Olisitko sinä ihmeissäsi tälläisesta käytöksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
Juttelin tänään äitini kanssa puhelimessa ja sitten asia kääntyi tähän uuteen tulokkaaseen. Äitini vain sanoi, että hän jo meinasi retkisängyn myydä pois, kun ei sillä mitään käyttöä enää olisi. Isäni sen sijaan halusi sen vielä viedä varastoon jemmaan. Äitini oli siis tyytyväinen, ettei ollut vielä sänkyä myynytkään.

Sitten hän jatkoi juttua, että johan hän myös meinasi lahjoittaa ekan lapsemme kastemekon seurakunnalle, mutta ajatteli, että kyllähän se vielä vaatehuoneessa joutaa olemaan. Oli tyytyväinen nyt, kun tuokin on vielä tallessa.

Mutta itse olin hieman harmissani hänen ajatuksestaan antaa lapsemme kastemekko seurakunnalle. Minusta kastemekko on meidän, ei hänen. Pitääkin ( jos tämä toinen raskaus menee loppuun asti ja päästään ristiäisiinkin asti ) niin ottaa tuo kastemekko tänne kotiimme säilytykseen.

( Äitini muutenkin oli kova jo silloin, kun olin lapsi, antamaan pois tarpeettomaksi käyneitä lastentavaroita ja sitten kun eka lapsemme syntyi, hän harmitteli kovasti kun oli sitä sun tätä jo aikanaan antanut pois. Sitten joutuikin hommaamaan mummolaan lapselle yhtä sun toista hankkimaan. )

Niin no kastemekko on sen joka sen on maksanutkin mutta noin muutoin miksi se pitää pois lahjoittaa kun ainakin meillä samassa koltussa on kastettu meidän sisarusten kaikki lapset eikä olla edes ajateltu että sitä vieläkään pois lahjoitettais.

Mikset pyytäis kastemekkoja itsellesi jo nyt, jotta äitisi ei tarvitse säilyttää sitä. Kastemekko on minusta sellainen vaate, jonka voi säilyttää, mutta muuten en ymmärrä ollenkaan sitä, että lasten vaatteita ja tavaroita pitäisi alkaa säilömään lastenlapsia varten. Säilytystilat ovat rajallisia ja aikaa ajaa ohi. Tuskin nykylapsen tavarat ovata enää käyttökelpoisia joskus 20-40 vuoden päästä. Parempi ne on antaa mahdolisimman pian eteenpäin hyötykäyttöön.

Minä ihmettelen, että mitä ne teidän tavarat siellä äitisi luona ylipäätään tekee? Säitytä itse.

Minulla taitaa olla jossain tallessa kastemekko, joka on alunperin minun ristiäisiini tehty ja monet muut sukulaiset on kastettu, kukaan ei ole sitä meidän kuopuksen kastamisen jälkeen kaipaillut. Pienenä tuli käytettyä sitä monissa leikeissä mekkona, ruipelo kun olin :D

[QUOTE="vieras";27797019]Mikset pyytäis kastemekkoja itsellesi jo nyt, jotta äitisi ei tarvitse säilyttää sitä. Kastemekko on minusta sellainen vaate, jonka voi säilyttää, mutta muuten en ymmärrä ollenkaan sitä, että lasten vaatteita ja tavaroita pitäisi alkaa säilömään lastenlapsia varten. Säilytystilat ovat rajallisia ja aikaa ajaa ohi. Tuskin nykylapsen tavarat ovata enää käyttökelpoisia joskus 20-40 vuoden päästä. Parempi ne on antaa mahdolisimman pian eteenpäin hyötykäyttöön.[/QUOTE]

No ei vaatteita kannatakkaan säilöä vuosia mutta meillä on minun pikkulapsesta asti saamiani legoja (pikkulegoja sekä dubloja) käytössä minun omilla lapsillani jotka kukin ovat vuosien varrella saaneet omia lisäyksiään näihin ja nyt kun on jo eka lapsenlapsikin tulossa niin lähtee legot edelleen kolmenteen sukupolveen kiertoon. Kaikki lelut ei toki olekkaan iättömiä mut legot on :D

