Olisko teidän mielestä törkeetä? Joulukortista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja törkeyden uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä taas laitan aina miehen nimen ekana. Järjestys se olla pitää. Ainoastaan, jos se olisi tosi tökeröä, esim miestä ei edes tunnettaisi kuin nimeltä, niin sitten laittaisin naisen nimen eka. Mutta jos naimisiin on menty, en julkeaisi ohittaa perheen päätä nimijärjestyksellä. Eli näköjään on tämä etiketti sitten mennyt multa ihan ohi. Ei kai tää mitään feminismiä ole..?

Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen ja tiedän esimerkiksi tuon postikorttisäännön. Mutta kasvatukseeni kuuluu myös ymmärtää, etteivät kaikki tiedä etikettiä, ja siksi ensisijaisesti olettaa ihmisten toimivan hyväntahtoisesti. Samassa tilanteessa olettaisin siis että jos lähettäjä olisi aidosti tahtonut loukata, hän ei olisi lähettänyt korttia alkuunkaan tai olisi jättänyt nimesi kortista kokonaan pois.

:flower:

Olisi törkeätä, todellakin loukkaantuisin!

Kyllä nimenomaan aikuisen ihmisen pitäisi etikettiä sen verran hallita, että tietää naisen nimen tulevan aina ensin. Miehen nimi voi olla ensin, jos mies on enemmän tekemisissä lähettäjän kanssa (vaikka tällöin mielestäni oikea tapa olisi tuo Matti Virtanen perheineen).

Mutta että mies, lapset ja sitten vasta vaimo - suoranaista vittuilua mielestäni, lähisukulaisen kortissa.

Mikähän täällä mahtaa olla palstamammojen koulutustaso ja sivistyneisyys, kun ap lynkataan täällä, kun loukkaantuu tuollaisesta.
(Ja hei, asun kehäIII lähimaastossa, että ei taida siitä olla kyse) :)

Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen ja tiedän esimerkiksi tuon postikorttisäännön. Mutta kasvatukseeni kuuluu myös ymmärtää, etteivät kaikki tiedä etikettiä, ja siksi ensisijaisesti olettaa ihmisten toimivan hyväntahtoisesti. Samassa tilanteessa olettaisin siis että jos lähettäjä olisi aidosti tahtonut loukata, hän ei olisi lähettänyt korttia alkuunkaan tai olisi jättänyt nimesi kortista kokonaan pois.

No mutta eihän se sitten mitään vittuilua olisi, jos kortti jätetään kokonaan lähettämättä, eihän monet lähetä korttia.

Jos minä haluaisin vittuilla joulukortilla, tekisin juuri noin kuin ap:n miehen sukulaiset ovat tehneet :D
Ja jos halutaan nimenomaan vittuilla ap:lle, mutta toivottaa hyvät joulut muulle perheelle, mutta eihän kukaan viitsi nimeä kokonaan jättää pois.
(Paitsi meillä miehen isovanhempi aiempina jouluina ;D Mitähän lie hän on ajatellut..)

Ajatelkaa, sain tänään _ystävältäni_ kortin, jossa nimeäni ei lukenut lainkaan! Luki vain lapsen nimi ja perässä + vanhemmat. Ilmeisesti siis ystävä koitti tuolla mitätöidä minut täysin, nyt meni kyllä välit poikki! Niin ja isältänikin tuli kortti pelkästään lapselle!

Ilmeisesti aloittaja edustaa ajattelua, jonka mukaan lapset on jotenkin vähäarvoisempia ja siksi heidät pitää mainita viimeisenä siellä lemmikkieläinten joukossa, jos ollenkaan. Minusta lapset on tasan samanarvoisia kuin aikuiset ja korttiin voi hyvin vaikka läheisyysjärjestyksessä luetella vastaanottajat. On varmasti yleistä, että sisaruksen lapset koetaan läheisemmäksi kuin sisaruksen puoliso, eikä se ole mikään halveksunnan merkki kuitenkaan.

