anika harmaana
Lähinnä ajattelen itse niin, että se ei ole mitenkään lapsilta pois, että äiti on paitsi äiti, myös yhteiskunnallisesti aktiivinen ihminen, hyvinvoinnistaan (niin ulkoisesti kuin sisäisestikin) huolehtiva nainen ja läheisistään huoltapitävä tytär tai kummityttö. Ajattelen, että voisi jopa olla lapselle hyväksi, että lapsi näkee, ettei ole äitinsä koko elämän keskipiste, vaikka tärkeä onkin.Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:Usko pois vaan, kyllä niitä asioita löytyy mitkä alkavat kiinnostaa kun lapset kasvavat vanhemmiksi. Jos lapset yhtäkkiä vietäisiin pois, niin ei minullekaan jäisi mitään, mutta siksi se onkin onnekasta että lapset kasvavat ja muuttuvat pikku hiljaa aikuisiksi, he eivät tarvitse sinua etkä sinä tarvitse heitä.Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:Minä lähinnä pelkään sitä, että olen alkanut määrittää itseni vain äitiyden kautta. Toki nautin äitiydestäni ja olen onnellinen lapsistani. Mutta mitä sitten, kun lapseni itsenäistyvät, eivätkä ole enää päivittäisen elämäni keskipisteinä? Mitä minulle sitten jää?
Kun nyt olen tiedostanut asiaa ja itselleni rehellisenä tutkiskellut elämääni, olen tullut siihen tulokseen, että eipä juuri mitään. Parisuhteeni on toki kunnossa, mutta myös mieheni on tullut jatkuvasti lasten jäljessä. Rakastamme toki edelleen toisiamme, mutta ole enää juurikaan pari vaan perheen osaset. Käymme yhdessä ulkona, mutta silloinkin tapaamme ystäviä ja puhumme heidän asioistaan. Keskenämme puhumme lähinnä perheen asioista.
Työelämässä olen - minulla on mukava työ ja työkaverit. Tapaan joitakin heistä myös työajan ulkopuolella. Lasten kanssa tietenkin. Ystäviäkin on liuta - heitäkin tapaan lasten kanssa. Sukulaisiin pidän tiiviisti yhteyttä. Lapset yllättäen aina mukana. Työni vaatii jonkin verran matkustelua ja työmatkoilta soittelen sitten lapsille kotiin. Ja miehellekin, puhumme lähinnä kotiasioista silloin.
Toki lapset saavat olla osa kaikkea ja tavallaan heidän pitääkin olla. Mutta mielestäni perhe on kuitenkin vain yksi osa minuutta - tai ainakin sen pitäisi olla. Omasta mielestäni minulla pitäisi olla myös sellaisia mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia (paremman sanan puutteessa), joihin lapseni eivät liity yhtään mitenkään. Ja niitäkin, joita ei tehdä lapsen ehdoilla.
Se oman itsen aikakausi tulee kun lapset lentävät pesästä ja varmasti jo ennen sitä. Eihän sitä uskaltaisi mihinkään kiintyä jos pelkäisi menetystä. Minä elän nyt täysillä perheelleni, jossain vaiheessa elän varmasti vielä enemmän itselleni, mutta lapset tarvitsevat minua nyt enemmän kuin minä/mies tarvitsee harrastavaa, laittautuvaa ja älykkäästi yhteiskunnallisista asioista keskustelevaa vaimoa
Kyllä minä koen, että tällainen omistautuminen on rajoittanut minun kehittymistäni ihmisenä. Hoetaan, että lasten jälkeen on sitten aikaa tehdä sitä tai tätä. Entä jos ei olekaan? Entä jos en olekaan terve enää silloin? Jospa minun onkin sitten hoidettava puolisoani tai lapsenlapsiani?
En tietenkään kadu lapsiin käyttämääni aikaa. Mutta itseeni ja itseni kehittämiseen käytetty aika on yhtä lailla tärkeää ja merkityksellistä. Uskon, että se auttaisi minua tulemaan paremmaksi myös äitinä.