:( olipa mukava käydä sukulaisten yo juhlissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ypä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23913112]Kutsut lähetetään usein niille läheisille. Kuitenkin ylioppilasetiketti on sellainen, että juhliin saa mennä kuka vain poikkeamaan. Usein kutsutut on sellaiset, joiden toivotaan viipuvän juhlissa pidempään. Sitten muut voivat käväistä onnittelemassa ja kahvittelemassa, mutta hyviin tapoihin kuuluu, että sitten lähdetään pois, kun porukkaa alkaa tulla lisää.[/QUOTE]

Emme olisi olleet tervettulleita, eli ei mitään mieltä mennä...

Perheen aikuiset ovat varmaan olleet tohinoissaan hermo kireällä kaikesta järjestelyistä ja siksi eivät ole huomanneet huomioida pikkuvieraita asiaankuuluvasti. Onneksi kuiten varsinainen onnitelteltava huomioi lapsetkin.

Luulen, että leikkitilan järjestämisellä on ajateltu vain lasten viihtyvyyttä eikä sitä oltu tarkoitettu eristysrangaistukseksi. Tarkoittiko emäntä, että teidän pitää olla siellä yläkerrassa vai kertoiko hän sen vinkkinä. Jos hän ei olisi maininnut yläkerran leluista, niin ette ehkä olisi arvanneet mennä sinne ollenkaan.

ymmärrän että on ressaava ja väsyttävä päivä, mut jos keittiössä häärää oma henkilökunta ja isäntäväellä on mahdollisuus olla vieraiden kanssa ni luulis et klo 16 ei ole vielä juhlimiseen uupunut.
en tiedä kumpaa tarkoitettiin suoraksi vinkiksi yläkertaan siirtymisestä se ymmärsin..

no en jaksa ressata.. toivottavasti seuraavissa juhlissa parempimeininki

Kurja juttu teidän kannaltanne, mutta mahtoikohan isäntäväki ihan oikeasti tarkoittaa, että teidän pitäisi pysyä yläkerrassa? Vai olivatko ajatelleet, että lapset viihtyvät paremmin siellä, missä on leluja ja mahdollisuus leikkiä? Monet noin pienet lapset kun eivät kovin kauaa kerrallaan viihdy paikassa, missä ei ole lapsille mitään tekemistä. Ja sen keittiöpuolen ymmärrän ihan hyvin: kun kotona järjestää juhlia, niin keittiö on silloin kyllä ihan vaan tarjoilusta huolehtivien käytössä. Siellä voi lasien, veisten ja teevesien myötä olla jopa pienille lapsille vähän vaarallistakin. Mutta kuten joku jo aiemmin sanoi, isäntäväki olisi voinut ohjata muitakin vieraitaan yläkertaan ja lisäksi tietysti itse huolehtia siitä, että sinäkin viihdyt.

Ihan oikeasti, milloin opitaan ymmärtämään se etteivät toisten lapset ole muille tärkeitä.

Olisi paljon vähemmän ikäviä tilanteita ja välttyttäisiin turhilta loukkaantumisen tunteilta jos opittaisiin hyväksymään se tosiasia että monelle lapsivieraat vaan ovat välttämätön paha.

Ei toisen ihmisen juhliin mennä näyttämään omia lapsiaan, ne on tarkoitettu todellakin juhlistamaan päivän sankaria. Tavalliset vierailut, tavalliset kesäjuhlat ovat niitä tilaisuuksia joissa sitten esitellään muulle suvulle se oma jälkikasvu.

Minusta tuo erillinen huone lapsille oli huomaavainen ele. Miten vieraat voi muka seurustella ja tutkailla todistusta kun lapset huutaa jaloissa.

Ja enpä minäkään mitään vauvoja kättele ellei äiti vartavasten ojenna sitä vauvan kättä minulle. :D

Onneksi meillä oli hieman erilaiset ylppärijuhlat tänään. Olin siis serkkuni ylppärijuhlissa noiden 2,5v ja 7kk poikien kanssa ja siellä oli myös toisen serkkuni pojat 7v ja 3,5v. Pojat juoksenteli ja leikkivät siinä ulkona ja vauva seurusteli milloin kenenkin kanssa, oli usemman tätini sylissä.
Tosin minä välillä olen niin tökerö, että kun tarvitsin kädet vapaiksi, niin kysyin vaan vieressä istuvalta tädiltäni, että otatko tän (siis vauvan) hetkeksi, että saan kakun syötyä.

[QUOTE="vieras";23913433]Ei toisen ihmisen juhliin mennä näyttämään omia lapsiaan, ne on tarkoitettu todellakin juhlistamaan päivän sankaria. Tavalliset vierailut, tavalliset kesäjuhlat ovat niitä tilaisuuksia joissa sitten esitellään muulle suvulle se oma jälkikasvu.[/QUOTE]

Meillä valmistujaiset ja isot synttärit ovat juuri niitä juhlia joissa tavataan sukulaisia ja kerrotaan kuulumisia ja muistellaan menneitä, harvoin noita tätejä ja setiä tulee muuten nähtyä.

[QUOTE="Piiuli";23913034]Älä välitä.

Minä olin juuri yo-juhlissa jossa itse juhlakaluun ei kiinnitetty minkäänlaista huomiota. Itse kun oli vielä hiljasempaa sorttia niin enpä olis tiennyt missä olen ellei olisi kutsusta lukenut :). Lapset leikkivät keskenään yhdessä huoneessa, aikuiset söivät, keskustelivat ja lähdettiin kotiin. Koko tuona aikana en kuullut sanottavan mitään juhlien päätähdestä eli ylioppilaasta, eikä liioin mitään puheita ollut. Itse kävin toki pari sanaa vaihtamassa ja miehenikin onnittel hinosta suorituksesta![/QUOTE]

Miten sitä ylioppilasta olis pitäny huomioda? Niin se on kaikissa juhlissa, omissanikin, mennyt, että juhlakalua onnitellaan ja siinä se. Vieraat ei yleensä ole paikalla samaan aikaan, joten puheet jäis aika monilta kuulematta.

Kiiretohinoissa ei varmastikaan ehdi ja huomaa olla niin huomaavainen kuin pitäisi. Niin kuin joku täällä jo kirjoittikin, äitinä olisin sanonut että "hei, meidän Minttu ja Villekin haluaisivat tervehtiä! Minusta kaikkien vieraiden (myös lasten) saapumisen huomioiminen kuuluu hyviin käytöstapoihin. Yläkertaviittaukseen olisin luultavasti todennut vain että kiitos tiedosta, hyvä tietää. Ja painellut alakerrassa juttelemaan toisten vieraiden kanssa MIKÄLI lapset olisivat siellä viihtyneet. Toisaalta, jos menen toisen juhliin, en oleta isäntäväen tai toisten vieraiden olevan millään tavoin kiinnostunut lapsistani. Miksi pitäisi?

Yhteistyössä