Olipahan joulujuhlat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Tuo meidän kuopus se osaa tehdä "juhlasta juhlan" :kieh: Tänään siis olimme poikien päiväkodin joulujuhlassa.Esikoinen oli reipas "pääpaimen" ja oli esityksessä reippaasti mukana ja kaikki sujui ongelmitta.
No sitten tämä tapaus kuopus.Oon jossain ketjussa aiemminkin kirjoitellut, kun on hieman vilkkaampi tapaus ja pahimpina hetkinä käynyt mielessä adhd tms.Toki ihan vasta täytti 3v, joten mitään diagnoosejahan ei tuon ikäisestä vielä tehdäkään.Kuopus siis juoksi koko joulujuhlan ajan minne milloinkin.Heidän ryhmänsä istui pitkillä penkeillä, josta käsin esittivät esityksensä paitsi tämä meidän poika.Hän siis juoksi ees sun taas eikä ollut hetkeäkään paikalla.En tiiä mitä tuolle pojalle tekee, että sen saa pidettyä kurissa.Oikeastaan kaikki muut istuivat nätisti paikallaan tai vanhempiensa sylissä mutta ei tuo asetu mihinkään.

Vaikka koko juhla kesti kokonaisuudessaan alle tunnin niin se alkoi olemaan kestämisen äärirajoilla omalla kohdallani.Oon äärettömän väsynyt tähän tottelemattomuuteen ja villeilyyn, juoksemiseen ja kontrolloimattomuuteen |O Kaikki juhlat ja muut tilaisuudet on aina samaa juoksemista ja tottelemattomuutta.Eikä asia todellakaan johdu siitä ettei kuria olisi opetettu tai pidetty.Tuohon lapseen ei vaan tunnu mikään tepsivän.Mitä siis voi tehdä kyseisenlaisen lapsen kanssa, että joskus tulisi rauha käydä jossain juhlassa menettämättä hermojaan? Vai onko ainoa vaihtoehto lopettaa käyminen :/

Alkuperäinen kirjoittaja nedee:
ainakaan kauneimpiin joululauluihin ei kannata villin lapsen kanssa mennä.. :laugh: anteeks, oli pakko... :ashamed:

Joo, sen ketjun jo luinkin.Meidät olis kyseisessä paikassa varmaan ristiinnaulittu :snotty:

jaksamista sinulle!! Arki vilkkaan lapsen kanssa ei varmastikaan ole helppoa, saati juhlissa käyminen. Pääasia silti että yrität parhaasi...varmasti se vielä tuo tulosta ja lapsestasi tulee oikein mallikelpoisesti käyttäytyvä... joillakin se vaan ottaa enemmän aikaa kuin toisilla!

Mua jäi kovasti kiinnostamaan mitä pk:n työntekijät tekivät tilanteessa??

Mua kiinnostaa

Voi että...tuntuu kurjalta ajatella tilannettanne. Selvästi poikaa 'vaivaa' jokin ja kannattaa tutkia kun kasvaa isommaksi. Missä iässä noita diagnooseja annetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
jaksamista sinulle!! Arki vilkkaan lapsen kanssa ei varmastikaan ole helppoa, saati juhlissa käyminen. Pääasia silti että yrität parhaasi...varmasti se vielä tuo tulosta ja lapsestasi tulee oikein mallikelpoisesti käyttäytyvä... joillakin se vaan ottaa enemmän aikaa kuin toisilla!

Mua kiinnostaa

Pyysivät välillä mukaan, koittivat houkutella istumaan ja ottaa leikkiin mukaan.Välillä kun meni soittimille niin yksi hitajista haki hänet pois sieltä.Ja kaikessa muussa välissä itse hai ja koitin rauhoitella poikaa.Vasta joulupukkia pelästyi niin, että itkien tuli syliini eikä sen jälkeen lähtenyt enää juoksemaan, mutta juhlatkin alkoivat olla lopuillaan eli laiha lohtu.

