:( olipa mukava käydä sukulaisten yo juhlissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ypä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ypä

Vieras
Iloisella mielellä lähdin juhliin lasteni 1v ja 3v kanssa. Ajatelin et onpa mukava nähdä pitkästä aikaa sukulaisia ja samalla sukulaiset näkevät myös meidän lapset. Mut ilo muuttua pettymykseksi jo ovella.. yo-lakissa oleva kyl tervehti ja toivotti iloisesti tervetulleeksi, tervehti myös lapset. No perheen aikuiset tervehtivät vain minua (meidän 1v oli käsiojossa mut se ohitettiin) tuliaiset pyydettiin viemään keittiöön ja heti mentiin seuraavien luo. Pikaisesti kerkesin ensimäiset vieraat tervehtiä ku talon emäntä sanoi et yläkerrassa on pöytä ja lapsille leluja. Minun juhlat sit meni yläkerrassa lasten kanssa.. pikaisesti kävimme hekemassa pöydästä jotain tarjottavia yläkertaan. Ei siinä mitään mut en uskaltanu jättää lapsia yksin yläkertaan (meil itellä ei ole portaita ja nuorempi ei osaa käyttäytyä portaissa) ja alakertaan meitä ei ilmeisesti haluttu koska myös silloin kun olimme hakemassa juotavaa/syövää minut ohjattiin lapsineni yläkertaan (oisin voinu syöttää nämä vaik siellä keittiössä missä muutkin olivat). no tulipahan käytyä..

tuo osoitus et yläkerrassa on leluja tuli siihen tyyliin et voitte siirtyä suoraa yläkertaan.. yritin kyl sanoa et olemme ensin alhaalla ni sit tuli se kommentti et siellä on myös pöytä ok

Alkuperäinen kirjoittaja ypä;23912961:
joku ois pian voinu kiinnostua meidän lapsista ja heidän keski piste ois jääny huomaamatta :D

Onko sinulle tullut mieleen millaista tuhoa 1- ja 3-vuotiaat voivat aiheuttaa vierailupaikassa, jossa ei ole sisustettu pieniä lapsia silmällä pitäen?

Lapsen ollessa pieni vierailimme miehen kanssa yhdessä juhlissa, vuorottelimmem lapsen vahtimisen kanssa ja näin ehdimme molemmat nauttia myös juhlista ilman alasvedettyjä pöytäliinoja.

Mielenkiintoinen kommentti tuo keskipiste, odotitko lapsiesi olevan sellainen?

Hei ensi kerralla nosta se yksivuotias syliin ja huolehdi itse, että lapsia tervehditään: "Jennakin haluaa sanoa hei." Ja ota se yläkertaan tyyräys niin päin että halusivat huolehtia että teillä on hyvä olla, kun on lapsille järjestetty tekemistä ja oma ruokailupaikka. Ei isäntäväki ehkä ajatellut ihan loppuun asti teidän mukavuutta, mutta varmaan olisivat halunneet että viihdytte!

Mä olisin varman törkeänä itsenäni kertonut ensin miksi en haluaisi mennä lasten kanssa sinne yläkertaan ja jos ei olisi käynyt että ollaan alakerrassa niin oltaisiin kiitetty kutsusta ja lähdetty kotiin. Me kun voidaan leikkiä ja syödä lasten kesken kotonakin.

[QUOTE="vieras";23912994]Onko sinulle tullut mieleen millaista tuhoa 1- ja 3-vuotiaat voivat aiheuttaa vierailupaikassa, jossa ei ole sisustettu pieniä lapsia silmällä pitäen?

Lapsen ollessa pieni vierailimme miehen kanssa yhdessä juhlissa, vuorottelimmem lapsen vahtimisen kanssa ja näin ehdimme molemmat nauttia myös juhlista ilman alasvedettyjä pöytäliinoja.

