Olisinpa tehnyt lapset jo vuosia sitten! Nyt alkaa olla jo liian myöhäistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmekymppinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmekymppinen"

Vieras
Vakituinen työpaikka oli jo 23-vuotiaana, eikä taloudellisia vaikeuksia ole ollut sen koommin.
Sama parisuhde ollut vuosikausia.

Nyt kun mietin, niin lapsen kanssa olisimme pärjänneet jo paljon aikaisemmin, vaikka luulin, ettei meillä ole tarpeeksi rahaa, emme ole tarpeeksi aikuisia tai asiat eivät ole muuten tarpeeksi hyvin.

Nyt tunnen itseni vanhaksi, ja tulenkohan edes koskaan saamaan lapsia... saati näkemään mahdollisia lapsenlapsia.

Tämän asian tajusin vasta, kun koin keskenmenon äskettäin. Kyllä itkettää :(

T: kolmekymppinen

Älä sure, mä täytän tänä vuonna 40 ja iltatähteä olis tarkoitus ruveta väsäämään, esikoiseni sain 30 vuotiaana 7 vuoden lapsettomuuden jälkeen. Kyllä vielä ehdit oikein hyvin...

Myöhäistä se nyt enää on märehtiä. Valinnat eletyssä elämässä olet jo tehyt, nyt ei voi suunnata kuin eteenpäin. Ihan kuin olisit heittämässä jo rukkaset tiskiin? Yhä useampi ensisiynnyttäjä on nykyään kolmikymppinen. Ikä on asennekysymys.

Onhan sulla vielä viisi vuotta aikaa turvalliseen lissääntymiseen.
Mä sain esikoisen 32 -vuotiaana. Tänä vuonna täytän 40, mutta enään en uskaltaisi lisääntyneisden riskien takia hankkiutua raskaaksi.

Yritystä vaan. Eihän se vielä myöhäistä ole. Seuraavalla kerralla paremmalla onnella. Itsellä kaksi lasta, 32- ja 35-vuotiaana ja vielä olis ehtiny tehdä lisää, jos olis halunnut eli jaksanut! Noinhan se monella menee, että viivytellään syystä tai toisesta tai viivästyy vaan. Moni rupeaa tuossa iässä vasta yrittämään eli hommiin vaan uudestaan. Tutulla pari keskenmenoa tokan lapsen yrityksessä ja sit onnistui ihan hyvin.

Sinä ehdit vielä hyvin! Itse sain esikon kun olin 35v ja 2 pv (ei aivan synttärilahja), kakkonen syntyi kun olin 41v. Kolme keskenmenoa kyllä ehti olla välissä, mutta luomuna tulivat. Enkä koe olevani lainkaan vanha äiti - meitä tämän ikäisiä on paaaaaljon =)

Keskenmeno on niin raju henkisesti(toisille, kuten minulle oli), että en ihmettele miksi pyörittelet tuollaisia ajatuksia.
Toivottavasti saat ajatukset järjestykseen, sulla on vielä vuosia aikaa tehdä lapsi(a)!

[QUOTE="kolmekymppinen";23171651]
Nyt tunnen itseni vanhaksi, ja tulenkohan edes koskaan saamaan lapsia... saati näkemään mahdollisia lapsenlapsia.

Tämän asian tajusin vasta, kun koin keskenmenon äskettäin. Kyllä itkettää :(

T: kolmekymppinen[/QUOTE]

On se hankalaa, kun "vasta" kolmikymppisenä alkaa lapsia tekemään. Aikaisin mahdollisuus silloin päästä mummoksi on jo neljänkympin puolivälin paremmalla puolella. Kuinkahan vanhaksi ihmiset nykyään elää? Oisko sittenkin mahkuja nähdä omat lapsenlapset?

Mitä muuten oot oikein tehny, että jo kolmikymppisenä tunnet itsesi vanhaksi? Oisko aika ryhtyä kuntokuurille vai mistä kenkä puristaa?

just sain toisen muksuni, tenavat nytten 2v ja 1kk, ja itellä ikää 24v. Miehen veli teki samoin, odotti että "olosuhteet" muuttus paremmaks, saman vaimon kans jo siis 10v mutta ei vaan uskaltanu vaikka molemmat töissä, koti kunnos jne ja ylläripylläri, sitten kun sitä kakaraa alettiin tekemään niin mitää ei enää kuulunukkaa, isännällä siemenet kuivunu ilman syytä, lapsettomuushoitoja ja vaikka mitä vuosia ja mielialat kaikilla maassa. Syyttivät vaan ittiään että miksei voinu tehä aikasemmin. Omat valintanssa tekee jokainen, mutta kivisemmän tien näin valitsit se on selvä se! Ja nyt kaikki vanhat akat sielä huuteloo kuinka vielä on aikaa, kyllähän joillakin aina käy hyväkin tuuri.

just sain toisen muksuni, tenavat nytten 2v ja 1kk, ja itellä ikää 24v. Miehen veli teki samoin, odotti että "olosuhteet" muuttus paremmaks, saman vaimon kans jo siis 10v mutta ei vaan uskaltanu vaikka molemmat töissä, koti kunnos jne ja ylläripylläri, sitten kun sitä kakaraa alettiin tekemään niin mitää ei enää kuulunukkaa, isännällä siemenet kuivunu ilman syytä, lapsettomuushoitoja ja vaikka mitä vuosia ja mielialat kaikilla maassa. Syyttivät vaan ittiään että miksei voinu tehä aikasemmin. Omat valintanssa tekee jokainen, mutta kivisemmän tien näin valitsit se on selvä se! Ja nyt kaikki vanhat akat sielä huuteloo kuinka vielä on aikaa, kyllähän joillakin aina käy hyväkin tuuri.

