Olisko hyviä ideoita mikä mahtais vaivata meidän vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Täällä lähinnä pähkäilen että pitäiskö lähteä näyttämään vauvaa lääkärissä vai ei. Ikää siis reilu 1/2 vuotta.

Hänellä on nyt ollut reilun viikon flunssaa. Nenä vuotaa ja hengitys rahisee kun on limaa eikä osaa yskiä sitä pois. Kuumetta ei kuitenkaan ole ollut ja poika on ollut ihan virkeä ja hyväntuulinen.

Viime yö oli kuitenkin jo kolmas kun nukkui levottomasti. Heräilee vähän väliä ja selvästi on epämiellyttävä olo. Toissapäivänä meni yhtäkkiä vaippa-alueen iho tosi huonoon kuntoon: punoittaa ja on rutikuiva. Molemmilta puolilta, siis edestä ja takaa.

Eilen illalla huomasin että jalat, selkä ja maha on on osittain kuivan ja punaisen kuivan ihottuman peitossa, jossa ihan pieniä näppyjä. Lämpöä oli illalla 37,8.

Mies sitten teki diagnoosin että kyseessä on vauvarokko. Ja mä nyt mietin että voisko olla, vaikkakin oireet on aikalailla erilaiset kuin mitä googlettamalla löysin.

Iho kutisee selvästi, vauva alkaa itse raapimaan mahaansa heti kun ottaa vaatteet pois.

Olisko ideoita missä vois olla vika? En viitsis lähteä lääkäriin jos vastaus on että juotavaa ja lepoa.

Ei toi kyllä vauvarokolta lainkaan kuulosta. Enkä mä lähtis ihan vielä lääkäriinkään, vaan kattelisin nyt muutaman päivän, että miten toi tilanne tosta kehittyy...ei kuitenkaan enempää kuumeilee, vaan pitää vaan pientä lämpöä.

Hampaita on jo 6, joista yks tuli just viime viikolla.

Niin mä myös ajattelin että aika turhaa lähteä lääkäriin kiikuttamaan. Kun selvästikään ei kuitenkaan aivokalvontulehduksesta ole kyse (vaikkakin senkin kävin paniikissa googlella selvittämässä).

Hmm... vesirokko tää tuskin on. Entero, parvo... pitääpä käydä lukaisemassa niistä...

Itse en pienestä lapsia raahaa lääkäriin. Jos vauva hyvävointinen, syö ja juo ja on suhteellisen virkeä niin en huolestu. 37.8 ei rectumista mitattuna ole edes lämpöä joten en huolestuisi. Eli lapsen yleiskuntohan sen kertoo milloin lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Itse en pienestä lapsia raahaa lääkäriin. Jos vauva hyvävointinen, syö ja juo ja on suhteellisen virkeä niin en huolestu. 37.8 ei rectumista mitattuna ole edes lämpöä joten en huolestuisi. Eli lapsen yleiskuntohan sen kertoo milloin lääkäriin.

Just näin. Kun ei ne siellä osaa mitään sanoa, kuin että kattele, paa tarvittaessa suppoa, ja muista nesteytys :D Ei siitä tiedosta kannata sinne lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Ei se enteroltakaan kyllä kuulostaa. Syöks hän normaalisti?

Jois kovasti koko ajan. Ruoka ei niinkään maistu, tosin kyllä hän kuitenkin jotain syökin.

Mä ehdin jo soittaa neuvolaan ja siellä sanottiin että kannattais ehkä käydä näyttämässä lääkärillä. Neuvolantäti on perhetuttu ja meinasi että kun on jo niin pitkään kiusannut tuo flunssa ja vasta nyt pukkaa lämpöä. Että josko kuitenkin jotain jälkitautia...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Jois kovasti koko ajan. Ruoka ei niinkään maistu, tosin kyllä hän kuitenkin jotain syökin.

Mä ehdin jo soittaa neuvolaan ja siellä sanottiin että kannattais ehkä käydä näyttämässä lääkärillä. Neuvolantäti on perhetuttu ja meinasi että kun on jo niin pitkään kiusannut tuo flunssa ja vasta nyt pukkaa lämpöä. Että josko kuitenkin jotain jälkitautia...

No, vie näytille jos siltä tuntuu =) Voi se olla, että se on menossa korviin vaikka. Yleensä ne vaan tuppaa korkeemman kuumeen ne jälkitaudit. Mutta jos mietityttää, niin ei se ota ellei annakaan.

Mutta toi lämpö on niiiin minimaalisesti koholla ja jos nestettä menee, niin ei teillä kyllä oo hätäpäivää vielä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

No, vie näytille jos siltä tuntuu =) Voi se olla, että se on menossa korviin vaikka. Yleensä ne vaan tuppaa korkeemman kuumeen ne jälkitaudit. Mutta jos mietityttää, niin ei se ota ellei annakaan.

Mutta toi lämpö on niiiin minimaalisesti koholla ja jos nestettä menee, niin ei teillä kyllä oo hätäpäivää vielä :)

Mittasin lämmön...37.1. Samaan aikaan pääsin läpi terveyskeskukseen ja pitäis olla tunnin päästä siellä hoitajan vastaanotolla. Hän sitten päättää että tarvitaanko lääkäriaikaa.

Eli suomeksi sanottuna meikäläinen pukee itsensä ja vauvan ja lähdemme tarpomaan parin kolmen kilsan matkaa terveyskeskukseen muutaman katkonaisen tunnin yöunien jäljiltä... hoitajan vastaanotolle.

Toki säälin kipeää poikaani, mutta nyt kyllä säälin myös itseäni
:|

Onko sulla käynyt allergia mielessä? Onko pojalla atooppinen iho? Nuha kestää yleensä pitkään. Meillä vauvalla tuli räkää melkein pari viikkoa ja nukkui levottomasti (totta kai kun nenä täynnä räkää) eikä syönyt (oletin että kurkku on kipee) mutta kuumetta ei ollut missään vaiheessa (pepusta mitattu on kuumetta vasta kun on yli 38).

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä et käytte:
Onko sulla käynyt allergia mielessä? Onko pojalla atooppinen iho? Nuha kestää yleensä pitkään. Meillä vauvalla tuli räkää melkein pari viikkoa ja nukkui levottomasti (totta kai kun nenä täynnä räkää) eikä syönyt (oletin että kurkku on kipee) mutta kuumetta ei ollut missään vaiheessa (pepusta mitattu on kuumetta vasta kun on yli 38).

Juu, pojalla on molempia. Siis allergiaa ja atooppista ihoa.

Mutta mä kävelin sinne hoitajan vastaanotolle kuulemaan että pojalla on vauvarokko. Että näin :D

Yhteistyössä