Olisiko outoa (naimisiin menosta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meille tulossa vauva, mies ei kuulu kirkkoon. Ajateltiin mennä maistraatissa naimisiin jo ennen vauvan syntymää, olisi isyysasiat kunnossa, eikä vauvan kanssa tarvitsisi lähteä ajamaan maistraattiin. Suunnittelimme ristiäisten yhteyteen avioliiton siunaamista ja "hää"kahveja.
Onko jotenkin hassua, kun maistraatin ja siunaamisen välissä kuluisi aikaa pari-kolme kuukautta. Pitäisikö maistraatissa kuitenkin käydä vasta vauvan syntymän jälkeen, mielipiteitä kaipaan...

Parempi siellä ennen vauvaa on piipahtaa niin ne isyysasiat sit olis tosiaan kunnossa :)
Ja kahvit ristiäisten yhteydessä ois ok. Siitä siunaamisesta en tiedä, vähän teennäistä puuhaa. Haluaako miehes oikeesti avioliiton siunaamisen jos ei kuulu kirkkoonkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Ei se hassua olisi.

Mutta mä jotenkin luulin, että ne isyysasiat ei muutu miksikään jos menee naimisiin raskauden aikana.

No totta helvetissä ne muuttuu. Jos ei ole naimisissa pitää isyys tunnustaa, jos on naimisissa mies on automaattisesti vauvan isä ilman mitään tunnustuksia.

Mun mielestä hyvä noin. Voisitte vaikka maistraatin jälkeen käydä kaikessa rauhassa ravintolassa syömässä, joka ei sit vauvan kanssa onnistu. Jos ite olisin samassa tilanteessa niin miettisin mahdollisen ristiäispäivämäärän ja varaisin maistraatin sitten sen mukaan, samalle päivämäärälle mutta eri kuussa. Esim. jos ristiäiset olis la 20.3. niin maistraatti olis ke 20.1. Vai onko ihan hassu ajatus :ashamed:

ap haki varmasti takaa sitä, että kun avopari saa lapsen, lapsen syntymän jälkeen pitää käydä kunnan/kaupungin sosiaaliviranomaisille tekemässä isyyden vahvistus (käsittämätön jäänne jostain muinaisuudesta). Käytännössä äiti velvoitetaan ilmoittamaan näille ihmisille sille, että en ole ollut muiden miesten kanssa sukupuoliyhteydessä ja vauva on kyseisen miehen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei se hassua olisi.

Mutta mä jotenkin luulin, että ne isyysasiat ei muutu miksikään jos menee naimisiin raskauden aikana.

Onko kenelläkään tietoa?

on tietoa. mentiin naimisiin n. 3kk ennen kuin toinen lapsi syntyi ja isyyttä ei tarvinnut tunnustaa erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Parempi siellä ennen vauvaa on piipahtaa niin ne isyysasiat sit olis tosiaan kunnossa :)
Ja kahvit ristiäisten yhteydessä ois ok. Siitä siunaamisesta en tiedä, vähän teennäistä puuhaa. Haluaako miehes oikeesti avioliiton siunaamisen jos ei kuulu kirkkoonkaan?

En tiedä haluaako, mutta kävisi kätevästi, kun pappi kun kuitenkin tulee lapsen kastamaan :)
Jotenkin tuntuu "hääkahvit" hassulta kastetilaisuudessa, jos ei muuten mitään naimisiin menoon liittyvää tilaisuudessa.

Eiköhän aika moni noin juuri teekin.
Maistraatissa naimisiin ja myöhemmin siunaus, eräällä tuttavapariskunnalla jopa 6kk siihen että avioliitto siunattiin.
Tehkää juuri niinkuin parhaalta tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap haki varmasti takaa sitä, että kun avopari saa lapsen, lapsen syntymän jälkeen pitää käydä kunnan/kaupungin sosiaaliviranomaisille tekemässä isyyden vahvistus (käsittämätön jäänne jostain muinaisuudesta). Käytännössä äiti velvoitetaan ilmoittamaan näille ihmisille sille, että en ole ollut muiden miesten kanssa sukupuoliyhteydessä ja vauva on kyseisen miehen.

