Ollaan asuttu miehen kanssa 5kk yhdessä, eikä se vieläkään tajua et meillä on yhteiset rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakee

Vieras
Mulla siis on 2 lasta. Ollaan molemmat työttöminä ja hän ei saa montaakaan satasta kuussa rahaa, mulle taas tulee aika paljon enemmän. Ei tunnu vieläkään tajuavan, että minun rahani on myös hänen rahoja, kunhan lapset saa kaiken tarvittavan.

Aina valittaa sitä, kun tilille jäi vain sen ja sen verran laskujen jälkeen, aina olen sanonut että hyvin pärjätään kun mulle jäi vielä näin ja näin paljon.

Miten käytännössä yhteiset rahat toimii? Meillä kaupassa maksaa se kumpi jaksaa ja kummalla on rahaa, mutta mites sitten kun miehen tili on tyhjä, esim nyt on ja saa seuraavaksi vasta 3vk päästä, kuuluuko minun siirtää hänen tililleen rahaa vai maksaa vain kaikki ostokset? Liikumme usein yhdessä, jos olemme sellaisessa oaikassa mihin tarvitaan rahaa.

No ei meillä rahaa toisten tileille siirretä, nyt kun minä olen kotihoidontuella ja mies töissä, niin mies maksaa suurimman osan, siten että minulla jää henkilökohtaisten laskujen jälkeen hiukan käyttö varaa, esim. käydä halutessa kampaajalla. Meillä on aina ollut yhteiset rahat, vaikka tilit on molemmilla omat, silloin kun minäkin olen töissä, maksan puolet tai vähän enempikin (minulla on parempi palkka) yhteisistä menoista, samalla säästellään remonttia rahastoa yhteiselle säästötilille omantunnon mukaan.

mä olen asunut mieheni kanssa yhdessä monta vuotta ja meillä on yhteinen lapsikin, mutta silti omat rahat. Miehen palkka tulee miehen tilille, mun palkka+lapsilisä mun tilille. Asumiskulut maksetaan suurinpiirtein puoliksi. Jos minä ostan itselleni jotain maksan sen itse, samoin mies. Lapselle ostaa se kumpi sattuu ostamaan. Ruokakaupassa se maksaa kumpi jaksaa. Jos toisen rahat loppuu, toinen siirtää toiselle. Molemmat kyllä tiedetään toistemme pankkitunnukset jne. Mutta ei vaan ole tullut hankittua yhteistä tiliä.

No näin se on hoidettu. Mies on vain ollut kauan yksin ennen minua ja sitä ennen suhteessa jossa hän maksoi kaiken ja naisella oli omat rahat.

Haluaisin vain että hän ymmärtäisi, että kun hän maksaa laskuja (omiaan) niin se ei tarkoita sitä että rahat on sitten loppu. 1/8 vuokrasta pystyy maksamaan, eikä sekään ole minulle ongelma. Tulee mieleen, että ehkä hän ei käsitä sit että minulle nämä maksamiset ei ole ongelma, jos ex muija ei oo suostunut ikinä maksamaan mitään

Yhdessä tässä asutaan, sitten olis mulle ongelma jos alkaisi valittamaan että ei lapsille voi ostaa esim jotain juttua mutta tätä ei ole koskaan tehnyt.

Ehdotin yhteistä tiliäkin, mutta kierteli
Ja keksi jonkun ayyn miksei sitä tarvita, helppoahan se olis jos molemmilla ois siihen kortti

Entä jos siirtäisit ruokarahat jonnekin erilliselle tilille mihin molemmilla olis kortti. Miehestä olis ehkä helpompi maksaa sieltä yhteiseltä tililtä mikä on ruokaa ja laskuja varten, kuin suoraan sinun tililtäsi?

Meillä on eri tilit, mutta yhteiset rahat. Molemmille tulee palkka omille tileille. Minä huolehdin kaikista laskujen maksamisesta ja maksan sen tililtä, jolle enemmän rahaa. Kaupassa maksaa kumpi vaan.
Mielestäni olette asuneet yhdessä hyvin lyhyen aikaa. Koska miehesi tulot ovat vähemmän kuin sinun, saattaa hänestä tuntua nololta käyttää sinun rahojasi.

