Olipas omatoiminen kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, ymmärrän kyllä että on olemassa tökeröitä vanhempia, mutta aika usein voi tulla myös tulkintavirheitä. Esim. tuo "Eerika saa olla teillä klo 17 asti". Voisihan olla kyse myös siitä, että lapsi on vaan saanut lapun mukaansa, että voi tarvittaessa antaa kyläpaikan aikuisille, jotta osaavat passittaa lapsen ajoissa kotiin. Siis jos lapsi ei vielä osaa kelloa tms. Ei siis ole lupa olla nimenomaan TEILLÄ kylässä, vaan ihan yleisesti ottaen.

Ja mitä tuohon vihjailuun tulee, niin kyllä tuossa ap:n esimerkissä olisi voinut suorempaan sanoa, eikä selitellä mitään kauppareissuista tai että on laskeskeltu annoksia, kenelle riittää ja kenelle ei. Lapsi ei ehkä vaan todellakaan tajunnut olevansa se ylimääräinen vieras. Ja lopulta ap oli sitten antanutkin ruokaa lapselle. eli ensin selitellään ettei sitä ole ja sitten kuitenkin on... Että eipä me aikuisetkaan aina ihan loogisia ja helpost iymmärrettäviä olentoja olla...

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Mies sanoi tuossa jokin aika sitten, että hän oli lapsena koululaisena missä oli kysymättä vanhemmiltaan mitään, ja niin olivat muutkin. tultiin kotiin kun oli ruoka-aika.

Nykyään on aika tarkkaa.

Millainenhan perhe noi itsepäisellä lapsella on? Tosin jos koko ajan jankuttaa, että hänen pitäisi mennä, ja alkaa sen jo pihalla ja sitten kuitenkin saa tulla sisälle, saa tulla pöytään, jne, niin kyllähän se teho siinä taitaa mennä. Ei se sitten ymmärrä että oikeasti pitäisi lähteä.

[QUOTE="vieras";25710486]Joo, ymmärrän kyllä että on olemassa tökeröitä vanhempia, mutta aika usein voi tulla myös tulkintavirheitä. Esim. tuo "Eerika saa olla teillä klo 17 asti". Voisihan olla kyse myös siitä, että lapsi on vaan saanut lapun mukaansa, että voi tarvittaessa antaa kyläpaikan aikuisille, jotta osaavat passittaa lapsen ajoissa kotiin. Siis jos lapsi ei vielä osaa kelloa tms. Ei siis ole lupa olla nimenomaan TEILLÄ kylässä, vaan ihan yleisesti ottaen.

Ja mitä tuohon vihjailuun tulee, niin kyllä tuossa ap:n esimerkissä olisi voinut suorempaan sanoa, eikä selitellä mitään kauppareissuista tai että on laskeskeltu annoksia, kenelle riittää ja kenelle ei. Lapsi ei ehkä vaan todellakaan tajunnut olevansa se ylimääräinen vieras. Ja lopulta ap oli sitten antanutkin ruokaa lapselle. eli ensin selitellään ettei sitä ole ja sitten kuitenkin on... Että eipä me aikuisetkaan aina ihan loogisia ja helpost iymmärrettäviä olentoja olla...[/QUOTE]

No kerros kuinka suoraa sitten seuraavaksi pitää sanoa että vittu sä et istu pöytään?
Sanoin ensin nätisti että en ajatellut että hän meillä syö ja ok selittelin,
mutta kun siitä ei hyötyä sanoin että hänelle ei oleruokaa ja silti hän käy pöytään ilmoittaen että hän syö meillä?

Mä lapsena ihmettelin joskus, kun eräs kaverini ei millään halunnut lähteä omaan kotiinsa. Tyttö tuli kutsumatta ja jäi norkoilemaan meille ärsyttävyyteen asti. Vanhemmalla iällä syykin paljastui, ei kukaan lapsi halua katsoa kun äitiä pahoinpidellään. Onneks meidän äiti ei koskaan heittänyt tyttöä pihalle, vaikka varmasti sitäkin joskus ärsytti.

• Tykkää
Meille on kuule tultu ihan lapunkin kanssa: "Eerika saa olla teillä klo 19 asti" :D

Ihan kiva että saa, mutta herranjumala MINÄ (ja mieheni) sen päätämme saako Eerika ylipäätään tulla meille, saati sitten mihin asti saa olla.

