Olisi kotitestin mukaan uniapnea...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaillen nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaillen nyt

Vieras
Oon 35 v nainen, painoindeksi 32. Kaksi pientä lasta.

Mulle on huomauteltu koko aikuisikä äänekkäästä ja katkonaisesta kuorsauksesta. Toissaviikolla yövyin entuudestaan tuntemettoman kanssa samassa huoneessa: oli kiltti ihminen ja otti korvatulpat käyttöön eikä päivitellyt ilkeästi aamulla. Hän sanoi että oli niin väsynyt että ei häntä suuremmasti haitannut, mutta kuinka itse saan levättyä kun uni on tuollaista.

Löysin sitten netin kautta kertakäyttöisen kotitestin uniapneaan, tilasin ja laitoin viikset naamalle viimeyöksi. Sain tulokseksi kolme, eli uniapnea. Asteikko oli 0-3 :o

Oon koko aamun pureskellut asiaa. Lääkäreille olen vuosien varrella puhunut monesti, mutta ei ole otettu kovin vakavissaan. Mitä mä teen?

Se ainakin on varma että ihan mielelläni kokeilisin vaikka sitä cpap (?) -laitetta, jossa nukutaan naamari kasvoilla.

Minun miehelläni on uniapnea ja hän nukkuu koneen kanssa. Kehotan sinua hoitamaan asiaa eteenpäin työterveyshuollon tai yksityisen kautta. Koneen kanssa oppii kyllä elämään. Niin mies, kuin puolisokin =)

Työterveyshuoltoa ei ole. Yksityiseen voin vaik mennäkin, mutta pitääkö sitä kautta hakea diagnoosikin?

Miten sun miehesi asia eteni aikanaan? Mun mies ei mun kuorsaamisestani ja hengittämättömyydestä juuri piittaa, niin on aina ollut (siis tuo katkonainen ja älytön kuorsaus, joten ei pidä sitä minään).

Itse kärsin väsymyksestä (ja niin on aina ollut). Verenpaine on korkeahko, sekin on aina ollut. Ei lääkitä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:39 harmaillen nyt kirjoitti:
Työterveyshuoltoa ei ole. Yksityiseen voin vaik mennäkin, mutta pitääkö sitä kautta hakea diagnoosikin?

Miten sun miehesi asia eteni aikanaan? Mun mies ei mun kuorsaamisestani ja hengittämättömyydestä juuri piittaa, niin on aina ollut (siis tuo katkonainen ja älytön kuorsaus, joten ei pidä sitä minään).

Itse kärsin väsymyksestä (ja niin on aina ollut). Verenpaine on korkeahko, sekin on aina ollut. Ei lääkitä..

Mies meni työterveyshuollon kautta keskussairaalaan tutkimuksiin. Siellä nukutun yön jälkeen lääkäri totesi, ettei mieheni pääse ollenkaan syvän unen vaiheeseen, vaan lakkaa hengittämästä heti ja havahtuu unesta. Sai käyttöönsä koneen heti ja se onkin ollut käytössä vuosia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:23 harmaillen nyt kirjoitti:
Oon 35 v nainen, painoindeksi 32. Kaksi pientä lasta.

Mulle on huomauteltu koko aikuisikä äänekkäästä ja katkonaisesta kuorsauksesta. Toissaviikolla yövyin entuudestaan tuntemettoman kanssa samassa huoneessa: oli kiltti ihminen ja otti korvatulpat käyttöön eikä päivitellyt ilkeästi aamulla. Hän sanoi että oli niin väsynyt että ei häntä suuremmasti haitannut, mutta kuinka itse saan levättyä kun uni on tuollaista.

Löysin sitten netin kautta kertakäyttöisen kotitestin uniapneaan, tilasin ja laitoin viikset naamalle viimeyöksi. Sain tulokseksi kolme, eli uniapnea. Asteikko oli 0-3 :o

Oon koko aamun pureskellut asiaa. Lääkäreille olen vuosien varrella puhunut monesti, mutta ei ole otettu kovin vakavissaan. Mitä mä teen?

Se ainakin on varma että ihan mielelläni kokeilisin vaikka sitä cpap (?) -laitetta, jossa nukutaan naamari kasvoilla.

mistä tilasit sen testin???