Mielenkiintoinen kommentti tuo keskipiste, odotitko lapsiesi olevan sellainen?[/QUOTE]

no en todellakaan odottanut :D

olin lasten kans yksin, mies ei päässy työkiireiden takia mukaan.. kyl tiedän millaista tuohoa nämä voivat saada aikaan, mut se harmitti ku meidät ohjattiin ylös ennen kuin lapset oli kerenneet edes tehä mitään. oisin kyl poistunu niiden kans kun oisivat alkaneet näyttämään elämän merkkejä...

totta et ehkä mukavempi lapsista näin, mut miten oppia olemaan siivosti jos oletus on et eivät osaa käyttäytyä?

Älä välitä.

Minä olin juuri yo-juhlissa jossa itse juhlakaluun ei kiinnitetty minkäänlaista huomiota. Itse kun oli vielä hiljasempaa sorttia niin enpä olis tiennyt missä olen ellei olisi kutsusta lukenut :). Lapset leikkivät keskenään yhdessä huoneessa, aikuiset söivät, keskustelivat ja lähdettiin kotiin. Koko tuona aikana en kuullut sanottavan mitään juhlien päätähdestä eli ylioppilaasta, eikä liioin mitään puheita ollut. Itse kävin toki pari sanaa vaihtamassa ja miehenikin onnittel hinosta suorituksesta!

[QUOTE="viiraska";23913016]Hei ensi kerralla nosta se yksivuotias syliin ja huolehdi itse, että lapsia tervehditään: "Jennakin haluaa sanoa hei." Ja ota se yläkertaan tyyräys niin päin että halusivat huolehtia että teillä on hyvä olla, kun on lapsille järjestetty tekemistä ja oma ruokailupaikka. Ei isäntäväki ehkä ajatellut ihan loppuun asti teidän mukavuutta, mutta varmaan olisivat halunneet että viihdytte![/QUOTE]

mul oli tämä 1v sylissä...

[QUOTE="äiti";23913001]Älä välitä, kummisetäni ei edes kutsunu meitä tyttärensä juhliin... Ei olla ns. salonkikelpoisia. Olen pätkätyöläinen yh.[/QUOTE]

Ylioppilasjuhliin kyllä yleensä vain mennään, ei sinne kutsuja lähetellä.

Itse olin tänään kahden pienen kanssa juhlissa ja lapset oli kyllä huomioitu hienosti eikä tullut sellaista oloa, että lapset on B-luokan juhlijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ypä;23913033:
no en todellakaan odottanut :D

olin lasten kans yksin, mies ei päässy työkiireiden takia mukaan.. kyl tiedän millaista tuohoa nämä voivat saada aikaan, mut se harmitti ku meidät ohjattiin ylös ennen kuin lapset oli kerenneet edes tehä mitään. oisin kyl poistunu niiden kans kun oisivat alkaneet näyttämään elämän merkkejä...

totta et ehkä mukavempi lapsista näin, mut miten oppia olemaan siivosti jos oletus on et eivät osaa käyttäytyä?

Koti on hyvä paikka opetella käytöksen alkeet...

[QUOTE="vieras";23913045]Koti on hyvä paikka opetella käytöksen alkeet...[/QUOTE]

joo eli pitääkää vain lapsenne kotona rippikouluun saakka ni sit voitte ottaa ne juhliin mukaan ku jaksavat istua yli 30min paikallaan..

[QUOTE="vieras";23913045]Koti on hyvä paikka opetella käytöksen alkeet...[/QUOTE]

On toki, mutta lapsilla monesti menee vähän yli, kun on jotain tilannetta kovasti odottanut. Ei voi vaatia, että se käytös olis aina korrektia, kyllä ne asiat täytyy opetella ihan siellä tilanteessa. Vaikka sä olisit kotona kuinka treenannu, niin ei se siellä 50 vieraan ihmisen ja tarjoilupöydän ääressä aina muistu mieleen. Vanhempien kontollehan se tietysti jää huolehtia, että käytös on siistiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ypä;23913057:
joo eli pitääkää vain lapsenne kotona rippikouluun saakka ni sit voitte ottaa ne juhliin mukaan ku jaksavat istua yli 30min paikallaan..

Meidän 5 v. suoriutui jo mallikkaasti meidän kummipojan konfirmaatiosta/juhlista.

