Olisikohan tämä hyvä kovalevy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä dataa sinne levylle laitetaan?
Onko ne kaikki sellaisia, että maailmanloppu on lähellä, jos ne katoavat? Onko niiden tarkoitus säilyä koko loppuikä?

On tarkoitus säilyä koko elinikämme ja mielellään läpi seuraavien sukupolvien kans eli kyseessä on kaikki meidän omat valokuvat ja kotivideot. Me kuvataan melko paljon (tuhansia kuvia vuodessa).

No, mikään ei ole ikuista, eikä varsinkaan digitaalinen tieto. Parhaiten valokuva taitaa säilyä valokuvana kassakaapissa, oikeassa lämpötilassa jne.

On tarkoitus säilyä koko elinikämme ja mielellään läpi seuraavien sukupolvien kans eli kyseessä on kaikki meidän omat valokuvat ja kotivideot. Me kuvataan melko paljon (tuhansia kuvia vuodessa).
Kovalevyt eivät ole nekään ikuisia. Itseasiassa aika vikaherkkiä vekottimia liikkuvine osineen.
Polta uudet kuvat säännöllisin väliajoin DVD-levylle.
Tee vaikka joku systeemi että kerran kuussa varmuuskopioit kahden viimeisen kuukauden kuvat. Tai kerran puolessa vuodessa viimeisen vuoden kuvat.
Näin kuvista on tuplavarmistus ja lisäksi ne ovat siellä kovalevyllä.

Se ulkoinen kovalevy pelkästään ei missään tapauksessa ole riittävä varmistus.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

Mä olen aina tehnyt varmuuskopiot cd:ille tai dvd:ille, mutta olen tosiaan kuullut, että ne levyt voivat kerta kaikkiaan tyhjentyä itsekseenkin ja siksi haluaisin tavallaan kolminkertaisen turvan noille meidän tiedostoille...

Digivideokuvat vievät niin paljon kovalevytilaa, etten mä pysty tällä vanhalla kovolla niitä säilyttämäänkään.

Digivideokuvat vievät niin paljon kovalevytilaa, etten mä pysty tällä vanhalla kovolla niitä säilyttämäänkään.
Vähän turhahan niitä videoita on koneella säilytellä. Minä olen vaan polttanut DVD:lle ja onhan se alkuperäinen DV-nauhakin tallella.

Vähän turhahan niitä videoita on koneella säilytellä. Minä olen vaan polttanut DVD:lle ja onhan se alkuperäinen DV-nauhakin tallella.

Meillä on minidvd-digivideokamera ja käytän aina uudelleentallennettavia minidvd:itä.

Meillä on minidvd-digivideokamera ja käytän aina uudelleentallennettavia minidvd:itä.
Mites jos säilyttäisit niiden varmuuskopioiden lisäksi sen alkuperäisen minidvd:n? Vai onko ne kovinkin arvokkaita että mielellään käyttää uudestaan?
Itsellä kun on noi diginauhat vaan käytössä ja kyllähän niihinkin voi kuvailla monta kertaa mutta tykkään että originaali jää talteen.

Kovalevyt eivät ole nekään ikuisia. Itseasiassa aika vikaherkkiä vekottimia liikkuvine osineen.
Polta uudet kuvat säännöllisin väliajoin DVD-levylle.
Tee vaikka joku systeemi että kerran kuussa varmuuskopioit kahden viimeisen kuukauden kuvat. Tai kerran puolessa vuodessa viimeisen vuoden kuvat.
Näin kuvista on tuplavarmistus ja lisäksi ne ovat siellä kovalevyllä.

peesaan triplaisää tässä täysillä. en luottais miekään täysin siihen ulkoseen kovoon tuossa tilanteessa. enkä luotakkaan.

Mites jos säilyttäisit niiden varmuuskopioiden lisäksi sen alkuperäisen minidvd:n? Vai onko ne kovinkin arvokkaita että mielellään käyttää uudestaan?
Itsellä kun on noi diginauhat vaan käytössä ja kyllähän niihinkin voi kuvailla monta kertaa mutta tykkään että originaali jää talteen.

Niihin minidvd:ihin sopii korkeintaan tunnin verran videokuvaa, eivätkä ne suinkaan ole mitenkään halpojakaan, siksi siirränkin videot ensin koneelle ja poltan sitten aina dvd:ille, kunhan saan levyllisen verran videota tallennetuksi.

Nyt mulla on siis valokuvat tallessa tietokoneella, dvd:illä ja paperikuvina. Videot sitä vastoin on tallessa ainoastaan dvd:illä ja jatkossa siis lisäksi sillä ulkoisella kovolla. =)

Yhteistyössä