Olisiko täällä ketään romaninaista, joka viitsisi vastailla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja buleria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

buleria

Vieras
tyhmiin kysymyksiini :). Todellakin vain puhtaasta mielenkiinnosta kyselen, ei mitään kummempia filosofisia taka-ajatuksia.. Henkkoht tunnen myös useita romaneja, mutta en ole vaan suoraan kehdannut kysyä näin hölmöjä..

a) Onko teillä kaikilla joku tuttu joka ompelee teidän mekot vai mistä hankitte ne?

b) Miksi teillä on aina kesät talvet samankaltaiset vaatteet, eikä esim talvella lämpimämmät ja kesällä viileämmät?

c) Montako mekkoa jokaisella naisella on vähintään? Paljonko niiden hankkiminen maksaa suurinpiirtein?

d) Voiko romaninainen vain päättää, ettei käytäkään pukua vaan ihan normi vaatteita? Mitä siitä päätöksestä seuraa?

Nolo tunnustaa, mutta itsellänikin romaniverta isänpuolelta, enkä edes tuon vertaa tiedä.. Isänipuoleen sukuun en juuri ole yhteyksissä, joten pakko turvautua palstaan ;).

Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan!

a) tilaa ulkomailta

b) en tiiä

c) yks tai kaks, maksaa toooosi paljon

d) jos kerran laittaa mekon päälle sitä ei saa ottaa pois.

Mekkoa pestään käsin ja kuivuminen kestää todella kauan.

En ole romani, ainakaan paljoa, mutta vastailen niihin, joihin luulen tietäväni vastauksia.

a) Onko teillä kaikilla joku tuttu joka ompelee teidän mekot vai mistä hankitte ne?

On olemassa ammattiompelijoita, jotka ovat erikoistuneet romaniasuihin

b) Miksi teillä on aina kesät talvet samankaltaiset vaatteet, eikä esim talvella lämpimämmät ja kesällä viileämmät?

c) Montako mekkoa jokaisella naisella on vähintään? Paljonko niiden hankkiminen maksaa suurinpiirtein?

N. kaksi hametta/vuosi

d) Voiko romaninainen vain päättää, ettei käytäkään pukua vaan ihan normi vaatteita? Mitä siitä päätöksestä seuraa?

Jos ei ole ottanut hameita kantaakseen, ei seuraa mitään. Yleensä nainen n. parikymppisenä päättää asian. Jos on hameet ottanut, niistä ei ole tapana luopua. Jos luopuu, joutuu ainakin vanhojen silmissä epäsuosioon,

Saanko vastailla sen, mitä osaan? Jotkut ompelijat tekee romanihameita. tai sitä sanotaan hameet. Sitten se paita on nimeltään röijy ja niitä voi olla aina erilaisia. Hameisiin kuuluu alushameita ja semmonen pönkkä, mikä sidotaan lantiolle.

Ei hameita ole pakko pitää, mutta se on kai murkkuikäsille tytöille tosi tärkee ja hieno juttu, että saa hameet ja on sitten niinkuin nainen. Kaikki romaninaiset ei pidä hameita, enkä oo huomannut seurakunnan porukoissa, että heitä syrjittäs. Sen sijaan siitä ei kai tykätä, että välillä pitää hameita ja välillä ei.

Mä luulen, et ne hameet pestään pesulassa, koska ne on niin hirveen painavat, että menis ehkä pesukone rikki. Se on samettia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Hameet varmaan maksaa aika paljon, koska niihin menee tosi paljon kangasta. Röijyynkin menee yllättävän paljon. Monet ompelee röijyjä itse.

Olen haaveillut röijystä AINA...
*huokaus*

Tiedän romaneja jotka käyttävät romaniasua vain juhlissa mutta eivät arkena. Olen käsittänyt että se on ok, mutta ei se että arkena joskus käyttää ja joskus ei. Ja jotkut eivät sitten käytä ollenkaan. Nainen päättää siinä vaiheessa alkaako käyttää romaniasua kun "menee miehelle".

Yhteistyössä