Olisiko nämä hyvät ensiaskelkengät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en tiedä enkä osaa suositella, mutta eikö kannattaisi kuitenkin ekat kengät käydä ihan paikanpäältä ostaan että saa sovitettua, eikä tilata? Itselläkin pian tuo ensikenkien osto edessä että suositelkaa muut asiasta tietävät vaan hyviä merkkejä.

Kavatit on yhdet parhaista ellei parhaat. Ottaisin pienelle mallin, jossa nauhat ja nahkakengät, ei lenkkarimallisia. Kavatteja saa monista kaupoistakin, esim. stokkalta.

Ja sovitus niin, että lapsi varaa kengän irtopohjan päälle. Kaikissa Kavateissakaan ei ole irtopohjaa, mutta Kavatin paremmissa ensiaskelkengissä on.

Kavat on melko leveälestinen kenkä, sopii moniin suomalaisiin jalkoihin. Kapeampaa löytyy esim. Eccolta.

Saanen liitää samaan syssyyn kysymyksen, että milloin olette alkaneet käyttää kenkiä lapsella, kun konttaa, kävelee tuettuna vai vasta kun ihan itse kävelee menemään? Käytättekö kenkiä myös sisällä vai vain ulkona?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en halua nauhakenkiä. Parhaat tuollaiset tarrat, nopea laittaa ja jämäkät.

Lapsi myös saa ne tarrat helpommin itse auki. Mikä meillä ainakin on iso miinus. :D

Nauhoja suositellaan ihan pienimpien ensikenkiin, koska sillä kenkä saadaan 'istumaan' just eikä melkein. Meillä on siirrytty tarroihin vasta vähän myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Saanen liitää samaan syssyyn kysymyksen, että milloin olette alkaneet käyttää kenkiä lapsella, kun konttaa, kävelee tuettuna vai vasta kun ihan itse kävelee menemään? Käytättekö kenkiä myös sisällä vai vain ulkona?

Meillä taidettiin alkaa käyttää kenkiä kun käveli tuettuna, sitä ennen oli vain topatut töppöset.
Sisäkenkiä ei suositella nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en halua nauhakenkiä. Parhaat tuollaiset tarrat, nopea laittaa ja jämäkät.

Lapsi myös saa ne tarrat helpommin itse auki. Mikä meillä ainakin on iso miinus. :D

Kyllä :D

Nimimerkillä useampiakin kenkäpareja mm. bussin lattioilta aikoinaan noukkinut.

Kavat on hyvä merkki, mutta ottaisin nauhakengät ja vähemmän "lenkkarimaiset".

Alkuperäinen kirjoittaja apm:
paljonko noissa kengissä pitää olla väljää tilaa? Esim. 10.5cm jalkapohja, paljonko kengät?

Lapsen pitä varata jalan päälle ja tällöin tilaa pitää jäädä kärkeen max 1,5cm. Jos ottaa pelkän jalanpohjan mitan, menee pieleen, koska jalka leviää aika paljon kun sille varaa.

En ostaisi ensiaskelkengiksi muita kuin itrtopohjallisia, kokoa ja mallia muutoin vaikea arvioida oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:

Meillä sillon kun alko olla ulkona märkää ja viileää+ meni jo tukia pitkin osittain. Sisällä ei koskaan oo ollu kenkiä.

Heippa!

Kavatin kengistä minulla ei valitettavasti ole kokemusta, mutta muuten voisin jotain kertoa.

Nauhakengät ovat ensiaskel-kengiksi yleensä hieman tarrallisia paremmat, koska ne saa istumaan paremmin jalkaan. En suosittele kenkien tilaamista postimyynnistä, koska vain paikanpäällä voi nähdä miten ko. malli istuu jalkaan ja varmistaa vielä koon myyjän kanssa. Toki ymmärrän, että ne tarrat olisivat näppärämmät laittaa ja toisille ne istuvatkin ihan hyvin. Jotkut lapset niitä availevat sitten itsekseen, kuten täällä jo kirjoitettiinkin.

Kengissä tulee olla tilaa 1,5cm-1,7cm ostettaessa (n.sentti kasvuvaraa, n.0,5cm ns. käyntivaraa). Talvikengissä jopa 2cm ostettaessa (paksumman sukan vara). Kokonumerot vaihtelevat kyllä todella paljon merkeittäin ja jopa malleittain, joten toisen merkin/mallin koko 22, saattaa olla vastata samaa kuin toisen 20. Eli numeroon ei kannata tuijottaa.

Yleensä ns. ensiaskelkenkiä löytyy kokoon 26 asti. Sen jälkeen kengät muuttuvat enemmän "lenkkarimaisiksi". Ensiaskel-kengät ovat tyypillisesti kenkiä, jossa on hieman vartta tukemassa pystyasentoa, varsi ei saa kuitenkaan olla liian jäykkä, sillä muuten lapsen oma lihaksisto ei pääse kehittymään normaalisti.

Hyviä lastenkenkiä löytyy esim. Eccolta, Vikingiltä ja Richteriltä.

terkuin, pian 4v alalla ollut:)

Tuossa ap:n linkissä, niin eikös noissa kokomerkinnöissä ollut merkitty sisäpohjan pituus (suluissa koon perässä ), eli voi päätellä kun mittaa lapsen jalan. Istuvuus sitten taas, niin mistäs sitä pienen lapsen kanssa muutenkaan osaa päätellä kun ei se osaa kertoa...

Yhteistyössä