Olisiko vinkkejä vieroitukseen?

Hei Tiedonjanoinen Uurainen!

Meillä vieroitus onnistui pikkuhiljaa vähentämällä. Ensi alkuun tajusin olin tyytyväinen, kun päivällä maito maistui, kun siitä koitui palkinto, että yötissittelyt jäi siten vähemmälle ja sain pitemmät yöunet, noin 7 kk iässä.

Oman jaksamisen kannalta parasta yrittää vähentää niitä yöimetyksiä ensiksi, eli antaa vauvan tankata päivällä ja etenkin illalla mielin määrin, jotta yöt jaksaa nukkua. Kiinteät ruuat teillä on varmaan jo kuvioissa, vihannessosseet maistui meidän pojalle hyvin ja auttoi meillä paljon imetyksen rytmittämisessä.

Kertarysäys ei olisi käynyt minulle lainkaan, sain helposti kipeitä tukkeutumia, piti tosi varovaisesti harventaa ja jättää pois imetysvälejä. Mitenkähän muuten voisin apuja antaa? Ei nyt tule muuta mieleen, mutta kysy lisää!
 
Santeli
Hei vaan!

Meillä kävi täsmälleen päinvastoin: yritin vierottaa pikkuhiljaa vähentämällä. Aluksi onnistuinkin, mutta sitten tuli aina jotain, flunssa tai mahatauti tai jotain, eikä poika suostunut syömään muuta kuin rintamaitoa. Eli muutaman kuukauden soutamisen ja huopaamisen jälkeen päätin eräänä aamuna, että lopetan nyt ja kertarysäyksellä. 3 päivää poika mankui tissiä, sitten ei enää paitsi pari kertaa satunnaisesti myöhemmin. Itselläni maito tietysti pakkautui rintoihin, ja muutaman päivän oli tosi tukala olo. Ehkä viikko lopettamisen jälkeen sitten eräänä aamuna huomasin rintojen kutistuneen takaisin entisiin mittoihin. Imetyksen lopettamisen jälkeen poika alkoi nukkua 12-14 tuntia yössä heräämättä välillä ja alkoi myös ruoka maistua ihan uudella tavalla. Meillä muuten siis lopetettiin n. 18 kk iässä.

En tiedä oliko tästä apua, mutta meillä meni siis näin. Varmaan on vähän henkilöstä kiinni, onko hidas vai nopea vieroitus parempi...

Niin ja vielä se piti mainita, että meillä isi laittoi pojan nukkumaan vierotuksen jälkeen muutaman viikon ajan. Äidin kun olisi voinut olla vaikea pysyä päätöksessään kun pikkuinen itkee tissiä siinä vieressä...
 

Moi! Olipa mukavaa, kun joku on ehtinyt reakoida. Neuvolasta saa niin ylipuöreitä vastauksia, että on ihanaa lukea muiden äitien vastauksia. Tutkailen tilannetta, että millainen tyyli sopisi meille.

Mukavaa viikonloppua!
 
Heippa, lienetkö jo lopetellutkin mutta kerron miten meillä. Sain lopetettua vasta kun lapsi oli pari viikkoa vaille 2v! Jonkinlaista yritystä oli aiemminkin mutta en saanut millään esim. yösyöntejä loppumaan ja sitten aina iski jokin kulkutauti jolloin ei kelvannut kuin rinta. Loppuvaiheessa jouduin rajoittamaan päiväsyöntejä että söisi muutakin ruokaa ja itsellä alkoi olla tosi heikko olo ja väsynyt olin ainaisiin yöherätyksiin. Viimeiset kuukaudet poika söi tissiä vain nukahtaessaan päivällä ja illalla ja tietnkin yöllä B) Sitten yhtenä päivänä vain kerroin pojalle että nyt äidiltä loppui maito koska olet kasvanut niin isoksi etkä ole enää vauva. Pari viikkoa meni kaikkineen että päästiin taas normaalielämään mutta hienosti lopetus sujui eikä poikaa harmittanut kuin nukahtaminen ilman rintaa.

Tarkoitus oli nyt tässä kertoa että vaikka olin väsynyt imetykseen ajoittain ja ihan konkreettisestikin väsynyt, en kadu yhtään että jatkoin kuitenkin pitkään ja poika oli sitten valmis itsekin luopumaan maidosta. Tein myös omaa "surutyötä" imetyksen loppumisesta paljon etukäteen jolloin nautin imetyksen loppuajoista eri lailla kun tiesin että kohta on lopetettava. Oma neuvoni on vähentää pikkuhiljaa imetyskertoja mutta ymmärrän ettei se aina toimi. Kertarysäys on kuitenkin mielestäni pienelle lapselle vähän traumaattinen kun ei hän voi ymmärtää miksei enää saakaan tissiä.