Itse en käsitä sitä kun pieniä lapsia viedään juhliin muiden vahdittavaksi, kun vanhemmat viihtyvät niin etteivät jaksa/ehdi/viitsi katsoa jälkikasvunsa perään.

Ylioppilasjuhliin kyllä yleensä vain mennään, ei sinne kutsuja lähetellä.

Itse olin tänään kahden pienen kanssa juhlissa ja lapset oli kyllä huomioitu hienosti eikä tullut sellaista oloa, että lapset on B-luokan juhlijoita.

Meillä kyllä kutsutaan. Vain tietyille sukulaisille lähetettiin kutsut. En kyllä olisi halunnutkaan olla mukana, kun oltais oltu tyyliin "ilmaa" muille. Vain muutama sukulainen kutsuu kaikki juhliin, ovat hyvin suvaitsevaisia.

Miksi oletetaan ettei pienet lapset osaa käyttäytyä? Että nevetevät pöytäliinoja alas jne? Mulla itselläni 2 pientä lasta, eikä ne ikinä tee tuollaista, vaikka vilkkaita ja eläväisiä ovatkin.
Jos lasten kanssa liikkuu eri paikoissa, ottaa mukaan juhliin yms. Ja opettaa muutenkin tavoille niin osaahan ne käyttäytyä. Toki vahinkoja voi sattua, mutta niitä voi sattua myös aikuisille tai isommille lapsille!

[QUOTE="vieras";23913068]Meidän 5 v. suoriutui jo mallikkaasti meidän kummipojan konfirmaatiosta/juhlista.

Itse en käsitä sitä kun pieniä lapsia viedään juhliin muiden vahdittavaksi, kun vanhemmat viihtyvät niin etteivät jaksa/ehdi/viitsi katsoa jälkikasvunsa perään.[/QUOTE]

nyt ei ollu tästä kyse... kyl mä ne vahdin enkä olettanutkaan et kukaan muu ois vahtinu.. mut miks lapset laitetaan yläkertaan ku muut on alakerrassa, oisko voitu vaik johonki alakerran huoneeseen järjestää lapsille tila?
kyl mulle tuli sellainen mieli et ku ovat siellä ovat pois silmistä... ja kuka muu niitä vahtii siellä jos en minä ite?

[QUOTE="vieras";23912994]Onko sinulle tullut mieleen millaista tuhoa 1- ja 3-vuotiaat voivat aiheuttaa vierailupaikassa, jossa ei ole sisustettu pieniä lapsia silmällä pitäen?

Mielenkiintoinen kommentti tuo keskipiste, odotitko lapsiesi olevan sellainen?[/QUOTE]

Ei välttämättä mitää tuhoa kuten ei munkaan villikoni. En tykkäis minäkään että tolleen käskettäs yläkertaan eikä edes tervehditä pikkuvieraita.
Just tänään oltiin ylppäreissä ton 3v kanssa eikä se saanu aikaan yhtään mitään vaikka sai kulkea vieraiden seassa ja keittiössä hälle oli istumapaikka pöydän nurkalla.Aikuiset sitte joivat muualla/myös keittiössä. Oli osannu emäntä ajatella kaikkia vieraita eikä kukaan joutunu eristyksiin. emme oleta että muut vahtivat meidän elohopeaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="äiti";23913078]Meillä kyllä kutsutaan. Vain tietyille sukulaisille lähetettiin kutsut. En kyllä olisi halunnutkaan olla mukana, kun oltais oltu tyyliin "ilmaa" muille. Vain muutama sukulainen kutsuu kaikki juhliin, ovat hyvin suvaitsevaisia.[/QUOTE]

Kutsut lähetetään usein niille läheisille. Kuitenkin ylioppilasetiketti on sellainen, että juhliin saa mennä kuka vain poikkeamaan. Usein kutsutut on sellaiset, joiden toivotaan viipuvän juhlissa pidempään. Sitten muut voivat käväistä onnittelemassa ja kahvittelemassa, mutta hyviin tapoihin kuuluu, että sitten lähdetään pois, kun porukkaa alkaa tulla lisää.

Yhteistyössä