olinko tyly?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lady"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lady"

Vieras
Olin ystäväni luona kylässä. Hän perheellinen, minä sinkku. Kesken kahvittelun 10v lapsi tuli läksykirjan kanssa pyytämään (vaatimaan) apua. Mitä tekee äiti? Unohtaa minut kesken jutteluni ja alkaa neuvoa lasta läksyissä. Katson tätä hetken aikaa (kymmenisen minuuttia) ja kun näytti vain jatkuvan, niin nousin pöydästä, kiitin ja sanoin lähteväni. Siinä vaiheessa ystäväni havahtui ja pyysi etten vielä lähtisi.

Olinko tyly, kun pyynnöstä huolimatta lähdin? Toistin kiitoksen, toivotin mukavaa loppupäivää ja lähdin!

Ei ole provo!
Ja valitettavasti ei myöskään ensimmäinen vastaava tilanne kyläreissulla! Mutta ehkä minun siis pitää muuttaa asennettani. En siis mene kyläilemään tervehtimään ystävääni ja keskustelemaan hänen kanssaan vaan olemaan ja katsomaan, kun hän viettää aikaa lapsensa kanssa, niinkö?

Kyllä mun mielestä vieraiden kanssa seurustellaan heidän ollessa paikalla. Nopean avun läksyihin olisin minä ymmärtänyt, mutta jos jatkuu ja jatkuu, niin kuka siinä seinäkoristeena jaksaa istua.

Äitinä olisin lapselle sanonut auttavani tätä myöhemmin. Siis mikäli nopea apu ei olisi riittänyt. Tuon ikäisen kuuluu kyllä selvitä läksyistä ilman vanhempien jatkuvaa neuvoa.

Ei sitten tullu (nyt tai aiemmilla kerroilla kun vastaavaa tapahtunut) mieleen avata suuta ja ihan asiallisesti todeta että olisit halunnut keskustella ystäväsi kanssa? Tai kysyä esim "meneeköhän tossa kauan? Voisiko läksyjentekoa jatkaa kun olen lähtenyt?"
Sinun kannaltasi ikävä tosiasia on,että useimmat lapset tekee läksyjä sunnuntaisin,ja on hienoa että vanhemmat haluavat auttaa heitä tarvittaessa. Toki ystäväsi olisi voinut myös sanoa lapselleen että jatkaa hänen kanssaan myöhemmin.

Mielestäni siis te molemmat käyttäydyitte tökerösti. Mutta sitähän on turha enää surra,kannattaisi puhua siinä tilanteessa. Voit muuttaa asennettasi tai aikatauluasi,onko pakko kyläillä sunnuntaina (illalla?)? Tai voit kutsua ystävän luoksesi vaikka vedoten siihen että haluaisit viettää aikaasi hänen kanssaan,et hänen+hänen lastensa kanssa.

Oli provo tai ei, niin mun mielestä lapsi voi kyllä odottaa niiden läksyjensä kanssa sen aikaa, kun vanhemmalla on vieras käymässä.

Olisin varmaan itsekin poistunut pikkuhiljaa. Sanonut, että annan teille läksyjentekorauhan, kiitos kahvista, nähdään taas.

Mä kyllä kylään mennessäni ymmärrän, ettei perheenäidin arki välttämättä katkea sen takia, että minä istun kahvipöydässä. Mulla on mukavin olo silloin, jos talo elää tavallaan, vaikka olen paikalla. En minä ole maailman napa, joka ei kestä kymmenen minuutin keskeytystä-

Asiasta olen maininnut! En kylläkään tänään, vaan aiemmalla kerralla. Muutamaankin kertaan asiasta on puhuttu, mutta vastaava toistuu edelleen.Ja vierailu ei ollut illalla, vaan puolenpäivän aikaan
Ymmärrän että lapsen läksynlukua autetaan, ja pitääkin. Mutta eihän se mukavalta tunnu, kun kesken keskustelun minut unohdetaan ja jätetään yksin istumaan. Tätä lasta ei ole opetettu odottamaan, on oppinut saamaan huomion heti, ja jos ei saa, niin siitä huuto alkaa
Ehkä minun on parempi jatkossa tavata ystävääni jossain muualla

Itse kyllä omia muksuja neuvon läksyissä jos joku on käymässä mutta pikaseen. Sitten paremmalla ajalla neuvon pitkän kaavan mukaan. Ja lapset tietää sen ihan hyvin.
Ja sanon myös lapsille jos heillä on kovin pitkää asiaa samaan aikaan että jutellaan sitten myöhemmin me kun nyt on X kylässä. Eli keskityn yhteen asiaan/ihmiseen kunnolla kerrallaan.

Meillä tehdään läksyt,ku niiden aika on ja apua pyydetään jos tarvii ja sitä saakin sitte,,se ei kato yhtään onko vieraita vaiko ei..Eikä sitä oliko se vieras sinkku vaiko ei.

silmu, juuri tuollaista käytöstä minäkin arvostan ja toivoisin ystävältäni! En todellakaan odota enkä oleta, että vierailulla kaikki pyörisi minun ympärilläni

Kyllä mä sinkkuna ollessani saatoin osallistua kaverin lastenkin touhuihin, enkä odottanut että juuri minuun keskityttäisi täysillä se aika kun kylässä olen. En odota että kaikki pysähtyy vierailun ajaksi vaan pidän ihan luontevana että lapsilla saattaa olla asiaa vanhemmilleen tai että pitää tehdä samalla esim. jotain kotihommaa, ripustaa pyykit tai jotain. Kyllä mä ainakin joudun vauvaa hoitamaan ja esikoistakin välillä jossain auttamaan vaikka täällä joku kylässä oliskin (tietty juhlat eri asia mut jos joku vaan kahville poikkeaa). Jäin miettimään kuinka kauan oikeasti sitä neuvomista kuuntelit, kymmenisen minuuttia saattaa olla parikin vaan jos olit tylsistymässä..?

[QUOTE="lady";27328374]silmu, juuri tuollaista käytöstä minäkin arvostan ja toivoisin ystävältäni! En todellakaan odota enkä oleta, että vierailulla kaikki pyörisi minun ympärilläni[/QUOTE]

Niin, eihän se pyörikään vaan vieraat ovat meille tervetulleita, ymmärtävät talon meiningin mutta me myös pidämme vieraistamme ja arvostamme heidän käyntejään. Haluan opettaa lapsillekin sen että joskus voi odottaa hetken omaa vuoroaan. (ellei nyt kello ole 23 illalla ja läksyt tekemättä mutta sitten sopii kysyä että miten?!?)

Ihan samalla tavalla opetan että vieraat ottaa ensin ja oma väki sitten eikä kyse ole siitä että vieras olisi tärkeämpi kuin lapsi.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="lady";27328431]Anatolia, teillä olisi mukava käydä kylässä[/QUOTE]
Tervetuloa :). Tarjoan kahvit, ja koululaisemme tekee läksyt joko ennen tai jälkeen vierailusi, tai kenties sen aikana mutta omin avuin.

Uusimmat

Yhteistyössä