Vaikka itsekin lopetin "yhtäkkiä" oli imetyskertoja enää niin vähän että en saanut tukkeumia enkä rintatulehdusta vaikka parin päivän päästä näytinkin dolly partonilta. Itse vähensin imetyksiä tarjoamalla muuta ruokaa/juomaa ja kiinnittämällä huomiota muualle jos oli lohtutissin tarve. Tsemppiä! :)
 
kiitos vastauksesta! Hivuttamalla tässä mennään nyt eteenpäin. päivällä olen saanut jo kaksi annosta korvattua, yötissi on edelleen käytössä...pitkältä hommalta vaikuttaa...meillä tilannetta mutkistaa vielä se, että poika on allerginen ja energian saanti tulee korvata apteekkimaidolla, joka on aika oudon makuista...

hiljaa hyvä tulee...niin on ainakin pakko toivoa... :wave:
 
Moi, meillä myös allerginen poika ja senkin takia jatkoin mielelläni pitkään imetystä kun hän ei tykännyt soijakorvikkeesta ja sitten ilmenikin ettei soijakaan sovi... en jaksanut alkaa kokeilemaan kaikkia apteekin maitoja kun lapsi halusi itse vain rintaa ja pystyin diettaamaan ihan hyvin. N. 1½ vuotiaana alkoi poika maistelemaan kaurajuomaa jota itse käytin ja pikkuhiljaa sitten suostui sitä juomaan itsekin. Nyt kaksivuotiaana pärjää pelkällä kauramaidolla koska ruokavalio on suht laaja kuitenkin. Meillä myös oli pisimpään nuo yötissit, voin lohduttaa että kun imetys loppui ja poikaalkoi nukkumaan yönsä, kyllä se väsymys aika pian helpotti kun sai itsekin nukkua =)
 
Pikkuhiljaa minäkin lopettelin, yksi kerta kerrallaan pois. Iltaimetys viimeisenä. Mulla kanssa tuli noita tukkeumia helpolla, joten tuo vähitellen oli sikälikin hyvä. Isä hoiteli myös nukuttamisen.

Monet sanovat olevansa haikeita imetyksen loputtua, jotenkin tuntuu että olen ollut yksin sen asian kanssa etten tuntenut yhtään haikeutta, vaan suurta helpotusta lopettamisesta
:ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumeton:
Monet sanovat olevansa haikeita imetyksen loputtua, jotenkin tuntuu että olen ollut yksin sen asian kanssa etten tuntenut yhtään haikeutta, vaan suurta helpotusta lopettamisesta
:ashamed:

Helpottunut olin minäkin! En ollenkaan fiilistellut imetystä, mutta järkisyistä mielsin, että tämä on lapselle parasta, niin imetin reilun vuoden. Olihan se toisaalta helpompaa itsellekin, verrattuna korvike- ja pullorumbaan. Ainakin ensimmäiset 6 kk täysimetystä tuntui raskaalta ja väsyttävältä, kun isä ei voinut osallistua lapsen ruokintaan, paitsi jos pumppasin lyhyitä poissaolojani varten. Tietysti reissussa ollessa imetys oli kaikkein kätevintä. Mutta ei imetys minullekaan ollut mikään mieletön fiilispohjainen juttu, vaan "järkeistetty fakta", jos näin vois sanoa.
 
Fiilistelystä... minä kyllä fiilistelinkin, johtunee aika paljon siitä kun esikon imetys meni parin kk:n jälkeen poskelleen ja halusin nyt niin onnistua ja nauttia siitä. Onnekseni onnistui alkuvaikeuksien jälkeen ja todella nautiskelin vaikka välillä sitten loppuvaiheessa otti myös pattiinkin koko touhu, siitä taas pääsi kun muisti että tää loppuu kohta kumminkin ja nautiskelin taas loppuajat! Hienot muistot jäi ja pojalle ainakin tissi oli tosi tärkeä, varsinkin allergioiden takia. Esikoinen oli lähes pulloruokinnalla ja silloin jäi harmittamaan.
 

Yhteistyössä