Olkaa tarkkina 3-vuotiaittenne tietokoneen käytön kanssa:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kolmevuotias osti kaivinkoneen verkkohuutokaupasta
22.5.2009 16:25
A A Helsingin Sanomat

Uudessa Seelannissa asuva kolmevuotias leikki yksin vanhempiensa tietokoneella ja päätyi tilaamaan 20 000 dollarin hintaisen kaivinkoneen. Asiasta uutisoi Times-lehti verkkosivuillaan.

Ostos selvisi, kun Aucklandissa asuvan Pipi Quinlanin äiti sai hämmästyksekseen sähköpostin, jossa verkkohuutokauppa onnitteli uutta kaivurin omistajaa. Koska perheen isä ei tiennyt kaivurista mitään eikä 18 kuukauden ikäinen poikakaan voinut sitä hankkia, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi, että ostoksilla oli käynyt perheen kolmevuotias tytär.

Pipi oli päässyt verkkohuutokauppaan varhain aamulla vanhempien nukkuessa. Muutamalla klikkauksella hän oli päätynyt huutokauppasivustolle, jolle hänen äitinsä oli aiemmin kirjautunut asiakkaaksi.

"Olin etsinyt legoja pojalleni ja kuvittelin, että kaivuri kuului tällaiseen lelupakettiin. Sitten näin hinnan ja sain elämäni shokin", Pipin äiti kertoi Timesille.

Pipiä oli hiljattain opetettu käyttämään tietokonetta, jotta hän voisi pelata pikkulasten pelejä. Tyttö oli kuitenkin nähnyt myös äitinsä käyttävän verkkohuutokauppaa.

"Luulen, että hän vain klikkaili tuotteita nähdäkseen, mitä tapahtuu", äiti arvelee.

"Hän ei edes pidä traktoreista. Hän on todella tyttömäinen tyttö - jopa mennessään kalastamaan hän pukeutuu röyhelömekkoon."

Verkkohuutokauppa joutui hyvittelemään pettynyttä kaivurikauppiasta, joka onnekseen löysi kaivurilleen aikuisen ostajan.

Osallistu keskusteluun Tulostettava sivu
Facebook MySpace Sähköposti Uutiskirje
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Ei välttämättä kokonaan ainakaan uutisankka. Miehen veljen 4v huusi huutiksessa kasvihuoneen. Kaveri osaa lukea, kirjoittaa ja varsin näppärä tietokoneen kanssa. Oli isänsä nimissä pannut huudon ja siinäpä sitten selittämään myyjälle että todellakaan ei ollut aikomus huutaa.

Ei kannata kyllä huutista jättää auki, ainakaan että on kirjautunut sisään. Meilläkin meinasi moka sattua, mutta onneksi ei lapsi vielä kerennyt. Kyllä kahteen kertaan tarkistan että kirjaudun ulos huutiksesta.

Oma käyttäjätili lapsille ja vanhempien käyttäjätileihin salasana tiedossa vain vanhempien päässä. Eivät ne selainevästeet "periydy" toiselta käyttäjältä toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä on lapsilukko tietokoneessa joten ei mene ostelemaan lapset mitään

Niin tulee olemaan meilläkin. Tuossa huutajan perheessä kyllä tempun jälkeen havahduttiin rajoittamaan ja vaihtamaan salasanat jne vain vanhempien tietoon. Nyt se poika on 6v ja samanlaista lapsinörttiä en oo ennen nähnyt. Ei itseasiassa ole minusta hyvä että lapsi niin paljon tietää ja on koneella.

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Eikä meillä edes 4v käytä tietokonetta.

Meillä tuo vajaa 3veekin käytää tietokonetta mutta ei ole toistaiseksi vielä kaivuria mulle ostanut :)

Meillä on lapsilla oma läppäri ja siellä on linkit vain muutamille lasten pelisivuille.

Alkuperäinen kirjoittaja OmaTunto:
No meillä ei tuon ikäinen pääse kyllä koneelle, sitten kun menee kouluun niin saa käyttää

Ja kaikki koulukaverit käyttää tietsikkaa vaikka toinen käsi selän takana kun teidän lapsi opettelee vasta hiirtä liikuttelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Eikä meillä edes 4v käytä tietokonetta.

Meillä tuo vajaa 3veekin käytää tietokonetta mutta ei ole toistaiseksi vielä kaivuria mulle ostanut :)

Meillä on lapsilla oma läppäri ja siellä on linkit vain muutamille lasten pelisivuille.

Meillä samoin lapsilla oma tietokone, jossa ei siis salasanoja tallennettuina mihinkään. Linkit pikku kakkosen nettisivulle jne. Myös dvdt katsovat tuolla tietokoneellaan. 3v ja 5v ovat jo todella taitavia tietokoneen käyttäjiä.

Oletteko te, jotka antavat vasta koulussa alkaa käyttämään tietokoneita, itse arkoja tietokoneen käyttäjiä? Itse olen jo sitä sukupolvea, joka sai käyttää tietokonetta jo ennen kouluikää (tottakai nettiä tms. ei vielä ollut), ja siis tottunut siihen, että se on luonnollinen osa elämää. Minulle on myös ollut todella paljon hyötyä siitä, että olen osannut käyttää tietokonetta jo varhain. Siksi annan omien lastenikin käyttää tietokonetta heti, kun kiinnostus heräsi, eli jo alle 2-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Nyt se poika on 6v ja samanlaista lapsinörttiä en oo ennen nähnyt. Ei itseasiassa ole minusta hyvä että lapsi niin paljon tietää ja on koneella.

Höpsistä. Maailma ja sen laitteet tulevat olemaan entistä enemmän tietokoneen ohjaamia ja mitä enemmän tietää ja osaa, sen paremmat mahdollisuudet työllistää itsensä tulevaisuudessa jonkinmoisena alaan liittyvänä spesialistina.

Yhteistyössä