Sinä joka epäilit poikaa selvästi jonkun vaivaavan niin osaisitko sanoa mitään konkreettista, mitä se jokin olisi? Minusta vasta esikoulu-ekaluokkalaisia aletaan tarkemmin tutkia ja voidaan antaa varma diagnoosi esim.adhd:stä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja lady of the lake:

Mua kiinnostaa

Pyysivät välillä mukaan, koittivat houkutella istumaan ja ottaa leikkiin mukaan.Välillä kun meni soittimille niin yksi hitajista haki hänet pois sieltä.Ja kaikessa muussa välissä itse hai ja koitin rauhoitella poikaa.Vasta joulupukkia pelästyi niin, että itkien tuli syliini eikä sen jälkeen lähtenyt enää juoksemaan, mutta juhlatkin alkoivat olla lopuillaan eli laiha lohtu.

Sinä joka epäilit poikaa selvästi jonkun vaivaavan niin osaisitko sanoa mitään konkreettista, mitä se jokin olisi? Minusta vasta esikoulu-ekaluokkalaisia aletaan tarkemmin tutkia ja voidaan antaa varma diagnoosi esim.adhd:stä tms.

lasta näkemättä on toki vaikea sanoa, mutta minusta tuo kuulostaa vain vilkkaalta tapaukselta. Pk:n juhlissa tai muissakin saattaa usein käydä niinkin että vähän rauhallisemmatkin lapset villiintyvät kun jännitys on niin suuri etteivät oikein tiedä miten päin olisivat...

Ikäväähän se toki on jos lapsi käytöksellään häiritsee koko juhlaa, mutta meillä ainakin pk:ssa toimittiin yhden pojan kohdalla niin, että hänet sitten vain joku hoitajista vei pois juhlasta...

Mutta toivottaasti teillä vielä rauhotutan ja ensi vuonna joulujuhla jo menee ihan eri fiiliksissä... :hug:

En tarkkaan tiedä, koska daignooseja tehdään, mutta enpä oikein usko että ainakaan alle 5-vuotiaalla voidaan esim adhd:ta todeta.. kyllä koulutettu pk-henkilökunta sitten varmasti huomauttaa mikäli alkavat epäillä tälläistä... 3-vuotias on kuitenkin vielä kovin pieni ja tilanteet saattavat muuttua ihan yhtäkkiä, joten kovin huolissaan en sinuna olisi!!

Alkuperäinen kirjoittaja lady of the lake:

Mua kiinnostaa

lasta näkemättä on toki vaikea sanoa, mutta minusta tuo kuulostaa vain vilkkaalta tapaukselta. Pk:n juhlissa tai muissakin saattaa usein käydä niinkin että vähän rauhallisemmatkin lapset villiintyvät kun jännitys on niin suuri etteivät oikein tiedä miten päin olisivat...

Ikäväähän se toki on jos lapsi käytöksellään häiritsee koko juhlaa, mutta meillä ainakin pk:ssa toimittiin yhden pojan kohdalla niin, että hänet sitten vain joku hoitajista vei pois juhlasta...

Mutta toivottavasti teillä vielä rauhoitutaan ja ensi vuonna joulujuhla jo menee ihan eri fiiliksissä... :hug:

En tarkkaan tiedä, koska diagnooseja tehdään, mutta enpä oikein usko että ainakaan alle 5-vuotiaalla voidaan esim adhd:ta todeta.. kyllä koulutettu pk-henkilökunta sitten varmasti huomauttaa mikäli alkavat epäillä tälläistä... 3-vuotias on kuitenkin vielä kovin pieni ja tilanteet saattavat muuttua ihan yhtäkkiä, joten kovin huolissaan en sinuna olisi!!

Lisään vielä, että veljen tyttöni oli 3-vuotianaana kerhon juhlassa täysin samanlainen, mutta nyt vajaa 5-vuotiaana on mitä hyväkäytöksisin tyttö. Vilkas toki edelleenkin, mutta jaksaa kyllä hyvin keskittyä esim. ravintolassa syönnin ajan.

mun poika teki tuota samaa kevät juhlissa mut onneks nyt joulujuhlissa olivat tädit viisaanpia ja ottivat pojan syliin :) ja oli myös monessa esityksessä mukana ikää nyt 3v.

Kiitos kaikille vastanneille.Mukava saada jonkinlaista vertaistukea tällaisessa tapauksessa Pitää keskustella nyt päiväkodissa tarkemmin asiasta, tähän astisissa kyselyissä ei mitään erityistä ole tullut esille tai tuotu liiallista vilkkautta esille.