Olisitko valmis ottamaan n. 1 190 000 markkaa lainaa???

  • Viestiketjun aloittaja Kettukarkki
  • Ensimmäinen viesti
Kettukarkki
Ihan vaan tuli mieleen tuosta 'asuntolainaa 200 000 erkkiä' avauksesta, sehän on ihan JULMETUN PALJON rahaa! Olkoon vaan ihan normaalia nykypäivänä, mutta mun kantti ei kestäis, ei vaikka mullakin olis oikeesti tuloja (nyk. kotihoidontuki) + miehen nykyiset tulot. Ajattelisin aina vaan, että eipä tälläkään miljoonalla mitään erikoista taloa saatu. Meilläpäin kun aika tavis 130 - 150 neliöinen 4 - 5h+k kustantaa helposti 250000 euroa.

Jos hinnat ei tosiaan ala tulla alaspäin, niin me asutaan vuokralla vielä vuosikymmeniä.... :/
 
Maamikki
Joo, en olis valmis ottamaan. Meillä lainaa 80 000e ja siinä ihan sopivasti.
Mutta älä sinä huoli, kunhan korot nousee on moni perhe sen yöi 200 000e lainansa kanssa kusessa ja sit on taloja halvalla myynnissä...
 
Kettukarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Olisin. Turha verrata menneeseen, se nyt nähdään muissakin hinnoissa.
Toisaalta joo, mutta euroinflaatio on ollut asunnoissa aika kova! Vai uskotko, että asuntojen hintataso olisi sama, jos hinnat myynti-ilmoituksissa olisivatkin markkoja? Tai että asuntokauppa kävisi ja rakentaminen olisi yhtä vilkasta kuin nyt? Siis ei niin etteikö ihmiset jo olis oppineet eurohintoja, mutta oisko hinnat pinkaisseet yhtä korkealle yhtä nopeasti jos elettääisiin edelleen markka-aikaa?

Varmaan turhaa jossittulua joo, mutta musta tätä on mielenkiintoista pohtia. Mikä on eurojen vaikutusta, mikä normaalin inflaation ja markkinoiden elämisen aikaansaamaa nousua? Vai tuliko Suomesta kerralla eurooppalainen hintatasoltaan, kun euroon siirryttiin?

 
Markoista on mun mielestäni niin pitkä aika, että niistä ei enää kantsisi puhuakaan. On ainakin mulla sekä tulot että menot nyt eri luokkaa kuin joskus markka-aikaan.

Se, minkä verran voi ottaa lainaa, kannattaa aina suhteuttaa omaan tilanteeseen. Joku voi hyvinkin ottaa ja maksella 200 000 euron lainaa ihan hyvin. Jollekulle toiselle taas 60 000 euroakin voi olla jo paljon. Siksi mun mielestäni on vähän turhaa tehdä gallupia siitä, kuka voisi ja kuka ei voisi ottaa 200 000 euron lainaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Ihan vaan tuli mieleen tuosta 'asuntolainaa 200 000 erkkiä' avauksesta, sehän on ihan JULMETUN PALJON rahaa! Olkoon vaan ihan normaalia nykypäivänä, mutta mun kantti ei kestäis, ei vaikka mullakin olis oikeesti tuloja (nyk. kotihoidontuki) + miehen nykyiset tulot. Ajattelisin aina vaan, että eipä tälläkään miljoonalla mitään erikoista taloa saatu. Meilläpäin kun aika tavis 130 - 150 neliöinen 4 - 5h+k kustantaa helposti 250000 euroa.

Jos hinnat ei tosiaan ala tulla alaspäin, niin me asutaan vuokralla vielä vuosikymmeniä.... :/
Jos täältä päin saisin tohon hintaan noinkin ison omakotitalon, olisin erittäin tyytyväinen... =)
 
Kettukarkki
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Se, minkä verran voi ottaa lainaa, kannattaa aina suhteuttaa omaan tilanteeseen. Joku voi hyvinkin ottaa ja maksella 200 000 euron lainaa ihan hyvin. Jollekulle toiselle taas 60 000 euroakin voi olla jo paljon. Siksi mun mielestäni on vähän turhaa tehdä gallupia siitä, kuka voisi ja kuka ei voisi ottaa 200 000 euron lainaa
quote]


Nyt ei ollutkaan kyse tästä, kukin tietenkin tekee miten tahtoo. Tuolla ylempänä jo selittelin ajatustani enemmän, joten en nyt tähän toista vanhaa. Mulla on kai vähän tylsää kun en parempaakaan tekemistä keksi kuin jossittelua :)
 
pientenäiti
Ei tämä euroihin sinänsä liity, euroon liittymisen jälkeen inflaatio on ollut harvinaisen pientä, esim ruoka on paljon halvempaa kuin aiemmin. Lähinnä palkat ja asuntojen hinnat ovat nousseet rajusti.

