Olisiko "liikaa" pyydetty, että mies olisi vauvan kanssa 1 h päivässä,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Zuzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"Zuzu"

Vieras
Tilanne siis se, että "riitelemme" jatkuvasti siitä onko mies vauvan kanssa esim. Sitä aikaa että saan siivottua, ripustettua pyykit, tehtyä ruokaa tai jotain muuta mitä pitäisi saada tehtyä/ olisi kiva tehdä ennen kun vauva käy yöunille. Tällä hetkellä vauva ei ole kiinnostunut siitä mitä minä teen vaan konttaa joko omilleteilleen -> saan mennä heti perässä tai sitten roikkuu keittiön laatikoissa tai uuninkahvassa ja nojaa taaksepäin niin, että lastikko irtoaa ja vauva lentää selälleen. Tekee siis kokoajan tuollaisia ei niin turvallisia kokeiluja niin monet hommat jäävät kokoajan kesken.

Aina tuntuu olevan väärä aika (mies haluaa katsoa telkkaria tai olla netissä) kun kysyn voisiko pitää vauvaa hetken silmällä. Yleensä jos suostuu kiikuttaa vauvan minun jalkoihini muutaman minuutin päästä ja sanoo tekevänsä jotain muuta. Esim. Tänään kuorin perunoita ruokaa varten ja miehen piti olla vauvan kanssa, että saan ruuan nopeasti tehtyä kun olimme jo nälkäisiä. Ehdin kuoria melkein kaksi perunaa (tarkoituksena oli tehdä niin iso annos, että siinä olisi huomisetkin ruuat) kun mies toi vauvan keittiöön ja sanoi haluavansa katsoa urheilua rauhassa.

Olisikohan ihan pöhkö idea jos sopisimme jonkun tietyn ajan päivästä jonka mies olisi vauvan kanssa, että saisin jotain tehtyä? Mies aina vetoaa siihen, että voin tehdä kaiken silläaikaa kun vauva nukkuu päiväunia tai menen illalla nukkumaan. Mutta haluaisin itsekin suht samaanaikaann nukkumasn kun yöt ovat todella katkonaisia hampaiden tulon takia.

Tunnen itseni muutenkin jo todella saamattomaksi eli en kaipaa sitä, että joku tulee kertomaan kuinka saa kaiken ja vähän ylimääräistä tehtyä neljän lapsen kanssa. Tällä hetkellä en vain oikein saa mitään tehtyä vauvan kanssa mitään mitä pitäisi ja mielialaa ei ainakaan kohota se, että meillä on jatkuvasti kamala kaaos ja ruoka vaihtuu voileipiin ja jogurttiin kun luovun ajatuksesta tehdä jotain mihin menee vähän kauemmin aikaa.

On täysin pöhkö idea sopia tuollaista. Pitäisi olla ihan luonnollista että mies viettää aikaa oman lapsensa kanssa sillä aikaa kun sinä teet muita kodinhoitoon liittyviä juttuja. Vaihtoehtoisesti hän voi sitten hoitaa kaikki kodinhoidon, ruoanlaiton jne. Ihan järjetöntä, mies käyttäytyy aivan typerästi. Todella itsekästä häneltä. Tajuaako hän että oma aika (urheilun katsominen, nettailu, pelaaminen jne) yksinkertaisesti vähenee kun saa lapsen?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Annat miehelle vaihtoehdot joko katsoo lapsen perään tai sitten tekee ruokaa/siivoaa/tms.

Ja sitten otat itsellesi vaikka tunnin joka päivä tv/nettiaikaa, jolloin mies katsoo lapsen perään. Tai lähdet vaikka tunnin lenkille.

Meillä onneksi mies haluaa olla vauvan kanssa. Ehdottaa usein itse että jää vauvan kanssa kotiin kun minä lähden kauppaan. Tyytyväisenä löhöilevät sen ajan kun siivoan tai teen jotain muuta.On se vaan sittenkin niin :heart:

Rankka asenneongelma tässä sekä miehellä että naisella: mies ei voi auttaa vauvanhoidossa sitä vertaa että nainen pystyisi palvelemaan miestä ruuanlaitolla ja siivouksella. :(

Herää ajatus, että joko mies on vain yksi iso vauva sulle lisää huollettavaksi riistetty suoraan äidin helmoista tai sitten mies ei halunnut lasta, kun ei tykkää siitä kerran.