Niin että lapsen oma vanhempi ei saa antaa lapselleen kotiintuloaikaa lainkaan vaan SINÄ yksin määräät mihin asti lapsi on teillä?

Kyllä minä vaan omalleni annan takarajan kotiintulolle (esim. klo 19 asti saa olla) ja jos se on liian myöhä kaverin perheelle, he laittavat lapsen kotiin sitten kun heidän aikansa on täysi. Samoin jos lapsen kaverit tulevat meille, ilmoittavat minulle vanhempiensa antaman kotiintuloajan ja jos se on ok meille, noudatamme sitä, mutta jos meille ei sovi niin kauaa olla, laitan lapsen aiemmin kotiin. Älyttömän yksinkertaista ja todella helppoa. Tarviiko tästäkin tehdä vaikeaa ja olla käyttämättä sitä maalaisjärkeä?

• Tykkää
[QUOTE="huokaus";25710604]No kerros kuinka suoraa sitten seuraavaksi pitää sanoa että vittu sä et istu pöytään?
mutta kun siitä ei hyötyä sanoin että hänelle ei oleruokaa ja silti hän käy pöytään ilmoittaen että hän syö meillä?[/QUOTE]

Seuraavalla kerralla sanot: "Nyt sinun pitää lähteä kotiisi, meillä ei sovi enää olla." (Äänensävy: Normaali). Samalla saatat lapsen eteiseen, autat vaatteiden pukemisessa ja avaat tälle oven. Sanot: "Heippa!" (Äänensävy: Normaali)

[QUOTE="huokaus";25710604]No kerros kuinka suoraa sitten seuraavaksi pitää sanoa että vittu sä et istu pöytään?
mutta kun siitä ei hyötyä sanoin että hänelle ei oleruokaa ja silti hän käy pöytään ilmoittaen että hän syö meillä?[/QUOTE]

"Nyt sinun Pekka pitää lähteä kotiin. Tulehan laittamaan takki ja kengät jalkaan. Tässä,ole hyvä. Tervetuloa sitten toisella kertaa"

Ja en todella olisi sitä ruokaa tarjonnut...

Kannattaa muistaa, että vaikka vanhemmat olisi kuinka kivoja tahansa muille aikuisille, niin kotona ovien sisällä saattaa tapahtua yhtä ja toista, mun mielestä on huolestuttavaa jos lapsi ei tahdo koskaan olla kotona.

Mulle tää erikseen jokaisesta asiasta sopiminen on vähän outo käytäntö, kun meidän lapsuudessa ei mitään soiteltu ja kyselty, mutta toki silloin useinmiten leikittiinkin pihalla. No onneksi on aikaa tottua siihen, että vanhempien kanssa pitää sopia tarkat järjestelyt ennen kuin lapsi voi mennä kaverilleen.

• Tykkää
[QUOTE="mä";25710710]Niin että lapsen oma vanhempi ei saa antaa lapselleen kotiintuloaikaa lainkaan vaan SINÄ yksin määräät mihin asti lapsi on teillä?

Kyllä minä vaan omalleni annan takarajan kotiintulolle (esim. klo 19 asti saa olla) ja jos se on liian myöhä kaverin perheelle, he laittavat lapsen kotiin sitten kun heidän aikansa on täysi. Samoin jos lapsen kaverit tulevat meille, ilmoittavat minulle vanhempiensa antaman kotiintuloajan ja jos se on ok meille, noudatamme sitä, mutta jos meille ei sovi niin kauaa olla, laitan lapsen aiemmin kotiin. Älyttömän yksinkertaista ja todella helppoa. Tarviiko tästäkin tehdä vaikeaa ja olla käyttämättä sitä maalaisjärkeä?[/QUOTE]
Tottakai minä lähetän lapsen kotiin vaikka klo 16 jos se on vanhempien asettama aika, vaikka meillä saisi olla kauemminkin.

Mutta MINÄ määrään siitä, saako lapsi tulla meille, ja jos saa niin kauanko saa olla (vaikka vanhemmat antaisivat olla kauemminkin).