Oikeastaan mä olen aika järkyttynyt miten pihalla ihmiset on tavoista :O Mä olen pitänyt aika itsestäänselvinä miten ihmisten nimet kuuluu laittaa mut näköjään tääkin tapa on katoavaa ja pelisääntöjä ei enää ole. Kaikki on kohta kuin viidakossa ja on aika surullista että mistään perinteistä ei pidetä kiinni. Kaikki saa tehdä niinkuin huvittaa.

Vai liekö tänne eksynyt joku tietty aines enemmistönä joilla ei tosiaankaan ole käsitystä sivistyneistä tavoista.

Minä laitan siinä järjestyksessä, kummanko tuttu on enemmän kyseessä. Jos minun tuttu tai sukulainen, niin minä ensin, samoin osoitteeseen ja jos miehen vastaavat, mies ensin.
Esim. veljelleni kortti niin, että veljeni nimi osoitteessa ensin ja lähettäjänä minä ensin.
Ei ole meille ainakaan koskaan tullut korttia, jossa puoliso olisi heitetty viimeiseksi lasten jälkeen. Mutta ei kai sekään laissa kiellettyä ole, mutta ei tavanomaistakaan tietysti.
Itsepähän sukusi tunnet. Oliko tuo siis selkeä loukkaus?

Ap:

t3234523-177-thumb-animated-laughing.gif

[QUOTE="aloittaja";29348978]Kaikki on kohta kuin viidakossa ja on aika surullista että mistään perinteistä ei pidetä kiinni. Kaikki saa tehdä niinkuin huvittaa.
.[/QUOTE]

Eli mieluummin laitetaan Jane ja Tarzan, kuin Tarzan ja Jane?

Eiköhän maailmassa ole tärkeämpiäkin asioita kuin nimijärjestys joulukortissa.

Itse laitan ensin sen nimen ensin joka on sukua tai enemmän tekemisissä meidän kanssa.

Totta kai joulukorttiin laitetaan miehen nimi esim henri virtanen perheineen. Näin meillämon toimittu aina ja korteissa mitä saamme on aina miehen nimi ensin. En tiedä ollaanko liian vanhoja mut näin on aina ollu ikää 45v

itse kirjoitan kortit joko matti, maija, lapset ikajarjestyksessa virtanen. tai esim kummitytto saa kortin mimmi virtanen+perhe. toi ap:n jrjestys kyl ol aika mielenkiintonen. iha ku sut ois unohdettu ja lisatty pikasesti loppuun.

Pitääkin muistaa sanoa vanhemmilleni että en enää ole sitä mieltä että olen saanut heiltä hyvän kasvatuksen, on tämä joulukorttietiketti jäänyt nimittäin kokonaan uupumaan. :D

Ja nyt kun lukiouudistus on ajankohtainen asia niin johonkin aion ottaa myös yhteyttä siitä että sieltäkään en joulukorttietikettiä oppinut.

Oletko lasten äiti? Minusta tuo heidän järjestys kuulostaa ihan luontevalta, jos ensin on ollut isä&lapset ja sinä olet liittynyt siihen kokonaisuuteen. Vai mitä?

[QUOTE="aloittaja";29348978]Oikeastaan mä olen aika järkyttynyt miten pihalla ihmiset on tavoista :O Mä olen pitänyt aika itsestäänselvinä miten ihmisten nimet kuuluu laittaa mut näköjään tääkin tapa on katoavaa ja pelisääntöjä ei enää ole. Kaikki on kohta kuin viidakossa ja on aika surullista että mistään perinteistä ei pidetä kiinni. Kaikki saa tehdä niinkuin huvittaa.

Vai liekö tänne eksynyt joku tietty aines enemmistönä joilla ei tosiaankaan ole käsitystä sivistyneistä tavoista.[/QUOTE]

No siis, ehkä tämä kirjoittaja on ajatuksissaan laittanut nimiä korttiin, ja todennut, että ups, yksi jäi välistä, no laitanpa sen tuonne viimeiseksi. Jos vaikka on tunnin ajan rustannut kortteja, niin helposti menee nimet sekaisin jossain vaiheessa. Ei sen tarvitse oikeasti olla mikään mielenosoitus sinua kohtaan. Ei kannata ylianalysoida ja tehdä kärpäsestä härkästä, pieni asia kuitenkin kyseessä.

Yhteistyössä