Olipas omatoiminen kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huokaus"

Vieras
Muksulla tuli jokunen koulukaveri kylään,osasta oli sovittu etukäteen mutta tämä yksi tulee-tunkee muiden mukana,
vähän kuin kuokkimaan.
Kotiintuloaikaa ei kuulemma ole ja kotiin ei tarvi edes mennä koulun jälkeen.
Pyysin nyt tätä yhtä lähtemään hyvissä ajoin kotiinsa kun aloin näille muille tekemään ruokaa,sovitusti siis.
(jolloin ei tulisi noloa tilannetta ja joutuisi jättämään jotakin ilman ruokaa)
Ei kuulemma tarvi edelleenkään mennä,
ei halua kotiin?
Sanoin että minä nyt alan tekemään ruokaa ja sitä ei kyllä ole kuin aika lasketun verran sillä en ole kerennyt kauppaan.
Ei kuulemma haittaa vaikka teen ruuan voi syödä sitten meillä.
Sanoin edelleen että anteeksi mutta kun tätä ruokaa ei nyt ole kuin lasketun verran mitä olen ennestään varannut kun olimme sopineet että Pekka ja Tane tulee vaan meille joten en tiennyt että sinäkin tulet.
Sanoin jälleen kerran että menisi kotiin (asuu melkein naapurissa, toisin kuin nämä 2 muuta joilla siis matkaa ja siksi heidät luonnollisesti suostuin jo ruokkimaan kun vanhempiensa kanssa tästä olimme sopineet)
Nyt laitoin tuon ruuan tuohon pöytään ja tämä kolmas eli ylimääräinen kaverikin kävi siihen istumaan,
mitä ruokaa? En tykkää.
Sanoin edelleen että kun en ole sinua varten varannut ja kun kaappi on vähän tyhjä kun edelleen en ole käynyt kaupassa.
-No voin minä sitä sitten vähän ottaa.
(kyse kaalilaatikosta joka ollut siis pakkasessa ja pääaukojille tiedoksi meillä ei ollut kuin vajaa leipäpussi leipää ja salaattitarpeitakaan ei ollu kun ajattelin että tuo nyt omille 3 lapselle ja kahdelle vieraalle kuin meille vanhemmillekin riittää)
Eli siinä nyt tuo istuu itse itsensä kutsuneena ruokapöydässä.

Jotenkin olen vaan niin :O nykyajan käytöstavat jos lapselle sanot suoraan kauniisti jämäkästi ja vaikka lopuksi tylystikin ettei hänelle nyt riitä niin kutsutaan itse itsensä pöytään.
No ei siinä kyllä minä itse voin olla syömättä,haen sitten illalla kuten meinasin muutenkin käydä kaupassa mutta tulipa taas tunne kun olisin joku sosiaalitoimisto.
Ihmettelen mikälaiset kotiolot tällä on kun kukaan ei kuulemma välitä,
kukaan ei ole soitellut kokoajassa perään ja käytös on aika hmm hyökkäävääkin.
Vähän väliä pitää näihin leikkeihinkin puuttua sillä aika käskeväkin tämä on :(

Muiltakin vanhemmilta olen saanut huonoa palautetta tuosta lapsesta mutta tiedä sitten onko hänen vanhemmillaan vaan unohtunut tuo kasvatuspuoli vai odottaako että muut kasvattaa ja opettaa tapoja.

Huokaus,
seuraavan kerran tästä viisastuneena kun sovimme että tietyt kaverit voi meille tulla niin yksikin ylimääräinen kuokkavieras saa jo pihalta käännytyksen.
Minusta on kiva että pojallamme on kavereita mutta jos kaverit aikoo meillä syödä toivon myös että siitä sovitaan etukäteen eikä sitten kun ruoka on ja aletaan syömään.
Ei se yksi suu paljon tee mutta kun niitä on monta ennestään meilläkin.
Ja jos aina ajatellaan että varaudu paremmin kun tulee vieraita niin en tosiaan ala sen takia tekemään 10litran kattilassa mitään soppaa jos meille nyt sattuukin tulemaan muutama ylimääräinen suu.

