Olisiko teillä varaa:

• Viestiketjun aloittaja Gallup
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole pakko:
Miksi ihmeessä pitää ostaa 25 000 e maksava auto, kun tonnillakin saa liikkuvan? Jos on pakko olla kaksi autoa, niin harvoin molemmat ainakaan on uusia Volvoja. Mulla on käteisellä ostettu, silloin 5 v sitten 8500e maksanut auto, jossa vuosivakuutukset alle 200e. Bensaa menee keskimäärin tankillinen eli 70-80e kuussa. Miehellä noita alle tonnin ropposia aina parikin pihassa.
Mä tuolla aikasemmin sanoinkin, että en tiedä paljonko auton ylläpitäminen maksaa. Siksi kävin alkajaisiksi katsomassa, mitä autot maksavat. Uudet siksi, että vielä vähemmän mulla on tietoa, paljonko auton korjauttaminen maksaa, jos siinä on milloin mitäkin vikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Miksi ihmeessä pitää ostaa 25 000 e maksava auto, kun tonnillakin saa liikkuvan? Jos on pakko olla kaksi autoa, niin harvoin molemmat ainakaan on uusia Volvoja. Mulla on käteisellä ostettu, silloin 5 v sitten 8500e maksanut auto, jossa vuosivakuutukset alle 200e. Bensaa menee keskimäärin tankillinen eli 70-80e kuussa. Miehellä noita alle tonnin ropposia aina parikin pihassa.
Mä tuolla aikasemmin sanoinkin, että en tiedä paljonko auton ylläpitäminen maksaa. Siksi kävin alkajaisiksi katsomassa, mitä autot maksavat. Uudet siksi, että vielä vähemmän mulla on tietoa, paljonko auton korjauttaminen maksaa, jos siinä on milloin mitäkin vikaa.
kyllä ne useimmiten niitä edullisempia autoja on jos keskitulosessa perheessä kaksi. tai ainakin toinen. ja se että on halpa, ei tarkoita aina että vaatis jatkuvaa korjausta... yleensä ne joilla ei autoa ole eikä ikinä ollut maalailee noita kauhukuvia valtavista kustannuksista ja lyhennyksistä.

Ei ole pakko
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Keskimäärin vanhemman auton korjaaminen on halvempaa, kuin uuden. Lukuunottamatta harvinaisia takuutapauksia. Missään ei raha mene niin hukkaan, kuin ihan uuden auton ostamisessa. Mulla on ollut korjauskuluja ehkä satanen vuodessa.

Huomioidaan nyt kuitenkin vielä rengaskulut: mulla on mennyt viidessä vuodessa renkaisiin 600e. Mies ostaa aina auton, jossa on renkaat kunnossa ja ajaa niillä niin kauan kuin autoa pitää. Joskus saa auton renkaiden hinnalla.

Keittiönoita
Keskimäärin vanhemman auton korjaaminen on halvempaa, kuin uuden. Lukuunottamatta harvinaisia takuutapauksia. Missään ei raha mene niin hukkaan, kuin ihan uuden auton ostamisessa. Mulla on ollut korjauskuluja ehkä satanen vuodessa.

Huomioidaan nyt kuitenkin vielä rengaskulut: mulla on mennyt viidessä vuodessa renkaisiin 600e. Mies ostaa aina auton, jossa on renkaat kunnossa ja ajaa niillä niin kauan kuin autoa pitää. Joskus saa auton renkaiden hinnalla.
Oukei, kiitos tiedosta :) Antamillasi laskelmilla voin alkuperäiseen kysymykseen vastata, että meillä olisi varaa kahteen autoon. Viiteenkin, jos tarvetta olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ymmärsin, että kysyttiin, että olisiko varaa tehdä jotain, ei sitä tehdäänkö :)
Joo, en tätä ap:lle osoittanutkaan vaan joillekin muille tässä ketjussa jotka kehui alvariinsa shoppailevansa..;) Ja siis nimenomaan ostavat ne tavarat, ei pelkkiä ikkunaostoksia.

Ja Sanna80, ymmärrän tuon uuteen kotiin muuton: Myös me muutettiin vuodenvaihteessa 33-neliöisestä yksiöstä 72-neliöiseen kuistilla varustettuun kämppään, ja hieman oli tyhjän oloista aluksi :D. Siinä mielessä ihan ymmärrettävää, mutta mietin vain että jos joku jatkaa tuollaista vuosikaudet eikä edes myy eteenpäin välillä, niin kai niihin kamoihin jo hukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ymmärsin, että kysyttiin, että olisiko varaa tehdä jotain, ei sitä tehdäänkö :)
No mutta sikälihän se kysymys on hassusti aseteltu, että kaikki ei tee noita asioita, vaikka vaan siksi ettei halua tai intressit on jossain muualla.

Mulla siis teoriassa olisi varaa noihin. (tai no, kahteen autoon on oltava nytkin.)
Käytännössä mulla tällä hetkellä ei ole varaa, koska mulla on mielestäni huomattavasti mielenkiintoisempikin kohde johon sijoittaa kaikki liikenevät roposeni.

Eli siis olisi varaa, muttei kuitenkaan olisi, koska haluan käyttää rahani muuhun.

Ostaa huonekaluja ilman erityistä säästämistä
No joo, olis kai

- Käydä viikottain ravintolassa/teatterissa/shoppailemassa kaupungilla?
Siks kai onkin vähän säästöjä kun ei moista tehdä, eli olisi mutta ei varmaan kauaa :D

- Ylläpitää kahta autoa?
Pidetäänkin. Onko se muka niin kallista? :eek: :eek:

Yhteistyössä