Ollaanko Helsingissä ja muutenkin etelän kaupungeissa todella niin tunteettomia tuntematonta kohtaan??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö kolilta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö kolilta

Vieras
Ja kaikki tuntemattomien ystävällisyys on vaan vi..tuilua? Kuten laulussa sanotaan "jos satut hymyilemaan bussissa niin oot potilas tai kännissä". Onko se näin raadollista tosiaan siellä etelässä? :D
 
No aika pitkälti. Ihan niin kuin on muissakin suomen kaupungeissa. Suomalaiset ovat sellaisia jurottajia ja kateellisia mököttäjiä, että toista ei auteta ja kaikkiin suhtaudutaan epäluuloisesti.
 
No ei. Toki täällä on porukkaa moneen junaan kuten kaikkialla muuallakin. Se, että Oulussa joku pph oli ympärikännissä lasten kanssa ei tarkoita sitä, että kaikki Oulun pph:t olisivat juoppoja jne.
 
No höpö höpö. Itse asun Vantaalla, alunperin kotoisin Satakunnasta. Päivittäin todistan, miten ystävällisiä ja kohteliaita valtaosa ihmisistä täällä haluaa toisilleen olla. Niitä toisiakin ihmistyyppejä kyllä löytyy, mutta ne on kuitenkin vähemmistö, ja väittäisin, että niitä löytyy myös maakunnista ihan yhtä lailla. Aina on näitä varsinkin rouvia, jotka on vaan NIIIIIN paljon tärkeämpiä kuin muut ihmiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö kolilta;25376619:
Ja kaikki tuntemattomien ystävällisyys on vaan vi..tuilua? Kuten laulussa sanotaan "jos satut hymyilemaan bussissa niin oot potilas tai kännissä". Onko se näin raadollista tosiaan siellä etelässä? :D

Ei minusta. Monesti olen kohdannut kaupungilla ystävällisiä ihmisiä.
 
Ei todellakaan olla!

Siis pääosin tarkoitan. Kyllä ihmiset yleensä ottaen ovat mukavia, missäpäin Suomea tahansa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä siinä omien kokemusteni mukaan perää on, että idempänä ja pohjoisempana on lupsakampaa väkeä. Tosin se vaikutelma voi johtua jo lupsakasta murteesta :) Asustelen lounaisrannikolla ja suku sekä ystävät asuu pääosin Savon, Keski-Suomen ja Kainuun seudulla. Nautin suuresti matkustella siellä seuduilla, kun ihmisten ystävällisyys ja hyväntuulisuus huokuu ulospäin paljon enenmmän kuin kotiseudulla. Tietysti poikkeuksiakin on, mutta mä kyllä olen sitä mieltä, että ap:n epäilemä asia on valitettavasti noin niinkun yleistäen totta.
 
kylläpä helsinskissä silti on jätetty diabeetikkolapsi maahan makaamaan. Jos bussissa istutaan kuin rangaistusvangit ja varotaan katsomasta keneenkään päinkään, niin kyllälhän sillä seurauksensa on.

Eli tavallaan näet näkyjä, mutta kuitenkin myös jotain aivan todellista. Kyllä tuo minuakin ahdistaa nähdä, koska tiedän mitä se voi maksaa.
 
[QUOTE="pikkukaupunkilainen";25376714]kylläpä helsinskissä silti on jätetty diabeetikkolapsi maahan makaamaan. Jos bussissa istutaan kuin rangaistusvangit ja varotaan katsomasta keneenkään päinkään, niin kyllälhän sillä seurauksensa on.

Eli tavallaan näet näkyjä, mutta kuitenkin myös jotain aivan todellista. Kyllä tuo minuakin ahdistaa nähdä, koska tiedän mitä se voi maksaa.[/QUOTE]

Jaa, itse kyllä juuri tässä jokunen viikko sitten autoin bussissa sairaskohtauksen saanutta. Olen myös soittanut ambulanssin sammuneelle. Noin niin kuin esimerkiksi. Ja itse olen myös apua saanut esim. kun olen eksynyt, liikkunut painavien laukkujen kanssa jne.
 
[QUOTE="pikkukaupunkilainen";25376714]kylläpä helsinskissä silti on jätetty diabeetikkolapsi maahan makaamaan. Jos bussissa istutaan kuin rangaistusvangit ja varotaan katsomasta keneenkään päinkään, niin kyllälhän sillä seurauksensa on.