Juuri näin ja vauva saisi heti isänsä sukunimen, jonka minäkin otan.

Ei se hassua olisi.

No totta helvetissä ne muuttuu. Jos ei ole naimisissa pitää isyys tunnustaa, jos on naimisissa mies on automaattisesti vauvan isä ilman mitään tunnustuksia.

Mä kirjoitinkin että luulin!
Lastenvalvojalta sain käsityksen että jos lapsi on saanut alkunsa ennen avioliittoa, se pitää käydä tunnustamassa.

Nimenomaan sitä tarkoitti, ja siihen ollaan me täällä vastattukin :)

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun mielestä hyvä noin. Voisitte vaikka maistraatin jälkeen käydä kaikessa rauhassa ravintolassa syömässä, joka ei sit vauvan kanssa onnistu. Jos ite olisin samassa tilanteessa niin miettisin mahdollisen ristiäispäivämäärän ja varaisin maistraatin sitten sen mukaan, samalle päivämäärälle mutta eri kuussa. Esim. jos ristiäiset olis la 20.3. niin maistraatti olis ke 20.1. Vai onko ihan hassu ajatus :ashamed:

Hyvä idea :) Vähän hankala vaan tietää etukäteen koska ristiäiset järjestyisi... Ravintolassa käynti olikin suunnitelmissa.

Ei se hassua olisi.

Lastenvalvojalta sain käsityksen että jos lapsi on saanut alkunsa ennen avioliittoa, se pitää käydä tunnustamassa.

Ei tarvi.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Ei se hassua olisi.

Ei tarvi.

Ok :)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Hassua tuossa on mielestäni se siunaaminen, miksi se avioliitto pitäisi siunata?

Joo. Mustakin tuo siunaaminen on vähän hupsua, mutta muuten ihan hyvä juttu. Mekin mietittiin tuota avioitumista maistraatissa, kun odotin esikoista, mutta päätettiin sitten niin, että meidät vihittiin samalla, kun vauva kastettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Ei se hassua olisi.

Ei tarvi.

Ok :)

Määräävää onkin, että SYNTYYKÖ lapsi avo- vai avioliittoon!

Alkuperäinen kirjoittaja hyu:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Hassua tuossa on mielestäni se siunaaminen, miksi se avioliitto pitäisi siunata?

Joo. Mustakin tuo siunaaminen on vähän hupsua, mutta muuten ihan hyvä juttu. Mekin mietittiin tuota avioitumista maistraatissa, kun odotin esikoista, mutta päätettiin sitten niin, että meidät vihittiin samalla, kun vauva kastettiin.

Meillä ei onnistu vihkiminen ristiäisissä. Kuten jo aiemmin kirjoitinkin, tuntuu "hää"kahvit jotenkin irrallisilta ristiäisissä, kun ei muuten mitään häihin liittyvää ohjelmaa tms, siksi ajattelin siunaamista. Halutaan kuitenkin hääkahvit tarjota lähimmille, kuitenkin niitä odottavat, ja menisi siinä samalla.

Jos ette kastamalla nimenomaan halua liittää lasta seurakunnan jäseneksi niin oisin ehdottanut että käytte etukäteen maistraatissa ja sit oisitte pyytäneet Pro-seremonioilta (uskonnottomien juhlayhdistys) puhujan jonka johdatuksella toistaisitte vihkilupauksenne sukulaisten edessä ja sitten hän pitäisi myös nimenantopuheen vauvasta sen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei se hassua olisi.

Onko kenelläkään tietoa?

Me mentiin naimisiin kolmisen kuukautta ennen laskettua aikaa eikä tarvinnu mitään isyydentunnunstuksia, ei kannata uskoa kaikkea!

ainoo on se et vietätte max. 10min lastenvalvojalla ja allekirjoitatte parit paperit ja vastaat vaan pariin kysymykseen.

ei se oikeesti sen vaikeampaan ole. en vaan tajua et miks moni mieltää ton isyydentunnustuksen elämääki isommaks jutuks ja sen vauvan saa isänsä nimelle kun maistraattiin ilmoitetaan nimi.

how hard can it be? pitääkö tollasen asian takia kiirehtii naimisiin?

Yhteistyössä