Olipas töykeää tekstiä. Huomaa, ettei sulla ole vielä kokemusta. Kun vähän kasvat niin alat ymmärtämään, että se mikä on hyvä sinulle, ei ole hyvä jollekkin toiselle. Kaikille ei käy samat valinnat. Ja miehesi veli olisi voinut joutua lapsettomuushoitoihin vaikka olisi aloittanut puskemaan lapsia jo kakskymppisenä. Me emme voi varmaksi sanoa, milloin "kuivuminen" tapahtui...

Mun mielestä ap on tehnyt oikean ratkaisun, ettei ole tehnyt lapsia silloin 20v JOS se ei kerta silloin tuntunut hyvältä ja oikealta ratkaisulta. Lasten aika on silloin kun niille on aikaa ja kun tuntuu hyvältä saada perheenlisäystä. Se että tehdään lapsi vain "koska no kaikilla muillakin on ja tässä vaiheessa vauva kuuluu asiaan..." on aivan väärin.

Sitä paitsi 30v on OIKEASTI vielä nuori. Ja hyviä lapsen teko vuosia on runsaasti. Ihmiset elävät pidempään ja ovat pidempään hyväkuntoisia, monia 50-60 vuotiaita ei edes uskoisi niin vanhoiksi, näyttävät paljon nuoremmilta.

Ja lisään vielä tähän loppuun, että tiedän ettei kaikki saa lasta silloin kun senhaluaisi ja että lapsettomuushoidot ovat nousseet synnyttäjien keski-iän nousun myötä. SILTIKÄÄN lasta ei saisi tehdä vain sillä perusteella, että koska kaikilla muillakin on, tai varmuuden vuoksi nyt vaikka ei hyvältä tunnu koko ajatus....

Älä ap välitä ton yhen nikin tekstistä! Oli kyl miunkin mielestä aika tylyä tekstiä tolta alle 25-vuotiaalta kirjottajalta :(. Ei kaikille käy tai sovi tehä lapsia nuorena eivätkä kaikki haluakaan "tehä" lapsia nuorena. Ikä jolla lapsia saadaan on niin monta ku on meitä naisia ja niinku kaalimaan vartija kirjotti, et se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi sit toiselle.

Kyl sie ap viel hyvin kerkeet tehä lapsia :D. Mut älä odota liian montaa vuotta, oot kuitenkin jo kolmekymppinen ja vanhenet koko ajan. Ja tosiasiahan se on, et naisen hedelmällisyys rupee vähenemään 30 ikävuoden jälkeen. Jotkut yli 30 vuotiaat tulee helposti raskaaks, mut toisilla menee kauemmin aikaa. Ja sit jos raskaus ei ala normaalisti ja vuoden sisällä ni ei oo liian vanha, ku aloittaa hoidot.

Itse olin vähän yli 31 ku sain esikoiseni enkä kokenut olevani liian vanha. Vaik ton yhen kirjottajan mielestä oon vanha akka, ku täytän kohta jo 35 :D. Toisen lapseni sain 33 vuotiaana ja kohta saan kolmannen ja näillä näkymin viimeisen 35 vuotiaana. Itselle oli sopiva ikä saaha ensimmäinen vähän päälle 30 vuotiaana. Itellä ei ikä oo vaikuttanu hedelmällisyyteen, oon tullu aika helposti raskaaks, mut kaikilla ei nii oo. Ja tiiän satavarmasti, et en olis ollu valmis äidiksi vähän yli 20-vuotiaana, kiinnosti vähän muut asit ku perhe ja lapset. Eikä kyl ollu miestäkään. Olin villi ja vapaa sinkku, joka eli nuoruuttaan täysillä, eipä tarvitse nyt enää elää sitä, ku on perhe ja lapsia. Niitäkin on paljon ketkä tekevät lapset nuorena ja sit bailaavat kapakoissa ihan niiku ei olis lapsia ollenkaan ja melkein joka viikonloppu. Tällä vaan tarkotin sitä, et kaikki eivät halua nuorena vielä elää perhe-elämää vaan haluavat nähdä ja kokea muuta ennen ku asettuvat aloilleen ja perustavat perheen. Jälkeenpäin oon ajatellu, et ehkä oisin voinu 1-2 vuotta aikasemmin tulla äidiksi, mut miun elämä meni tälleen ja ihan hyvin oon kerenny enkä tunne silleen, et olisin joskus 50-60 vuotiaana liian vanha mummiksi :D.