Toisaalta yhteiseen rahapolitiikkaan se kyllä liittyy, nimittäin korkoihin. Korot ovat euroaikana pysyneet harvinaisen alhaalla. Ennenhän korot saattoivat olla reilusti yli kymmenen prosenttia. Kuka hullu silloin olisi pitkää isoa lainaa ottanut. Laina-ajat olivat 5-10 vuotta.

Kun korot ovat pieniä ja laina-ajat pitkiä, kynnys ottaa isoja lainoja on madaltunut, ja se on mahdollistanut asuntojen hintojen rajun nousun.

Koska korkotilanne ei mitenkään rajusti luultavasti muutu, hintojen rajua tippumista voi olla turha odottaa. 90-luvun alussa tilanne oli toinen, koska valtavilla koroilla Suomen pankki yritti jarruttaa taloutta. Nyt se ei enää sitä voi tehdä.
 
vieras
No, milloinka nuo asuntojen hinnat ovat alas tulleet pysyvästi...Hetkellisesti laman takia notkahtivat, mutta siitäkin sitten nousseet.

Me ostettiin talo vuonna 2000 120000 eurolla, joka oli rakennettu 80-luvun puolivälissä. Se oli silloin 2000 vuonna ihan normaalihintainen tuolta alueelta ehkä hieman halvemmalla saatiin, kun kosteusvaurion takia saatiin tingittyä hinnasta pois. Talo oli rakennettu 80-luvulla n.400000 MARKALLA eli noin 67000eurolla. 2000 vuonna olisi turha ollut kuvitellakaan rakentavansa tuohon hintaan 120 neliön taloa taajama-alueelle, saati sitten nyt.

Sitä on turha kaivella menneitä. Jos on akuutti asunnon ostamisen tarve, niin silloin sen ostaa omien varojensa mukaan tai muuten asuu vuokralla tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Olisin. Turha verrata menneeseen, se nyt nähdään muissakin hinnoissa.
Toisaalta joo, mutta euroinflaatio on ollut asunnoissa aika kova! Vai uskotko, että asuntojen hintataso olisi sama, jos hinnat myynti-ilmoituksissa olisivatkin markkoja? Tai että asuntokauppa kävisi ja rakentaminen olisi yhtä vilkasta kuin nyt? Siis ei niin etteikö ihmiset jo olis oppineet eurohintoja, mutta oisko hinnat pinkaisseet yhtä korkealle yhtä nopeasti jos elettääisiin edelleen markka-aikaa?

Varmaan turhaa jossittulua joo, mutta musta tätä on mielenkiintoista pohtia. Mikä on eurojen vaikutusta, mikä normaalin inflaation ja markkinoiden elämisen aikaansaamaa nousua? Vai tuliko Suomesta oeurooppalainen hintatasoltaan, kun euroon siirryttiin?
Ei varmasti. Eurot vaikuttivat MYÖS asuntojen hintoihin.
Toisaalta useimmat ihmiset ostanevat asunnot kodikseen, eivätkä siis miteti mikä hinta on myöhemmin, vuonna sejase. Laskee tai nousee, niin ajattelevat asuvansa siinä hamaan loppuun tai lähelle ainakin. Silloinhan hintakehitys ei juuri vaikuta elämään.
Tosiasia on kuitenkin se, että hinta vaikuttaa ostohetkellä, eli asunnon hintaan tässä ja nyt.
Jossain on kuitenkin asuttava, eikö? Jokainen tekee ratkaisunsa miten parhaaksi näkee. Itse en nää "kalliin" asunnon ostamista ongelmana - ne maksaa mitä maksaa. Koti on koti ja jos vielä muuhun elämiseen jää rahaa, niin asiat on hyvin. Asumisesta on ihan varmasti aina joutunut maksamaan ison osan tuloista.
 
Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mitä olette mieltä. Tuleeko ne hinnat enää merkittävästi alas?
Minä veikkaan et tulee sen myötä kun korot nousee. Eli sit on moni kusessa ja pakko myydä talo. Paljon taloissa tarjontaa niin joudutaan laskemaan myyntihintoja et saa talonsa kaupaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mitä olette mieltä. Tuleeko ne hinnat enää merkittävästi alas?
Minä veikkaan et tulee sen myötä kun korot nousee. Eli sit on moni kusessa ja pakko myydä talo. Paljon taloissa tarjontaa niin joudutaan laskemaan myyntihintoja et saa talonsa kaupaksi.
Näin just.
Onpa monesti käyny mielessä, että kun on monella nuorella perheellä 200-300tuhatta lainaa, niin onko nuoret ollenkaan huomioinu tätä korkojen nousu = talon myynti asiaa ollenkaan?
Kun tuntuu, että nykyään soitellen sotaan mennään ja otetaan julmetut lainat, mitä ei todellisuudessa koskaan saada maksettua takasin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kun tuntuu, että nykyään soitellen sotaan mennään ja otetaan julmetut lainat, mitä ei todellisuudessa koskaan saada maksettua takasin.
Miksi pitäisi? Esim. Hollannissa on ihan normaalia, että laina kestää koko eliniän. Ja jos asuu vuokralla, ei siitäkään jää mitään käteen.
 

Yhteistyössä