Muutama vastaava inttäjä-tapaus on osunut kohdalle.

Heille sanon että kiva kun kävit, mutta nyt sun pitää lähteä kotiin. Kiitos ja hei. Ovi on tuolla. Tarvittaessa saatan eteiseen.

Yksi inisi että "mutta äiti sanoi että saan olla seitsemään saakka!". Sanoin, että äitisi ei ole kysynyt minulta mitään, ja meille ei sovi että olisit täällä kauempaa. "Mutta äiti sanoi!". Totesin, että äitisi ei määrää meillä, ja pyysin äitiä jatkossa soittamaan ennen kun lupaa lapselleen että meille saa tulla & olla tiettyyn aikaan asti. Kun meillä on omakin elämä, oma perhe ja omat aikataulut.

Heille sanon että kiva kun kävit, mutta nyt sun pitää lähteä kotiin. Kiitos ja hei. Ovi on tuolla. Tarvittaessa saatan eteiseen.

Yksi inisi että "mutta äiti sanoi että saan olla seitsemään saakka!". Sanoin, että äitisi ei ole kysynyt minulta mitään, ja meille ei sovi että olisit täällä kauempaa. "Mutta äiti sanoi!". Totesin, että äitisi ei määrää meillä, ja pyysin äitiä jatkossa soittamaan ennen kun lupaa lapselleen että meille saa tulla & olla tiettyyn aikaan asti. Kun meillä on omakin elämä, oma perhe ja omat aikataulut.

Eniten ihmetytti se kuinka jankkaa ja vieraalle :O Täytyy jatkossa alkaa laittamaan ei sovitut kaverit heti pihalta pois.

Voisitko aloittaa omasta pojastasi? Kerro hälle, ettei sovitusta poiketa.
Tuo on hyvä pointti. Mun 8 v tyttö soittaa AINA ja kysyy saako se ja tuo tulla meille.

Joskus ovelle ilmaantuu silti kavereita, joiden tulosta lapsi itsekään ei tiennyt, ja joskus jopa päästän heidät peremmälle. Ja sitten on seurannut joskus jotain pientä vääntöä - 99% lasten kavereista on onneksi todella jees :)

[QUOTE="huokaus";25710070]Eniten ihmetytti se kuinka jankkaa ja vieraalle :O Täytyy jatkossa alkaa laittamaan ei sovitut kaverit heti pihalta pois.[/QUOTE]
Juuh. Miten kehtaakin? Ja onko kotonaan oppinut olemaan se joka määrää & kuvittelee olevansa sitä muuallakin.

Kouluikäinen kuitenkin jo...joltain itsestään suurensuuria kuvittelevalta 3-vuotiaalta tuon ymmärtäisi & se voisi olla hupaisaakin :D. Ison lapsen kohdalla vain ärsyttävää.

Ei voi olla noin vaikeaa olla auktoriteettinä lapselle! Kun selvästi sanoo, että nyt ei sovi enää olla ja on lähdettävä kotiin niin kyllä se lapsi lähtee. Yksinkertaista.

Meilläkin vierailee parikin lasta, joista olen kuullut samaa valitusta kuin ap valittaa. Mutta koskaan ei ole minulla ollut ongelmia ko. lasten kanssa vaan kun olen kerran kehottanut lähtemään niin kohta lapsi on kengät jalassa eteisessä joko yksin tai kanssani.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Siivosin pöydän :)
Nyt sanoin tuolle lapselle että nyt menee kotiinsa kun on saanut syötyä, vaan ei.
Ja hänen ei tarvitse totella kuin omia vanhempia.
Sanoin että saa antaa vanhempiensa numeron jotta voin kertoa hänen vanhemmilleen että hänen nyt täytyy lähteä.
Ei antanut :O
Ja hän saa olla niin kauan kuin haluaa.
Täytyykö minun heittää tuon pennut vaatteet tuohon ulos rappusille jotta tajuaa oikeasti häipyä?

Meillä kans oli aikanaan pojan yks kaveri( joka asuu noin 200m päässä meiltä )aika useinkin kylässä ja tuntu et mitä kauemmin oli sitä parempi vanhemmille .Ruoka-aikaan oli ensimmäisenä lusikka kädes pöydäs vaikkei oltu pyydettykään .kerrankin jouduttin lähtemään johonkin ja sanoin hänelle että pitää nyt mennä omaan kotiin koska me lähdetään,no tämä soitti kotiin ja sanoi että ei voi olla enää meillä ja joutu sitä vielä selittämäänkin sitä siinä enemmänkin puhelimeen ja oli hetken hiljaa ja sano et no mä meen sit sinne eli jonkun toisen kaverin luo...ja tiedoks vaan et hänen vanhempansa tekevät kotona tai kotipihassa työnsä (navetta)

Uskomatonta! Mitä liikkuu tuollaisten vanhempien päässä kun tuollaisia lupaavat lapsilleen! Pitäisi järjenkin sanoa, että kyllä pitää kysyä vanhemmilta ensin, että sopiiko tulla ja kauanko voi olla.

[QUOTE="Huokaus";25710141]
Täytyykö minun heittää tuon pennut vaatteet tuohon ulos rappusille jotta tajuaa oikeasti häipyä?[/QUOTE]
Mä olen joskus kantanut lapsen pihalle :D. Kyse oli tilanteesta, jossa 5-6 v tenava tuli ovelle, livahti sisään heti kun sain oven auki, eikä suostunut lähtemään kun äiti oli sanonut että meille saa tulla leikkimään. Sama mukula kuin tuossa jo aiemmin mainitsemassani jutussa.

Nostin sen pihalle. Siis ihan oikeasti nostin, kun kaunis puhe tai tiukka käskykään ei auttanut. Vaikka kuinka pyysin, käskin, jne niin lapsi ei liikkunut eteisestä minnekään.

Nykyään tuo lapsi on 8 v ja ihan mahdoton. Koulussa menee päin persettä (onneksi on eri koulussa kuin omani) ja valehtelee & pullikoi niin kovasti että iso osa muistakin vanhemmista on antanut hänelle porttikiellon.

Tässä vielä kans lisään et meidän "tapauksessa" ei kyllä mun mielestäni ollu kyse lapsen huonosta käytöksestä vaan ihan selvästi se oli kotoa lähtöisin et sinne ei voinu mennä :( väliin kävi surku vaikka ihan mukavat vanhemmat ovatkin..

[QUOTE="Huokaus";25710141]Siivosin pöydän :)
Nyt sanoin tuolle lapselle että nyt menee kotiinsa kun on saanut syötyä, vaan ei.
Ja hänen ei tarvitse totella kuin omia vanhempia.
Sanoin että saa antaa vanhempiensa numeron jotta voin kertoa hänen vanhemmilleen että hänen nyt täytyy lähteä.
Ei antanut :O
Ja hän saa olla niin kauan kuin haluaa.
Täytyykö minun heittää tuon pennut vaatteet tuohon ulos rappusille jotta tajuaa oikeasti häipyä?[/QUOTE]

toivottavasti olet sanonut sen tarpeeksi käskevästi?meillä oli tuossa aiemmin talvella pari tytön kaveria,jotka oli ilmoittaneet kotona jäävänsä meille yöksi ( asiaa oli kysytty aiemmin myös multa ja olin sanonut ei )..en ollut aiemmin heitä nähnytkään..joskus 21.00 aikaan aloin kyselemään,että eikö heillä ole kotiintuloaikaa..en saanut vastaukseksi muuta kuin muminaa,jolloin tajusin että he olivat ihan pokalla jäämässä tänne..
totesin,että sanoin jo aiemmin ei käy ja edelleen ei käy.Toinen heistä sitten soitti kotiin ja sanoi,että tulevat takaisin kotiin..ihme,ettei heidän vanhemmat soittaneet ja ihmetelleet missään vaiheessa asiaa..

• Tykkää
Ihan kirjaimellisesti jouduin laittamaan tuon pojan ovesta ulos.
Ei auttanut nätisti puhuminen ei mikään :O
Kun kotoontaan on lupa meillä olla niin hän on piste ja ei ottanut kontaktia yhtään vaikka sanoin että nyt hänen täytyy mennä.
Otin ja laitoin tuon pennun vaatteet heitin kirjaimellisesti ulos, tässä pikku kuisti jossa penkki joten siihen penkille siis heitin nuo vaatteet ja sanoin että meillä mennään meidän säännöillä.
Sinne jäi noukkimaan vaatteitaan ja nyt on koputellut oveen :O
Siis ihan oikeasti? Missä tämän käytöstavat on?
Täytyy sanoa että ikinä ei yksikään lapsi ole minulle alkanut jankkaamaan vastaan ja tehnyt selväksi ettei meillä aikuisia totella :O

No voi jestas! Koettakaas nyt vähän asettua sen lapsenkin asemaan ja miettiä tilanteita sitä kautta ennen kuin haukutte lapsen ja hänen vanhempansa maanrakoon. Ehkä se lapsi ei ymmärrä, että miksi ne muut kavwerit saavat jäädä syömään, mutta hän ei. ei ehkä itse tajua olevansa ylimääräinen, "kuokkavieras" niin kuin ap asian ilmaisi.

Ja se, että joku lapsi sanoo "mun äiti sanoi että mä saan teillä olla 7 saakka", ei tarkoita että jonkun äiti olisi oikeasti niin sanonut. On ehkä sanonut, että lapsi saa olla pihalla/kavereilla...7 asti ja lapsi sitten itse ajattelee, että on missä on, kunhan 7 mennessä menee kotiin.

Itse olen lapsena luuhannut varmasti äsryttävyyteen asti tiettyjen kavereiden kotona. Meille ei koskaan kavereita saanut kutsua, mutta oltiin sitten muiden kotona. Omilla vanhemmillani ei varmasti ollut edes tietoa missä oltiin tai että olin jonkun kotona syönyt. toki jos jonkun vanhemmat sanoivat, että nyt ei sovi tulla tai nyt pitää mennä omaan kotiin, ei olisi tullut mieleenkään inttää vastaan, mutta muuten en kyllä lapsena osannut ajatella, että olisin jotenkin häiriöksi tai osannut "säädellä" omaa olemistani muiden luona.

Mielestäni aikuisen tulsi sanoa lapselle ihan suoraan, ilman vihjailuja, jos jotain tiettyä käytöstä odottaa lapselta. Eikä loukkaantua ja ärsyyntyä jos lapsi ei vihjailuista tajua olevansa ei-toivottu vieras.

• Tykkää
Minä ojentaisin lapselle takin, pistäisin pipon päähän ja kengät ulko-ovelle että tässä ja nyt kiitos vierailusta sun on lähdettävä kotiin.

Tosi ikävää ajatella että jotkut näistä tapauksista voi olla päihdevanhempien lapsia jotka oikeasti ei voi mennä kotiinsa :( eikä ne sitä kerro, eivät osaakaan ehkä, keksivät vain syitä miksi pitää olla kylässä tai laahustaa kaupungilla kuluttamassa aikaa. Silloin oliskin parempi ruokkia se lapsi ja laittaa se tekemään läksynsä.

[QUOTE="vieras";25710283]No voi jestas! Koettakaas nyt vähän asettua sen lapsenkin asemaan ja miettiä tilanteita sitä kautta ennen kuin haukutte lapsen ja hänen vanhempansa maanrakoon.

Ja se, että joku lapsi sanoo "mun äiti sanoi että mä saan teillä olla 7 saakka", ei tarkoita että jonkun äiti olisi oikeasti niin sanonut. On ehkä sanonut, että lapsi saa olla pihalla/kavereilla...7 asti ja lapsi sitten itse ajattelee, että on missä on, kunhan 7 mennessä menee kotiin.

Mielestäni aikuisen tulsi sanoa lapselle ihan suoraan, ilman vihjailuja, jos jotain tiettyä käytöstä odottaa lapselta. Eikä loukkaantua ja ärsyyntyä jos lapsi ei vihjailuista tajua olevansa ei-toivottu vieras.

[/QUOTE]
Meille on kuule tultu ihan lapunkin kanssa: "Eerika saa olla teillä klo 19 asti" :D

Ihan kiva että saa, mutta herranjumala MINÄ (ja mieheni) sen päätämme saako Eerika ylipäätään tulla meille, saati sitten mihin asti saa olla.

Ja tämän Eerikan (nimi muutettu) äiti on ihan perse näin kauniisti sanottuna. On käynyt mm. niin, että Eerika oli ulkona kaatosateessa, kastui, ja meni kaverin luo. Sai kaverin vanhemmilta päälleen kuivat vaatteet - mutta ei koskaan niitä palauttanut. Eivät saaneet vaatteita takaisin, vaikka ihan Eerikan kotiovella kävivät kysymässä. "Emmätiiä mitkä on ton omia ja mitkä ei oo" (niin varmaan joo), jne. Kun taapero katsoo Eerikan äitiä bussissa, niin hän tiuskaisee että "mitäs tölläät?". Hyökkii toisten lasten kimppuun ja syyttää kiusaajaksi, vaikka ko. lapset eivät ole koskaan Eerikaa nähneetkään & olleet tyyliin ulkomailla väitetyn kiusaamisen (Eerika on kova valehtelemaan siitä että häntä kiusattaisiin) aikana. Kerran hyökkäsi parkkiksella päälle kuin yleinen syyttäjä, kun hänen Eerikalleen ei oltu avattu ovea vaikka automme oli parkkipaikalla - mä ja lapset oltiin ulkona, kotona nukkui yövuoron tehnyt mies joka ei ollut kuullut ovikelloa (tai sitten ei välittänyt, mihin meillä on myös täysi oikeus vaikka Eerikan äitee sanoisi mitä). Jne.

Eikä sitä nyt lapselle sen suorempaa voi sanoa kuin todeta että "nyt ei sovi" tai "sun pitää nyt lähteä kotiin". Vihjailu onkin syvältä, sitä on aikuisenkin monesti vaikea tulkita, mutta kun sanoo selkeästi ja suoraan & lapsi pullikoi vastaan ja rähisee niin...no, silloin se lapsi on vähän piip ja/tai sen vanhemmat myös.

menisin saattaamaan lapsen kotiin ja josvanhemmat näyttäisivät vähännkään siltä että uskaltaa snaoa niin keskustelisin hetken lapsen tavoista..tosin lapsi olla kotona piesty , peloteltu ym joka ei välttämättä näy ulospäin.ja siis kompensoi näin alistamaista kotona muihin ihmisiin.

• Tykkää
toivottavasti olet sanonut sen tarpeeksi käskevästi?meillä oli tuossa aiemmin talvella pari tytön kaveria,jotka oli ilmoittaneet kotona jäävänsä meille yöksi ( asiaa oli kysytty aiemmin myös multa ja olin sanonut ei )..en ollut aiemmin heitä nähnytkään..joskus 21.00 aikaan aloin kyselemään,että eikö heillä ole kotiintuloaikaa..en saanut vastaukseksi muuta kuin muminaa,jolloin tajusin että he olivat ihan pokalla jäämässä tänne..
totesin,että sanoin jo aiemmin ei käy ja edelleen ei käy.Toinen heistä sitten soitti kotiin ja sanoi,että tulevat takaisin kotiin..ihme,ettei heidän vanhemmat soittaneet ja ihmetelleet missään vaiheessa asiaa..

jos olivat kertoneet jäävänsä yöksi.

Yhteistyössä