En yleensä ees vastaa tän palstan keskusteluihin, mut tuo oma vika-nimimerkin kommentti laitto niskakarvat pystyyn ni oli pakko vastata. Tsemppiä ap ja et oo tosiaan liian vanha! Ei muuta ku vauvanteko puuhiin :D

Oletko onnellinen ihminen?

Ihania nää 30-40 vuotiaat lapsen synnyttämiseen kannustavat. Kyllä tulee taas down-lapsia oikein sarjatuotantona.

Yli kolmekymppisestä naisesta ei ole enää kuin ruoanlaittajaksi ja mopin varteen, nelikymppisistä puhumattakaan. Synnytys on kaksikymppisten puuhaa.

Apua mikä pässi ap on. 30 on ihan ensisynnyttäjän keski-ikä, miksi ihmeessä se olisi liian vanha?

Itse olen myös 30 enkä ole kyllä pätkääkään sitä mieltä, että olisin liian vanha äidiksi. Herranen aika sentään. Miksi niitä kakaroita tarttee teininä alkaa vääntää kun nykyään voi saada nelikymppiseksi asti lapsia.

Sori tämä ilkeä viesti, mutta mua oikeesti vituttaa ihmiset joitten mielestä 30v on liian vanha äidiksi. Ja sen käsityksen ap:n viestistä kyllä sai.

[QUOTE="vieras";23174115]Ihania nää 30-40 vuotiaat lapsen synnyttämiseen kannustavat. Kyllä tulee taas down-lapsia oikein sarjatuotantona.

Yli kolmekymppisestä naisesta ei ole enää kuin ruoanlaittajaksi ja mopin varteen, nelikymppisistä puhumattakaan. Synnytys on kaksikymppisten puuhaa.[/QUOTE]

Miksi olet noin katkera :D Tuliko lapset hankittua liian nuorena =)

se on niin yksilöllistä yleensäkin se raskautuminen... Ikään katsomatta. Ja toisilla taas selvästi huonontuu kyky lisääntyä iän myötä. Itse olen enemmän kuin iloinen että sain esikoiseni ollessani 21-vuotias, toinen lapsi ilmoittu tulostaan viisi vuotta myöhemmin. Nyt olen 36 ja uudessa parisuhteessa aloimme haaveilla iltatähdestä mutta kappas vaan.. Raskauduin melkein heti ja sain keskenmenon, toisella kertaa yk9 tuli plussa ja rv12 todettiin keskeytynyt keskenmeno. Tuo tapahtui kesällä, siitä asti on vaan kuitenkin jaksettu yrittää kun se vauvakuume ei mihnkään näytä katoavan... :'(

[QUOTE="joo";23174126]Apua mikä pässi ap on. 30 on ihan ensisynnyttäjän keski-ikä, miksi ihmeessä se olisi liian vanha?

Itse olen myös 30 enkä ole kyllä pätkääkään sitä mieltä, että olisin liian vanha äidiksi. Herranen aika sentään. Miksi niitä kakaroita tarttee teininä alkaa vääntää kun nykyään voi saada nelikymppiseksi asti lapsia.

Sori tämä ilkeä viesti, mutta mua oikeesti vituttaa ihmiset joitten mielestä 30v on liian vanha äidiksi. Ja sen käsityksen ap:n viestistä kyllä sai.[/QUOTE]

Mä olen kyllä osittain samaa mieltä, mutta kyllähän ne riskit kasvaa, kun ikää tule. Siitä ei vain pääse mihinkään. Itsekin sain ekan lapsen 31 v. ja jos luoja suo, niin toisenkin vielä teemme, mutta onnellisia olemme jo tästä yhdestäkin. Se on niin yksilöllistä, miten kroppa "vanhenee" ja milloin on liian myöhäistä. Ja myös kai tuurista on paljon kiinni.

Btw: yleensä 'siemenet' ei noin vaina 'kuivu' vaan todennäköisesti miehesi veli ollut steriili jo paljon aiemmin (ehkä aina).

[QUOTE="vieras";23174115]Ihania nää 30-40 vuotiaat lapsen synnyttämiseen kannustavat. Kyllä tulee taas down-lapsia oikein sarjatuotantona.

Yli kolmekymppisestä naisesta ei ole enää kuin ruoanlaittajaksi ja mopin varteen, nelikymppisistä puhumattakaan. Synnytys on kaksikymppisten puuhaa.[/QUOTE]

aluks mulla kiehutti tää teksti, mutta sitte vaan alko naurattaan :laugh: Pitäsköhän KAIKKIEN olla lisääntymättä koska JOPA minäkin sain downlapseni kun oli 20-vuotias! Toki joo riskit kasva iän myötä mutta ne olemassa olevat riskit on jo aika suuret kaikkien kohdalla! Naisella on about muutama tuhat munasolua joissa on jokin kromosomipoikkeama, arpaonnea mikä niistä sattuu hedelmöittymään.

Yhteistyössä