Öljy lisä vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Eli mitä öljyä suosittelette lisättäväksi vauvan ruokaan. Saatiin neuvolasta ohjeeksi lisätä energiaa vauvan ruokaan mm. ölyä. Ite en juurikaan käytä öljyä (muuhun ku salatti kastikkeeksi, poppareiden paistoon ja sämpylätaikinaan). Jos vauva ois isompi ni laittasin voita, mut on vasta 7kk ikäinen.

Miten muuten lisätä ruuan energia pitoisuutta? Meil ruoka on jo nyt melko peruna/patatti liha/kala sekä puuro painotteista. Vauva ei suosutu syömään ollenkaan marja eikä hedelmäsoseita (ei edes puuron seassa). ei omatekosia eikä kaupan.

On rinnalla. Vauva kasvu on hisastunut.. 7kk neuvolassa 68cm ja 7.700g Vauvan pituus + painokäyrä on ollut useamman kuukauden laskeva.

Sisältääkö nämä perusöljyt D-vitamiinia ja ku vauva saa sen purkista ni jatkanko entiseen makkiin d-vitamiinin antamista

d-vitamiinia toki syötetään koko lapsuusikä.
en antais maitotuotteita ton ikäiselle(siis sitä voita) jos ei oo muuten tarvetta lehmänmaidolle vielä altistaa. mutta jos siis saa satunnaisestikin korviketta niin voi ei varmasti mitään haittaa. rasvakoostumushan siinä on huonompi kuin rypsiöljyssä, joten senkin vuoksi antaisin mieluummin öljyä.
meillä nyt 8kk ikäisellä pojalla pituus lähti lskuun 4kk iässä, tasaantui vasta nyt 8kk iässä, painoa on tullut koko ajan kohtuullisesti, joten öljyä en ole lisännyt. esikoiselle kyllä lisäilin öljyä sitäkin enemmän, oli tuon ikäisenä huomattavasti lastasi hoikempi, tosin myös pidempi

miksi yrität antaa marjat ja hedelmät soseena??? joitan hedelmiä kuten vaikkapa banaania voi antaa isompana palasena vauvan käteen ja vauva voi siitä itse makustella. googlaa sormiruokailu niin löydät infoa.

Meidän poika on syöny useamman kk kylmäpuristettuamrypsiöljyä lisänä. 7 kk ikäinen osaa kyllä sylkeä isommat palat pois kts. http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/lapsenhoito/ravinto/sormiruokailu-kaytannossa/
Joillain lapsilla paino laskee kun he alkavat liikkua se on ihan normaalia.
Marjat voivat upota paremmin sormiruokana

tuli mieleen että jos teet soseita itse niin jotain rasvaahan niihin kannattaa lisätä vaikkei mitään ljylisää olisi suositeltukaan, kaupan soseissakinhan on lisättyä rasvaa.

pienelle lapselle sormiruoka kannatta annattaa pitkänomaisina suikaleina niin pysyvt nyrkissä hyvin eikä ruokaa mene liikaa kerralla suuhun. banaani esim pituussunnassa neljän osaan ja siitä sitten sopivia pätkiä vauvalle käteen. joka tapauksessahan se sormiruokailu on semmoista hajoittelua, ävlillä menee liikaa ruokaa suuhun ja sitten syljeksitään tai kaivetaan ruokaa sormella ulos. sellasta sen kuuluukin olla.

Banaani puolikkaan niin että kuoRii n. 1-2 cm kuorta ,jättäen muuhun banaaniin kuoren ni saapi kiinni. Ei nimes suikaleena banaania ku lohkee nii helposti. Avokadoa meilläkin meni niin lohkona kun soseena.

Meil edellinen lapsi sormiruokaili melko pitkälle.. tämä ei ole kiinnostunu sormiruokailusta.. toki oon kokeillu esim. antanu perunaa/porkkanaa.. ja minusta ruokailu on sellainen et se on lapsi ei äiti lähtöinen asia.

Banania oon antanu niin paloina ku muusinaki mut ei suostu kuin maistamaan kerran. Samoten marjat, ei edes mansikka mene alas.. viimeksi kokeilin et sekoitan mansikan lientä puuroon (puurot on tytön herkkuruokaa), mut ei menny kuin pari lusikallista ja sit totalinen stoppi.

Emme ole juoneet vielä ollenkaan korviketta. Ja D-vitamiini lisää otamme kyllä. Miten teil on lasten mahat kestäneet ölylisää?

Rypsiöljyä. Oliiviöljystä, voista, avokadosta, manteleista ja kookosöljystä puuttuu riittävästi monityydyttymättömiä rasvahappoja (linolihappo) ja tulee haittoja.

lisäsin ihan rypsiöljyä ruokaan, 10 kk+ tein myös ruoan suolattomaan voihin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että osa myös kasvaa hitaasti, meidän 1v3kk ikäinen tyttö on 7 kg(3,9) ja 73 cm (51 cm) 7 kk ikäisenä mitat oli 6,1 ja 65 cm.

[QUOTE="Kaisa";24483172]Miten valmistatte avokadon?[/QUOTE]

Avokadoa ei valmisteta mitenkään, sen kuin halkaiset ja syöt. Itse asiassa kuumennettuna on syömäkelvotonta.

[QUOTE="Kaisa";24483164]Mä taas ennemmin annan voita, mitä margariinia tai muita kasvisrasvalevitteitä.. kyllähän se äidinmaitoki on melkoko rasvaista :D[/QUOTE]

Anna sä vaikka silavaa suolattuna, mutta tässä ketjussa puhutaan öljyistä.

Itse en lähtisi antamaan vauvalle kovia rasvoja, verisuonet ehtii kyllä pilaamaan moneen kertaan myöhemminkin. Rypsiöljyä tai oliiviöljyä.

Mitäköhän nuo äidinmaidon rasvat on... Tosi vaarallisia.

Millonkahan tulee suositus, että imetyksen sijasta pumpataan maito kuppiin, kuoritaan kerma ja pistetään rypsiöljyä sen sijaan. Äidinrypsimaitoa.

Viimeksi muokattu:
suositeltiin rasvalisää jo 6kk iästä lähtein vaikka painokäyrät on nousseet kokoaika, nyt viimeksi sanoi että sellanen 6-8tl on ihan hyvä määrä (pojalla ikää nyt 1,5vuotta) itselaitan yleensä suomalaista kylmäpuristettua luomu rypsiöljyä, saa joka kaupasta ja on taatusti puhdasta ja terveellistä. joskus puuroon laitan nokareen ihan voitakin koska se maistuu paremmalle.
tosiaan kaupan soseissa on öljy valmiina niin omiin on lisättävä. itse lisään lämmityksen jälkeen jokaiseen annokseen erikseen, niin ei tule turhaan lämmitettyä sitä kylmäpuristettua öljyä.
voit myös sipaista leivän päälle rasiamargariiniä jos ei muuten mene rasvaa.

Yhteistyössä