Olisiko MIESkätilö sinulle ok?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ylenannon punavihreille toimittajille tulee aina vaan järkytyksenä, että miesten ja naisten välillä on biologisia eroja jotka muiden muassa vaikuttavat ammatinvalintaan.
 
r0s
No mulla oli mieslääkäri esikoiden synnytyksessä. Sama se, oisko ollut kätilökin. Ja itseasiassa pidän melkein normaalimpana sitä, että mies katsoo ja koskettaa alapäätäni kuin nainen.
 
vierailija
Miten mieskätilö eroaa mieslääkäristä/miesgynestä? Ihan sama.
Mutta tosiaan, vain yksi opiskelija huoneessa, ei koko laumaa. (Tosin synnytyksissäni on aina kysytty vain yhden opiskelijan läsnäolosta ja sen olen aina sallinut.)
 
Mulla on tämä sama. Jos käyn gynellä, niin mielummin mieslääkäri kuin nainen. Tuntuu oudolta kun nainen ronkkii alapäätä. Neuvolassa toki on vain naisterkkareita, että ei oikein ole valinnan varaa.
No mulla oli mieslääkäri esikoiden synnytyksessä. Sama se, oisko ollut kätilökin. Ja itseasiassa pidän melkein normaalimpana sitä, että mies katsoo ja koskettaa alapäätäni kuin nainen.
Mielenkiintoista. Itse koen, että on mukavempi hoitaa synnytykset ja gynegologit naisten kesken. Miehet keskittykööt vain siihen huvittelupuoleen;)

Ensisijainen valintani ei olisi ollut mieskätilö, mutta muistaakseni siinä kohtaa oli aivan se ja sama, kunhan joku auttaa sen muksun ulos ja osaa hommansa. Minulla sattui olemaan naiskätilöitä.

Mitä tulee opiskelijoihin, niin ymmärtääkseni opiskelijat eivät enää liiku suurissa laumoissa, vaan heitä on ehkä yksi tai kaksi kätilön kanssa oppimassa. Minulle se on ihan fine.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
r0s
Mielenkiintoista. Itse koen, että on mukavempi hoitaa synnytykset ja gynegologit naisten kesken. Miehet keskittykööt vain siihen huvittelupuoleen;)

Ensisijainen valintani ei olisi ollut mieskätilö, mutta muistaakseni siinä kohtaa oli aivan se ja sama, kunhan joku auttaa sen muksun ulos ja osaa hommansa. Minulla sattui olemaan naiskätilöitä.

Mitä tulee opiskelijoihin, niin ymmärtääkseni opiskelijat eivät enää liiku suurissa laumoissa, vaan heitä on ehkä yksi tai kaksi kätilön kanssa oppimassa. Minulle se on ihan fine.
Tosi on, että pääasia on saada se kipu loppumaan ja vauva maailmaan. Ihan sama, vaikka tulisi kirkkokuoro viereen hoilaamaan, huomio pysyy tasan yhdessä asiassa eikä se oo se laulu.
 
vierailija
Ei sillä sukupuolella ole niin väliä, kunhan osaa työnsä.

Ja esikoisen synnytyksessä oli miesopiskelija paikalla. Tikkaamisen olisin kyllä kieltänyt, kun kätilö kysyi tältä, että onko tikannut ja vastasi, ettei ole harjoitellut vielä. Kätilö sitten hoiti ompelupuolen.
 
vierailijaDd
Mä en muuten ikinä antaisi opiskelijan ottaa multa verikoetta koska ei meinaa saada aina vuosia töissä olleetkaan hoitajat. Multa on vaikea saada verikoetta enkä todellakaan halua kokematonta ronkkimaan mun suonia. Muutenkin inhottavaa touhua.
 
vierailija
synnytyssuunnittelussa tuli huoneeseen lääkärin lisäksi liuta opiskelijoita katsomaan touhua. kaksi sai kokeilla kohdunsuutakin. eikä kysytty lupia minulta, vuosi taisi olla 2009. siihen aikaan olin sen verran ujo vielä etten uskaltanut sanoa mitään, nykyisin monta kokemusta rikkaampana komentaisin ulos saman tien.
 