• Tykkää
Reactions: sunniee
No pakkohan ne on olla yhteisiä kun mies saa vain 500 e kuussa rahaa. Hänellä menee laskuihin jo toista sataa ja jos on auton vakuutukset ni enemmän. Vuokraa maksaa satkulla. Ei vaan tuo mies söis edes mitään jos ei olis yhteiset rahat

Ehkä se sitten on hänelle noloa, parempaan suuntaan kuitenkin mennään joka kuukausi :)

tehkää tosiaan yhteinen tili, mihin voitte tallentaa rahaa ja molemmilla kortti siihen. itse en ikinä luopuisi omasta tilistäni! rahasta ei ole koskaan tämän liki 15vuotisen taipaleen aikana ole tarvinnut riidellä. ei mua kiinnosta paljonko miehen tilillä on rahaa eikä häntä se, paljonko mulla on rahaa. laskut hoidan pääasiassa minä ja mies asumisen ja ruoan. meillä on myös muutama yhteinen tili johon voi laittaa ekstroja jemmaan

Silleen tehdään, kuin teille sopii.

Mä siirrän aina toisen tilille, jos siellä ei jostain syystä ole. Samoin ukko tasottaa mun tiliä, jos mun tili jostain syystä tyhjenee liikaa. Jos toinen sanoo, että en nyt tarviikaan rahaa (ei menoja ja tulossa on heti kohta lisää), sitten ei siirretä. Mutta yleensä ottaen on "turvallisempi" olo molemmilla, kun kummallakin on tilillään sopiva summa.

Ja tilit kun meillä voi väliaikaisesti toiselta tyhjentyä siksi, että laskut saatetaan maksaa kaikki yhdeltä tililtä.

Mulla siis on 2 lasta. Ollaan molemmat työttöminä ja hän ei saa montaakaan satasta kuussa rahaa, mulle taas tulee aika paljon enemmän. Ei tunnu vieläkään tajuavan, että minun rahani on myös hänen rahoja, kunhan lapset saa kaiken tarvittavan.

Aina valittaa sitä, kun tilille jäi vain sen ja sen verran laskujen jälkeen, aina olen sanonut että hyvin pärjätään kun mulle jäi vielä näin ja näin paljon.

Miten käytännössä yhteiset rahat toimii? Meillä kaupassa maksaa se kumpi jaksaa ja kummalla on rahaa, mutta mites sitten kun miehen tili on tyhjä, esim nyt on ja saa seuraavaksi vasta 3vk päästä, kuuluuko minun siirtää hänen tililleen rahaa vai maksaa vain kaikki ostokset? Liikumme usein yhdessä, jos olemme sellaisessa oaikassa mihin tarvitaan rahaa.

Päätit sitten totuttaa miehen sun elätettäväksi saamillasi lapsilisillä ja elatustuilla.. Kyllä noista lasten rahoista pitäis niille muutakin hankkia kuin ruokaa. Älä nyt hyvä ihminen tyrkytä sitä rahaa sille miehelle. Ei se muuten kohta edes halua töitä kun helpompaa olla elätettävänä (lasten kustannuksella).

[QUOTE="A.p";25607394]No pakkohan ne on olla yhteisiä kun mies saa vain 500 e kuussa rahaa. Hänellä menee laskuihin jo toista sataa ja jos on auton vakuutukset ni enemmän. Vuokraa maksaa satkulla. Ei vaan tuo mies söis edes mitään jos ei olis yhteiset rahat

Ehkä se sitten on hänelle noloa, parempaan suuntaan kuitenkin mennään joka kuukausi :)[/QUOTE]

Ehkä se ei halua tehdä samoin jos ja kun joskus tienaa itse enemmän.

No jos kerran teillä on yhteiset rahat, niin eikö olisi helpompi esim. että sinä maksaisit sen vuokran kokonaan tililtäsi? Miehelle jäisi omalle tilille 100€ enemmän käyttövaraa kuulle. Ja muuten voisitte tasata sitä laskujen maksua, eikä aina se maksa, jonka nimi laskussa lukee.

[QUOTE="eeva";25607436]no helpostihan se sujuu kun avattiin yhteinen tili eikä meillä siis enää ole omia tilejä ollenkaan :)[/QUOTE]
Vaikka rahat yhteisiä ovatkin niin kyllä omat tilit kannattaa olla ihan senkin takia että joihinkin palveluihin pitää tunnistautua esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25607642:
Vaikka rahat yhteisiä ovatkin niin kyllä omat tilit kannattaa olla ihan senkin takia että joihinkin palveluihin pitää tunnistautua esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

No eihän ne yhteiset tilit estä omien pankkitunnusten hankkimista!
Meillä on yhteinen käyttötili, yhteinen remppatili ja yhteinen (reissu)säästötili, ja kummallakin omat verkkopankkitunnukset, minkä takana kummallakin nuo samat kolme tiliä. Tilit ovat tai-muotoisia, eivät ja-muotoisia, mutta tälläkään ei ole pankkitunnusten kanssa mitään tekemistä.

Yhteistyössä