Homma ei voi mennä niin, että lapsi ohjeistetaan tulemaan meille ja sanotaan että ole siellä seitsemään saakka - kysymättä laisinkaan että sopiiko se meille - ja sitten lapsi pullikoi ja kiukkuaa vastaan mulle (vieraalle aikuiselle) ja tilanne menee siihen että joudun kirjaimellisesti kantamaan lapsen ulos kun hän ei suostu lähtemään. Ja äiti ruikuttaa siitä sitten mulle kun lapsi ei saanut meille tulla tai meillä tarpeeksi kauan olla, kun HÄN kerran oli sanonut että saa, ja kun me kerran kotonakin oltiin.

Mulla on maalaisjärkeä, ja suurimmalla osalla lasteni kavereista vanhempineen on sitä myös. Mutta ikävä kyllä kaikilla ei ole. Ja niiden kanssa on sitten hitonmoisia ongelmia. Niiden, jotka ihan oikeasti kuvittelevat että he ovat maailman napa.

Sun lapset on varmaan niitä normaaleja, jotka lähtevät kotiin kun kaverin äiti pyytää, eivätkä jää vänkäämään ja tappelemaan vastaan, totea että en lähde, en varmana mene, en pue, mä jään tänne koska mä haluun. Eikö? Niin minunkin. Kiltisti lähtevät kotiin kun niin pyydetään. Mutta kun kaikki lapset eivät lähde.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
[QUOTE="vieras";25710865]Onneksi meillä riittää ruokaa kaikille ketkä haluaa syödä.
Kaikki on tervetulleita ja sama päti myös silloin kun itse olin lapsi.[/QUOTE]

Onnea valitsemallesi tielle......

• Tykkää
Mä käsitän lapsen mukaan laitetun lapun "*** saa olla teillä kylässä 19 asti", että lapsen äidin puolesta on lupa olla siihen saakka, tietty sillä varauksella, että kyläilypaikkaan sopii niin kauan. Ei mulle tulisi mieleenkään vetää hernettä nenään, että joku perhana yrittää nyt pakottaa muan huolehtimaan sen tenavasta väkisin sinne saakka. Ihmeellisiä tulkintoja teillä. Ilman lappua tenava saattaisi unohtaa, milloin kotiin pitikään mennä tai yrittää neuvotella itselleen lisäaikaa ja kotona oltaisiin huolesta soikeana, kun lasta ei kuulukaan.

Ap:n tapauksessa tenttaisin kyläilevää lasta, että miksei hän halua mennä kotiin. Minullakin oli lapsena useampiakin kavereita, joilla ei ollut sinne kotiin paljon menemistä, eikä siellä välttämättä ollut ruoasta kuultukaan. Kaksi kaveriani värjötteli monet kerrat pihalla paukkupakkasessa ja naapurit ottivat näitä sisään, äitinsä oli vuorotyössä ja helvetin vihainen, jos ei saanut nukkua vuoron jälkeen. Ei vaan jostain syystä halunnut laittaa lapsia hoitoon, joten ulos vaan ja käsky pitää suut kiinni, etteivät häiritse unta.

Parilla kaverilla kotiolot olivat alkoholinkyllästeisiä ja väkivaltaakin oli, kaverille oli pakko yrittää päästä syömään, jos kaappi oli tyhjä. Ulospäin kulissit pitivät, tosin vain siihen asti, kun äiti alkoi pitää aurikolaseja pilvisellä säällä peittääkseen mustan silmänsä. Mutta se kehitys vei melkein 10 vuotta.

Huomaa tästäkin ketjusta, miten yhteisöllisyys on huvennut ja empaattisuus ja vieraanvaraisuus on yhtä lailla katoava luonnonvara. Kaikki on minuutilleen aikataulutettua ja safka mitattu millilitran tarkkuudella. Tässä ilmeisesti äidin iltapäivä meni piloille yhden ylimääräisen vieraan lapsen vuoksi? Totta kai muksukin oli huonosti kasvatettu, jos ei kerta käskystä lähtenyt kotiin, mutta kyllä mua nyt enemmän hävettäisi ap:n housuissa. Sä olet tossu ja ilmeisen kitsaskin (enkä puhu nyt pelkästään siitä ruuan määrästä) ja sitten tulet tänne itkemään, kun et saanut alakoululaista lasta tottelemaan itseäsi.