[QUOTE="mie";27797147]No ei vaatteita kannatakkaan säilöä vuosia mutta meillä on minun pikkulapsesta asti saamiani legoja (pikkulegoja sekä dubloja) käytössä minun omilla lapsillani jotka kukin ovat vuosien varrella saaneet omia lisäyksiään näihin ja nyt kun on jo eka lapsenlapsikin tulossa niin lähtee legot edelleen kolmenteen sukupolveen kiertoon. Kaikki lelut ei toki olekkaan iättömiä mut legot on :D[/QUOTE]
Juu, minäkin olen säästänyt dublot, legot ja brion rautatiet, jos vaikka joku päivä olisi lapsenlapsia. Itselläni ei niitä ollut lapsena ja muutenkin leluja oli hyvin vähän, joten niiltä ajoilta ei ole mitään tallessa.

En olisi. Olen luullut, että nykyää on suosittua minimalismi ja turhasta tavarasta eroon pyrkiminen.
Itse en oikein osaa tuota hommaa, tavaraa kertyy, mutta ei tuossa minusta ole mtiään outoa. Tavallista nykyään. itse taidan olla poikkeus. en ole heittänyt pahemmin mitään lasten tavaroita pois. En askarteluja enkä leluja enkä vaatteitakaan.

No hei, melkein parempi noin päin, kuin se että äitisi olisi himohamstraaja. Nimittäin mun anoppi sattuu olemaan aika paha hamstraaja. Just viime kesänä siivottiin heidän vaatehuone. Sinne ei siis oven avauttuuan päässyt edes sisälle, kun se oli lattiasta vyötäröön asti kaikenlaista kamaa, ainakin 30 vuoden ajalta. Jokainen vaatekappale mikä siellä oli, piti ensin näyttää anopille, ja hän sitten päätti, meneekö se ROSKA vai KIERRÄTYSPUSSIIN vai SÄÄSTETÄÄNKÖ, edes yksikään sukka ei saanut päätyä roska -tai kierrätyspussiin ilman hänen hyväksyntäänsä.

Meillä on suvun yhteinen kastemekko. Lapsiani ei ole kastettu, mutta ko.mekon helmaan on kirjailtu niiden nimet, jotka sitä pitäneet. Poisantaminen ei varmaan tulisi mieleenkään suvun jäsenille. Muutoin ymmärrän täysin, että tavarat kiertoon.

Mahdollistavatko tilat teidän luonanne säilyttämisen?

Vaikka en usko, että siitä olisi kyse, itseäni ärsyttää törkeästi, jos joku yrittää pitää kotiani "varastona", ts. kieltää heittämästä pois jotain, muttei ota sitä itselleenkään. Tällaisen ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa, että esim. aikuisella lapsella on pieni asunto ja niukasti säilytystilaa, ja vanhemmilla iso omakotitalo kellareineen ja ullakoineen. Silloin ymmärrän lapsen toiveen saada pitää jotain vanhempiensa varastoissa. Mutta jos tilat ovat suht tasavertaiset, on reilua varastoida tavaransa itse.

No en mä kyl ekana ois aatellu että äitin ois pitäny säilöö mun 30v takasia tavaroita mahollisia lastenlapsia varten. Jotain vaatekappaletta on lähinnä muistona. Tuon ymmärrän että lastenlapsien tavaroita ei heti olla laittamassa pois. Kastemekko kuuluu sille joka sen on hankkinut. En ihmettele sikäli ap:n äitin toimia.

jotain hienoja vanhoja leluja ois kiva saada 30 vuoden takaa, ja löytyyhän sieltä retroja vaatteitakin, MUTTA jos annetaan säkkikaupalla 90 luvun gollareita ja tuulipusakoita jotka ovat oikeesti rikkinäistä ja kamalaa ni ne ois ite kannattanut aikoinaan kattoa ja heittää uffin laatikkoon. on törkeetä sysätä niitä sukupolvelta toiselle koska on jo roskiskamaa. se harmittaa. minäkin pistän hyvää tavaraa helposti kiertoon ja laitan uffin laatikkoon. en ole oikeastaan hamstrannut mitään muuta kuin tiettyjä hyviä kappaleita omille lapsilleni annettavaksi.

Yhteistyössä