Mistä netistä löytyi se testi ja paljon maksoi?? Meillä mies kuorsaa aina jos selälleen kääntyy ja hengitys katkeilee tosi paljon...mie herään joka yö siihen kun kuorsaus alkaa ja kuuntelen, et milloin taas hengitys katkeaa...se on inhan kuuloista ku odottaa ja odottaa, et milloin mies taas vetäisee henkeä...Ja hänkin on päivisin ihan älyttömän väsynyt...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:43 äiti täälläkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:39 harmaillen nyt kirjoitti:

Mies meni työterveyshuollon kautta keskussairaalaan tutkimuksiin. Siellä nukutun yön jälkeen lääkäri totesi, ettei mieheni pääse ollenkaan syvän unen vaiheeseen, vaan lakkaa hengittämästä heti ja havahtuu unesta. Sai käyttöönsä koneen heti ja se onkin ollut käytössä vuosia.

Jos mä yrittäisin päästä terveyskeskuslääkärin kautta vielä kerran eteenpäin, jotta pääsisin virallisesti testiin. Kun kai se nyt pitää jotenkin testata...

ÖÖ.. oon vähä huuli pyöreenä. Olo on aika sekava.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:47 Greeata kirjoitti:
Mistä netistä löytyi se testi ja paljon maksoi?? Meillä mies kuorsaa aina jos selälleen kääntyy ja hengitys katkeilee tosi paljon...mie herään joka yö siihen kun kuorsaus alkaa ja kuuntelen, et milloin taas hengitys katkeaa...se on inhan kuuloista ku odottaa ja odottaa, et milloin mies taas vetäisee henkeä...Ja hänkin on päivisin ihan älyttömän väsynyt...

Tätä se oli meilläkin. Lisäksi mies nukahteli aina, kun katseli tv.tä. Havahtui itse vasta, kun meinasi nukahdella rattiin työmatkalla. Saahan sitä sairaanhoitajavaimo puhua =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:47 Greeata kirjoitti:

Testi löytyi täältä:

http://www.mshop.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=SleepStrip

Onko teidän miehillä ylipainoa? Onko siitä kettuiltu?

Mulla kun ne puhumisyritykset on tössännyt tuohon ylipainoon, lääkäri lähinnä naurahtaa ja sanoo että kaikki lihavat kuorsaa. Mutta en mä sitä painoa poiskaan saa, kun mä nukun kaikki mahdolliset lasten päiväuniajat sun muut... ja koetan pitää syömällä itseni pirteänä. Tätä menoa on ihme, jos paino pysyy ennallaan yhä :headwall:

Äsken katsoin miehen painoindeksin ja se oli 27-28...eli jonnin verran sitä ylipainoa on...mut on muutenin semmonen raskasluisempi...eli päällepäin ei näytä, et ois mitenkään kauhean lihava...vähän pyöreä vain...

Jännä etten koskaan jatkanut tätä ketjua! Menin tk-lääkärille, sain lähetteen, tehtiin unirekisteröinti ja sain diagnoosin: Vaikea uniapnea. Hengityskatkoja oli 45/h!!!

Sain CPAP-laitteen kotiin, opettelin elämään sen kanssa ja nukuin univelat pois. Palasin työelämään virkeämpänä kuin koskaan. Elämä oli kaikkineen paremmin kuin ikinä. tietysti harmitti että olin täysin riippuvainen nukkuessani sähkölaitteesta, mutta koska se oli elämäni ehto ilman vaihtoehtoja niin sitten sen piti mennä niin. Siispä maski naamalle ja unta palloon.

Monen pienen ja onnellisen sattuman johdosta asiat alkoivat yllättäen edetä. Sain lähtetteen hammas- ja leukakirurgiaan, jossa tutkittiin kunnolla leukojen rakenne. Ala- ja yläleuka todettiin retrognaattisiksi, eli taakse sijoittuneeksi. Siihen suunniteltiin leikkaus;molempien leukojen siirto eteenpäin. Alkoi leikkausta edeltävähampaiden oikomishoito, joka kohdallani kesti van noin vuoden sillä hampaisto oli jo kertaan oiottu murrosikäisenä.

Leukani siirrettiin puolitoista vuotta sitten. Leukaluut sahattiin nukutuksessa irti ja siirrettiin noin sentin verran eteenpäin - sen suurempaa siirtoa ei voida tehdä. Sain ihan uuden elämän jälleen kerran. Päväaikainenkin hengitys helpottui huomattavasti, öisin en enää tarvinnut CPAP:a.

Yhteistyössä