Riippuu persoonasta.
Itselläni on kokemusta todella ärsyttävästä naiskätilöstä:hänen tilalleen olisin mielelläni ottanut mieskätilön, jos tämä olisi ollut mukavampi ja nykyaikaisempi.
Mutta lähtökohtaisesti niin synnytykseen kuin gynelle valitisin ehdottomasti naisen. Jo pelkästään siksi, että on niin paljon helpompi selittää jutut, kun tietävät omakohtaisesti, missä mitäkin on jne..

Kerran olen miesgynekologilla käynyt, ei se nyt kauheasti eronnut, mutta tuo nyt on ylipäänsä niin rasittavaa hommaa, että kaikki vähääkään häiritsevät siinä haluaa minimiin.
 
vierailija
En tiedä, mitä väliä siinä vaiheessa.
Olen törmännyt gyneistä sekä naisiin että miehiin. Ei käytännön eroa. Se on ihmisestä kiinni, miten isoja työkaluja meinaa käyttää. Ei sukupuolesta:barefoot:
 
vierailija
No, vain yhden lapsen kokemuksella vastaan, että mulle olis ollu ihan se ja sama sama kumpi siellä alapäässä häärii. Pääasia et mukelo tuli ulos. Ei olis voinu vähempää siinä ähellyksessä kiinnostaa kopin ottajan sukupuoli, kun ajatukset piti keskittää täysillä siihen punnertamiseen ja hengittämiseen.
 
vierailija
No en mielellään ottaisi kätilöä joka ei itse ole koskaan synnyttänyt, eli miestä tai synnyttämätöntä naista. Mieluiten ottaisin keski-ikäisen äiti-ihmisen joka vakuuttaisi ja rauhoittaisi läsnäolollaan, varmuudellaan ja hiljaisella tiedollaan. Mutta siihenhän ei voi vaikuttaa :D joten olen saanut lapsettomia kätilöopiskelijoita joihin en kerta kaikkiaan luota ryssimään tipat ja katetrit... No pitäähän heidänkin tietysti harjoitella, olen saanut olla se harjoituskappale nyt 2 kertaa. Jee
 
vierailija
No en mielellään ottaisi kätilöä joka ei itse ole koskaan synnyttänyt, eli miestä tai synnyttämätöntä naista. Mieluiten ottaisin keski-ikäisen äiti-ihmisen joka vakuuttaisi ja rauhoittaisi läsnäolollaan, varmuudellaan ja hiljaisella tiedollaan. Mutta siihenhän ei voi vaikuttaa :D joten olen saanut lapsettomia kätilöopiskelijoita joihin en kerta kaikkiaan luota ryssimään tipat ja katetrit... No pitäähän heidänkin tietysti harjoitella, olen saanut olla se harjoituskappale nyt 2 kertaa. Jee
Tarkoitatko, että sössivät tipat ja katetrit, koska lapsettomia?:whistle:
 
vierailija
No en mielellään ottaisi kätilöä joka ei itse ole koskaan synnyttänyt, eli miestä tai synnyttämätöntä naista. Mieluiten ottaisin keski-ikäisen äiti-ihmisen joka vakuuttaisi ja rauhoittaisi läsnäolollaan, varmuudellaan ja hiljaisella tiedollaan. Mutta siihenhän ei voi vaikuttaa :D joten olen saanut lapsettomia kätilöopiskelijoita joihin en kerta kaikkiaan luota ryssimään tipat ja katetrit... No pitäähän heidänkin tietysti harjoitella, olen saanut olla se harjoituskappale nyt 2 kertaa. Jee
Tylyin kätilö oli kahdeksan lapsen äiti. Ei mitään myötätuntoa vaikka muut silitteli päätä kun repesin aivan täysin.
 

Yhteistyössä