Ota lapsi mukaan ruuanlaittoon, anna nakertaa perunaa tai porkkanaa..? Tuo tunti/ alkusi lyhyempi aika per päivä on hyvä idea. Mies loisi pkikkhiljaa suhteen lapseensa, jolloin yhdessä olo tulisi luonnostaan :)

Sun mies on yhtä törppö kun mun.
Mä päätin taanoin antaa vuoden aikaa, ja jos se ei muutu, eroan.
Olen keskustellut hänen olemisestaan vauvan kanssa monia monia kertoja. Jos ei muutu, niin olen mielummin yksin. Tuosta vuoden koeajasta en ole hänelle kertonut. Enkä aijo jatkossa pitää näitä "kehityskeskusteluja". Tajuaa jos tajuaa. Olen antanut monta mahdollisuutta.

Joten sun tilanteessa joko sanoisin että se on joko tai. Eli vahtii muksua tai siivoaa ja tekee ruoat. Jos ei halua tehdä mitään, lähde lasten kanssa muualle syömään ja jätä se äijä kotiin ja kerro hänelle että mitä mieltä olet tilanteesta ja että et aijo jatkossa katsoa vastaavaa.

Jos sulla on kiero äijä, se ajattelee että et sä sitä jätä, ja voi käyttäytyä miten haluaa. Tee selväksi mitä siedät toiselta vanhemmalta ja mitä et.

Jätä omaan arvoos noi syötä porkkanaa lapselle kommentit.
Se on justiinsa niin että ne lapset ja muukin hoidetaan molempien kotonaollessa 50/50. Ja tee se selväksi sille tiukimmalla mahdollisella tavalla, kun kerta hyvällä ei onnistu.

Ei ole kauaakaan kun itse kirjoitin saamattomasta äijästäni.
Mua ärsytti kommentit anna sille aikaa bondata vauvan kanssa jne.
Mitä v* aikaa? Mä en ala odottaan 2 vuotta että äijä saa aikaa valmistautua vauvan hoitoon.
Jos ei äijällä ole valmiuksia olla oma-alotteisesti oman lapsen kanssa niin saa kokeilla sitä bondaamista sitten viikonloppuisänä.

Sain kommenteista tuulta purjeisiini ja pistin äijälle kovan kovaa vasten. Tilanne on pikkaisen parempi, joskaan ei vielä sitä luokkaa kun kuuluu. Sillä on nyt vuoden koeaika ja saa näyttää kyntensä sinä aikana. Jos tilanne ei tästä parantuneesta tilanteesta huolimatta parane lisää vuoden sisään, niin eropaperit lähtee vetämään. Mä en tarvi yhtä lasta lisää huollettavakseni.

Noihin laatikoihin suosittelen lapsilukkoja (tai jos onnistuu laittaa vaikka vaan tuoli eteen tai muuta vastaavaa), että saat päivän aikana jotain tehtyä, kun vauva ei pääse ihan niin helposti muksahtelemaan. Tuo on vähän rasittava vaihe... :) Noin muuten, on ihan hölmöä, jos tullaista asiaa pitää pyytää tai ruinata. Lasten kanssa vapaa-aikaa ei ole samalla tavalla kuin ennen, ja lapsesta ja kodista huolehtiminen kuuluu teille molemmille, eikä niin että toinen katselee illat telkkaria ja toinen koittaa siivota vauvan kanssa... Kysypä mieheltä, mitä varten sun edes kannattaa asua hänen kanssaan, jos hänestä ei ole apua, eikä häntä huvita olla oman lapsensa kanssa?

Älä pyydä, vaan vaadi.

Tuossa tilanteessa olisin lopettanut koko ruoan tekemisen. Antanut vain lapselle ruokaa ja itse syönyt leipää. Vaihtoehtoisesti olisi mies saanut jatkaa perunoiden kuorimista.

Mulle olis liikaa pyydetty olla tuollaisen miehen kanssa... Mä en ymmärrä miten antaa tilanteen edes mennä noin pahaksi?! Eikö mies halunnut lasta? Ainako sä palvelet miestäsi?

Meillä on itsestään selvyys että toinen hoitaa lapsia kun toinen tekee kotitöitä jos molemmat on kotona. Ei tästä ole koskaan edes keskusteltu. Mulle ois liikaa että pitäis sietää tuollaista miestä :O

Jätä ruuat tekemättä ja muut kotihommelit hoitamatta ja käy päivällä syömässä muualla, semmoinen kuukausi suunnilleen auttaa äijän ainakin ihmettelemään.

Yhteistyössä