Eli tavallaan näet näkyjä, mutta kuitenkin myös jotain aivan todellista. Kyllä tuo minuakin ahdistaa nähdä, koska tiedän mitä se voi maksaa.[/QUOTE]

No ohhoh tämähän kertoo helinkiläisISTÄ kauheasti. :O

Ja miten siellä bussissa, metrossa, ratikassa ja junassa pitää istua, tuijottaen muita? Puhumalla sadoille ihmiselle per suunta joihin törmään päivittäin? :D
 
No, Helsingissä kohta 12 vuotta asuneena olen huomannut, että täällä ihmiset eivät tuijottele liiemmin, tai muutenkaan kiinnitä huomiota toisiinsa samalla tavalla kuin pienemmissä kaupungeissa. Uskon sen johtuvan siitä, että joka päivä ohitse kulkee niin paljon ihmisiä että niistä on tullut massaa, ei kaikkia ehdi eikä jaksa millään noteerata, eikä voisikaan. Siitä se paljonpuhuttu :| - ilme jota näkee esim. julkisissa. Täytyy kyllä myöntää, että ekoina vuosinani täällä sitä kyllä ihmettelin. Mutta sitten opin sen itsekin, ja opin siihen sisätyvän ideologian- eletään omaa elämäämme, ei kiinnitetä liikaa huomiota muihin, mutta ollaan kohteliaita jos kysytään. Helsinkiläiset ovat todella usein avuliaita ja ystävällisiä kun heidän kanssaan alkaa juttusille, kysyy neuvoa tuntemattomalta yms.

Mutta uskoisin että tuo paljon parjattu helsinkiläisten välinpitämättömyys johtuu ihan silkasta ihmispaljouden aiheuttamasta informaatioähkystä.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru ja Tara74
No, Helsingissä kohta 12 vuotta asuneena olen huomannut, että täällä ihmiset eivät tuijottele liiemmin, tai muutenkaan kiinnitä huomiota toisiinsa samalla tavalla kuin pienemmissä kaupungeissa. Uskon sen johtuvan siitä, että joka päivä ohitse kulkee niin paljon ihmisiä että niistä on tullut massaa, ei kaikkia ehdi eikä jaksa millään noteerata, eikä voisikaan. Siitä se paljonpuhuttu :| - ilme jota näkee esim. julkisissa. Täytyy kyllä myöntää, että ekoina vuosinani täällä sitä kyllä ihmettelin. Mutta sitten opin sen itsekin, ja opin siihen sisätyvän ideologian- eletään omaa elämäämme, ei kiinnitetä liikaa huomiota muihin, mutta ollaan kohteliaita jos kysytään. Helsinkiläiset ovat todella usein avuliaita ja ystävällisiä kun heidän kanssaan alkaa juttusille, kysyy neuvoa tuntemattomalta yms.

Mutta uskoisin että tuo paljon parjattu helsinkiläisten välinpitämättömyys johtuu ihan silkasta ihmispaljouden aiheuttamasta informaatioähkystä.

Juuri näin sen myös näen ja koen, en vain jaksanut kirjoittaa :D.
 
Ihan normaaleja ihmisiä me täällä pääkaupungissakin olemme :D Juro ilme julkisissa johtuu varmaan ihan siitä, että "mind your own business" ja ei viitsitä tuijotella ja ihmetellä muita ihmisiä. Tietty eri asia jos joku alkaa juttusille.
 
[QUOTE="pikkukaupunkilainen";25376714]kylläpä helsinskissä silti on jätetty diabeetikkolapsi maahan makaamaan. Jos bussissa istutaan kuin rangaistusvangit ja varotaan katsomasta keneenkään päinkään, niin kyllälhän sillä seurauksensa on.

Eli tavallaan näet näkyjä, mutta kuitenkin myös jotain aivan todellista. Kyllä tuo minuakin ahdistaa nähdä, koska tiedän mitä se voi maksaa.[/QUOTE]

Ikävä kyllä tuota auttamista jättämistä tapahtuu ihan joka puolella Suomea ja maailmaa. Minkä ihmeen takia bussissa taas pitäisi jokaista katsoa ja kaikille hymyillä? Onnistuu ehkä jossain peräkylällä, jossa bussissa on sinun lisäksi kaksi ihmistä ja nekin ovat molemmat tuttujasi, mutta Helsingissä jos menet päivän aikana neljällä ratikalla, jotka kaikki ovat täynnä ihmisiä niin ei siinä kaikille jutella. Kuitenkin viimeeksi tänään ratikassa viereeni istuva nainen hymyili minulle, myöhemmin ratikassa vieressäni istuva mies kiitti kun nousin, että hän pääsee ohitseni ja noin 6-vuotias poika pyysi kaupassa anteeksi kun törmäsi minuun.
 
Viimeksi muokattu:
Hesaan on tullu maalta sen sekalaista sorttia, ettei täällä parane ruveta juttusille tuntemattomien kanssa. On terveellisempää olla hymyilemättäkin, kun ei koskaan tiedä, miten se tulkitaan.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä