Olipas 'hyvä' ratkaisu ottaa lapsi pois virikehoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Päivä vauvan ja vilkkaan 5-vuotiaan kanssa on soljunut eteenpäin niin, että lapsi kyselee itku silmässä kerran puolessa tunnissa, miksei ole kavereita eikä tekemistä. Äiti hoitelee allergista vauvaa väsyneenä, nukuttu on taas kokonaista 2 tuntia. Samalla toisella kädellä yrittää leikkiä 5-vuotiaan kanssa.

Kerhopaikkaa ei herunut, puistossa lapsi leikkii yksinään tai äidin kanssa, muut puistolapset ovat hädintuskin kävelemään oppineita. Eskarin alkuun yli vuosi.

Mietin koko ajan, mikä tässä ratkaisussa oli lapsen parhaaksi ja miksi pitikään tehdä näin :/ Miten te muut jaksatte tämän ikäisen ja vauvan kanssa?

Mulla 6v ja 4kk korvakierrevauva.

Päädyin itse samaan ratkaisuun kuin sinä eli hoidan myös isomman itse. Minulle tämä on ehdottoman oikea ratkaisu. Lähes joka viikolle on joku juttu esikkoa ajatellen ja kesällä on 10 päivää kestävä uimakoulu jossa hän näkee muita lapsia. Viikonloppuna mennään Muumimaailmaan ja ensi viikolla on leiri.

Pihalle voi aina mennä ja koska asumme Turun lähellä, on meillä aina mahdollisuus lähteä vaikkapa Turkuun seikkailupuistoon tjtn.

Eikö lapsi voisi tavata entisiä hoitokavereita klo 16 jälkeen? Näin me teemme.

Oma jaksamiseni on hyvä sillä tämä tosiaan on juuri sitä mitä itse olen aina elämältäni halunnut.

No mikä se syy teillä oli, että ratkaisuunne päädyitte? Ettei vaan muut pääsisi ajattelemaan, että tuossa sitä virikelasta taas tuodaan hoitoon? Kai nyt jokainen osaa punnita ne plussat ja miinukset omalta kohdaltaan, turha miettiä mitä muut ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päivä vauvan ja vilkkaan 5-vuotiaan kanssa on soljunut eteenpäin niin, että lapsi kyselee itku silmässä kerran puolessa tunnissa, miksei ole kavereita eikä tekemistä. Äiti hoitelee allergista vauvaa väsyneenä, nukuttu on taas kokonaista 2 tuntia. Samalla toisella kädellä yrittää leikkiä 5-vuotiaan kanssa.

Kerhopaikkaa ei herunut, puistossa lapsi leikkii yksinään tai äidin kanssa, muut puistolapset ovat hädintuskin kävelemään oppineita. Eskarin alkuun yli vuosi.

Mietin koko ajan, mikä tässä ratkaisussa oli lapsen parhaaksi ja miksi pitikään tehdä näin :/ Miten te muut jaksatte tämän ikäisen ja vauvan kanssa?

Ei teillä olis tuttavapariskuntia joilla lapsia? Vois harkita jos jaksais vaihdella lapsia tai edes kyläillä. Tietysti tuo vauva tarttis ekana saada kuntoon, jotta jaksaisit leikkiä ja touhuta 5-v kanssa.

Meillä pieni vauva, sitten 2,5vuotias ja sitten kaksi koululaista. Joten tilanne aika eri (ja kaikki terveitä ja tyytyväisiä lapsia) enkä oikein osaa samaistua tilanteeseen. Ehkä yrittäisin saada 5v välillä mummolaan, kummin luo tms. Toisaalta jos isä on kuvioissa niin luulis hänenkin jaksavan leikkivän 5v kanssa, jolloin tämän ikäinen jo ymmärtää ettei äiti koko päivää ehdi/jaksa viihdyttää.
Meillä vauva nukkuu päivällä vielä paljon joten ehdin ihan kaksin toiseksi pienimmmän kanssa leikkiä, ulkona ollaan paljon ja vaikka vauva olis hereillä 2,5 v kanssa luetaan kirjoja ja leikitään, meneehän se vauva siinä kainalossa.

Unta tarvitset ensialkuun, sitten näyttää varmaan valoissammalta!

Miksi luulit että lapsiperhe-elämän pitäisi olla helppoa? Sellaista se on muillakin. Lakkaa viihdyttämästä viisivuotiasta, kyllä sen ikäisen pitäisi jo osata itse keksiä tekeminen. Ei myöhemminkään elämässä ole viihdyttäjää vaan se on opittava viihtymään. Perhekerhot, mll kahvilat, leikkipuistot, kirjasto, avoimet päiväkodit jne. Eskarista eteenpäin onkin sitten koulu joten hyvä että voi pieni huilata vuoden vielä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi luulit että lapsiperhe-elämän pitäisi olla helppoa? Sellaista se on muillakin. Lakkaa viihdyttämästä viisivuotiasta, kyllä sen ikäisen pitäisi jo osata itse keksiä tekeminen. Ei myöhemminkään elämässä ole viihdyttäjää vaan se on opittava viihtymään. Perhekerhot, mll kahvilat, leikkipuistot, kirjasto, avoimet päiväkodit jne. Eskarista eteenpäin onkin sitten koulu joten hyvä että voi pieni huilata vuoden vielä kotona.

Kuka sanoi, että luulin sen olevan helppoa? Johan tässä oli viisi vuotta siitä kokemusta ja esikoinen ollut aikoinaan vaikeasti sairas ja siinä samassa on hoidettu yhtä lapsen isovanhemmistakin. Luultavasti arjen raskaudesta on keskivertoa enemmän kokemusta. Miksi arjen sitten pitäisi olla mahdollisimman tahmeaa myös lapselle?

Ei löydy mll-kahviloita ja muita, kaikki katsottu läpi. En tiedä, minkälainen oma 5-vuotiaasi on tai on ollut, mutta harva sen ikäinen viihtyy koko aikaa ilman kavereita. Se on aika poikkeuksellista eikä edes hyvä merkki.

Meille oli alunperin tulossa hoitolapsi kaveriksi, mutta kyseisen perheen tilanteen muuttumisen takia ei tullutkaan.

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille kannustuksesta, kunhan nyt jonnekin sai purkaa pahan päivän.

Yhteistyössä