Mä käsitän lapsen mukaan laitetun lapun "*** saa olla teillä kylässä 19 asti", että lapsen äidin puolesta on lupa olla siihen saakka, tietty sillä varauksella, että kyläilypaikkaan sopii niin kauan. Ei mulle tulisi mieleenkään vetää hernettä nenään, että joku perhana yrittää nyt pakottaa muan huolehtimaan sen tenavasta väkisin sinne saakka. Ihmeellisiä tulkintoja teillä. Ilman lappua tenava saattaisi unohtaa, milloin kotiin pitikään mennä tai yrittää neuvotella itselleen lisäaikaa ja kotona oltaisiin huolesta soikeana, kun lasta ei kuulukaan.

Ap:n tapauksessa tenttaisin kyläilevää lasta, että miksei hän halua mennä kotiin. Minullakin oli lapsena useampiakin kavereita, joilla ei ollut sinne kotiin paljon menemistä, eikä siellä välttämättä ollut ruoasta kuultukaan. Kaksi kaveriani värjötteli monet kerrat pihalla paukkupakkasessa ja naapurit ottivat näitä sisään, äitinsä oli vuorotyössä ja helvetin vihainen, jos ei saanut nukkua vuoron jälkeen. Ei vaan jostain syystä halunnut laittaa lapsia hoitoon, joten ulos vaan ja käsky pitää suut kiinni, etteivät häiritse unta.

Parilla kaverilla kotiolot olivat alkoholinkyllästeisiä ja väkivaltaakin oli, kaverille oli pakko yrittää päästä syömään, jos kaappi oli tyhjä. Ulospäin kulissit pitivät, tosin vain siihen asti, kun äiti alkoi pitää aurikolaseja pilvisellä säällä peittääkseen mustan silmänsä. Mutta se kehitys vei melkein 10 vuotta.

Näin. Jotkut vaan tuntuu pelkäävän että niitä käytetään hyväksi. Mutta vaikka joukossa olisikin niitä hyväksikäyttäjiä, niin kuin aina vaarana (mietitään vaikka turvapaikkasysteemiä tai yhteiskunnan avustuksia), niin on siellä niitä oikeita avuntarvitsijoitakin.

Mäkin käsittäisin asian noin jos lappu olisi jollain toisella lapsella. Jonkun normaalin ihmisen lapsella. Mutta tämän tapauksen kohdalla se nyt ikävä kyllä vaan tarkoittaa sitä, että "lähetänpä lapseni teille hoidettavaksi ja ruokittavaksi, sopi se sulle tai ei". Kai minä sen tiedän kun olen ko. lapsen ja pimeän äitinsä kanssa ihan tarpeeksi vääntänyt.

Jos kyse olisi tuosta mitä sanoit, niin äiti tuskin hyökkisi silmille kun lapsi ei olekaan päässyt meille leikkimään, tai kun lapselle ei ole avattu ovea, tai kun lapsi on laitettu kotiin hänen mielestään liian aikaisin.

Ja sillä lapsella on kännykkä. Känny, jolla soittelee äidilleen koko ajan ja valittaa esim. että joku kiusaa (vaikka toinen kävelisi vaan ohi matkalla kauppaan ja sanoisi moi). Uskoisin, että yhteydenpito kotiintuloaikojen suhteen toimisi sitäkin kautta jos siitä olisi kyse.

Jo on jo törkeää. Kuinka moni muistaa oman lapsuuden? Itse olen syntynyt -79 ja oikeasti omien kavereiden vanhempia kunnioitettiin. Ei puhuttu, jos ei puhuteltu ja toteltiin kyllä heti. Jotenkin tyrmistynyt olo tuli, että miten voi olla mahdollista, että ei vieras lähde pois, vaikka taloväki käskee.

Silloin, kun on sovittu, että tietyt kaverit kylään tulee niin ei ole sopivaa, että tunkea ylimääräisiä vierailijoita. Meillä ainakin on ehdoton se, että jos sovittuja vierailijoita on niin meille ei tule kuka tahansa ovikellon pimpottelija. Lapset on niiden sovittujen vierailijoiden kanssa ja heille tarjotaan ruoka. Muuta saavat jäädä odottamaan omaa vuoroa.

Yhteistyössä