täällä korvessa ja ahtaassa kaksiossa asumiseen. Olen panikoinut tosi paljon sitä, jos ei isompaa asuntoa löydykään ennen vauvan syntymää :( Meille jäisi muihin juttuihin käytettäväksi kuukaudessa n. 1000e. ja tietty tuon 380e päälle tulisi vielä tuo sähkölasku ja joka toinen kk se vesimaksu

Ja jos on muutettava isompaan, niin miksi sitten ette muuta töiden perässä sellaiselle paikkakunnalle, mistä löytyisi työtä edes toiselle? Mikä teitä pitää nykyisellä paikkakunnalla? Mä en jotenkin sellaistakaan vaihtoehtoa noin niinkuin ylipäätään ymmärrä, ettei olla valmiita muuttamaan työn perässä.

Meillä on kohta 2lasta... Ja sanos muuta, mä olen niin masentunut täällä korvessa ja ahtaassa kaksiossa asumiseen. Olen panikoinut tosi paljon sitä, jos ei isompaa asuntoa löydykään ennen vauvan syntymää :( Meille jäisi muihin juttuihin käytettäväksi kuukaudessa n. 1000e. ja tietty tuon 380e päälle tulisi vielä tuo sähkölasku ja joka toinen kk se vesimaksu

Kyllä muuttaisin: entä jos pääsette töihin, onko sitten vielä mahdollisuus löytää isompi asunto? Täällä ainakin tarjonta on tosi heikko, pitää ottaa asunto silloin kun sellaisen saa ja niin mekin teimme.. Vauva ei ainakaan ensimmäiseen vuoteen kuluta paljon, joten noilla tuloilla pärjäätte, ehkä on mahdollisuus saada toimeentulotukeakin. Missään nimessä vuokra ei ole suuri tuon kokoiselle perheelle.

Toisaalta ei pä noissa juuri ole eroa, kun asumistuki nousee. Hyväkuntoisessa asunnossa on huomattavasti mukavampaa esim. kokkailla, joten tulee siitäkin säästöä.

Muutto työn perässä vaikuttaisi minustakin parhaalta vaihtoehdolta. Kyllä täällä etelässä töitä riittää ja kun teillä ei kummallakaan ole töitä ja vuokra-asunto niin tuskin teitä siellä mikään pitää. Töiden perässä tänne on muutkin tulleet.

huoh... Tosi pattitilanne, stressaan ja mietin tosi paljon sitä, että kannattaako vai ei. Tulot ja menot pelottaa, jos ei pärjätäkkään. Täällä ei ole ollut 8kk:den aikana tarjolla yhtään kaksiosta isompaa asuntoa paitsi nyt tuo asunto. Ollaan laitettu ilmoituksia lehtiin ja kysytty kunnankin vuokra-asuntoja, niin ei ole tarjolla mitään.
Kyllähän tuo paikkakunnalta pois muuttokin on yksi vaihtoehto, mutta mieluiten asuttaisiin täällä jos vain pystyttäisiin.

Etteköhän te asumistukea ja mahdollisesti toieentulotukeakin saisi.
Mutta ihmettelen myös kun kerran vuokralla asutte että mikä estää hakemasta niitä töitä muualta, miksi sen asunnon pitää olla juuri sieltä missä nyt olette miksi ette mene töiden perässä? Vai sekö että molempien suku mahdollisesti asuu samassa kunnassa ja ette poiskaan halua suvusta, no sitten kannattaa miettiä onko se ilmainen lapsenvahti palvelu ja tukien varassa eläminen elämää vai se että on töitä ja ottaa niitä sukulaisa välillä yökylään hoitamaan niitä tenavia

miksi ette pärjäisi? tonni kuussa käyttövaraa on ihan hyvin kuitenkin.

Huomaa että osa vastanneista ei ole ikinä elänyt köyhyydessä eikä osaa suhteuttaa menojaan jos rahaa ei olisikaan tolkuttomasti.

Mä muuttaisin. Kuvaamassasi tilanteessa minulta hajoaisi nuppi, joten katsoisin sen sijoitukseksi mielenterveyteeni. Kai muuten teillä on tarkoituksena olla tulevaisuudessa työelämässä?

miksi ette pärjäisi? tonni kuussa käyttövaraa on ihan hyvin kuitenkin.

Huomaa että osa vastanneista ei ole ikinä elänyt köyhyydessä eikä osaa suhteuttaa menojaan jos rahaa ei olisikaan tolkuttomasti.

Tonni kuussa käyttövaraa hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle? Ja tuosta tonnista otetaan vielä pois sähköt ja vesi... Sehän ei täytä edes toimeentulotukinormia neljähenkiselle perheelle, eli ei tosiaankaan ole hyvin!

Huomaa kyllä, että joillain ei ole mitään käsitystä elintasosta. Btw, osaan kyllä suhteuttaa menoni tulojen mukaisesti. Mielestäni sitä taloudenhallintaa osoittaa juurikin se, ettei aja talouttaan ehdoin tahdoin ahtaalle.

Tietenkin tuo psyykkinen ongelma on seikka, mikä puoltaa muuttamista. Toisaalta, taloudelliset huolet tutkitusti lisäävät psyykkisiä ongelmia.

Mulla menee reilusti tuon yli vuokraan kämäisestä kerrostaloasunnosta. (pieni paikkakunta pohjois suomessa).
Ihan kohtuu vuokralta kuulostaa tuo osuus mikä jää maksettavaksi. tuskin mistään alle tuon asuntoa saa. Tai ei ainakaan täältä.

Tonni kuussa on aivan älyttömän pieni raha perheelle! Missä maailmassa te toiset oikein elätte?
Onko elämä pelkkää kituuttamista ja senttien laskemista?
Mulla on tuo raha itselle ihaan omaan käyttöön enkä pidä itseäni minään rikkaana.
Mutta mä käynkin töissä siksi että voin nauttiakin elämästä.

saahan sihen jonkun veran asumistukeakin, joten muttakaa vaan jos haluatte.
meilläki on vuokra vesimaksut mukaan luettuna noin 1200e, eikä muuteta pois ainkaan 2-3 vuoteen, jos ei löydy halvempaa 5h+keittiötä sitä ennen. kun tytär muuttaa pois, muutetaan 4h+keittiön asuntoon. Sattumalta van ROaniemellä on kamalat hinnat kaupungin asunnoissa. ( vvo:lle on hakemus, mutta sieltäkään ei nitä asuntoja kovin helposti vapaudu)

Yhteistyössä