Olinko törkeä vieras?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Oltiin uutena vuotena kylässä. Meillä molemmilla isot perheet.
Lähinnä se jäi vaivaamaan kun en osannu olla keittiössä (tai muutenkaan) kaverina.
Perheen äiti naputti ja valitti isommille lapsilleen et pitää tehä sitä ja tätä. Salaatin teosta, tiskien laitosta ym. Tiskejä laitoin vähän. Mutta en todellakaan osaa oudossa paikassa oma aloitteisesti mennä kaapeista kaivamaan tavaraa et sais pöydän katettua tai jonku salaatin tehtyä.
Sanoin kyllä et nuo isommat (meidän ja heidän) voi kyllä tehdä salaatin. No alkoivat tekemään niin meidän lasten ois pitäny osata ettiä työvälineet ja aineet kaapeista. Ja perheen äiti sit kiukkunen kun ei mitään tapahdu.

Yhdessä vaiheessa pienimmällä oli kakat niin siitäkin oli n puolen tunnin valitus kohtaus et kun tuolla on kakat housussa et ottakaa joku se. No en tod ala pesemään toisen lapsilta takapuolta (jos ei ole mulla hoidossa) . Ja ymmärrän kyllä et talon lapsista ei kukaan vapaaehtoisesti sitä tehny. Meillä ei kuulu isompien lasten tehtäviin pestä tai pyyhkiä pienempien kakkoja.

Mutta ei jääny mitenkään kiva mieli koko illasta kun jatkuvasti oli tuota valitusta jostakin. Perheen isä vaan istu ja oli eikä osallistunu mihinkään.

Nykyaikaa
SUORAVASTAUS : OLIT!! Kyllä musta kuuluu auttaa varsinkin jos kummallakin on isotperheet ja muutenkin. perus kohteliaisuus kuuluu että kysytään voinko auttaa. ja sit tehdään se mitä pyydetään. Ne salaatti vehkeet ei ole vaikea löytää ja aina voi kysyä. TOIVOTTAVASTI OSASIT EDES, NE OMAT MUKULAT HOITAA ETTET NIITÄ ENÄÄ PASSUUTTANUT ISÄNTÄVÄELLÄ.

"vieras"
SUORAVASTAUS : OLIT!! Kyllä musta kuuluu auttaa varsinkin jos kummallakin on isotperheet ja muutenkin. perus kohteliaisuus kuuluu että kysytään voinko auttaa. ja sit tehdään se mitä pyydetään. Ne salaatti vehkeet ei ole vaikea löytää ja aina voi kysyä. TOIVOTTAVASTI OSASIT EDES, NE OMAT MUKULAT HOITAA ETTET NIITÄ ENÄÄ PASSUUTTANUT ISÄNTÄVÄELLÄ.
Jos me vieraita kutsumme, niin itse myös tarjoilut ja omien lasten hoidot huolehdimme. Tosin meillä ei ole iso perhe. Vieraiden odotetaan vahtivan/hoitavan omat lapsensa.

Meillä myös mies tekee kotihommia. Perheen isän käytös kuullosti omituiselta ja äidin loppuun väsähtäneeltä, kuka sen vierailukutsun esitti?

"a p"
Siis kysyin kyllä noista et teenkö mut en saanu kunnon vastausta. Jotenki koko ilta oli sellasta tasasta valitusta vähän joka asiasta. Kyllä meillä on ihan yleinen tapa kaveripiireissä et jokainen pesee omat lapsensa jos on paikalla.
Vietiin kyllä ruokaa ja tarjottavaa mukanakin (esim täytekakku kahvipöytään + pari kassillista muuta syötävää) eli ei kaikki tarjoilut ollu talon väen niskoilla.
Äiti istu välillä fb:ssa ja raportoi mulle mitä siellä lukee. Joo on yhteisiä tuttuja mutta silti.

"a p"
[QUOTE="vieras";25357401]Jos me vieraita kutsumme, niin itse myös tarjoilut ja omien lasten hoidot huolehdimme. Tosin meillä ei ole iso perhe. Vieraiden odotetaan vahtivan/hoitavan omat lapsensa.

Meillä myös mies tekee kotihommia. Perheen isän käytös kuullosti omituiselta ja äidin loppuun väsähtäneeltä, kuka sen vierailukutsun esitti?[/QUOTE]

Kutsu tuli heiltä. Nähdään vain muutaman kerran vuodessa. Lapset todella hyviä kavereita vaikka välimatkaa kohtuu paljon.
Isä paljon töissä ja äiti pyörittää yksin arkea. En tiedä sit miksei osallistu kun on kotona.

--
Kysyitkö edes talon emännältä miten voit auttaa keittiössä, voisitko tehdä salaatin ym.?
Koska minua ainakin alkaa pidemmän päälle keljuttamaan, jos yövieraat vain käyvät keittiössä sen verran että istuvat pöytään, syövät ja poistuvat sitten sohvalle loikomaan... niin monta uutta vuotta, ja jussia ym. olen passannut näitä vieraita ja nyt on mitta täysi, en ota enää ketään meille muutamaan vuoteen juhlapyhien viettoon. Varaan mökin ja poistun maisemista, prk!!
Aikansa sitä jaksaa passata, mutta jossain se raja menee!!! Ja kun edes joku vieras kysyis, että voinko auttaa?!?

No vähän outoa kyllä. Mutta ei se kyllä vieraan tehtävä ole alkaa talon lasten kakkapyllyjä pesemään :D Ehkä joltain sukulaislapselta voisin itse pestä, mutta jonkun melkein tuntemattoman lapsi? Olisihan se äiti voinut sen itse vaihtaa ja huikata vaikka sille miehelleen tai sitten vieraalle, että mitä on keittiössä kesken ja mitä voisi tehdä sillä aikaa.

Mun mielestä ap on tehnyt tehtävänsä eli kysyny voiko auttaa.. Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa eli nähnyt että keittiössä on täysi tohina päällä, kysynyt voinko tehdä jotain ja sanottu että ei tarvitse (ja siellä hikipäissään tehdään hommia) niin minkäs sille sitten voi.. Etenkin kun oli vähän vieraampia (miehen tuttuja) eikä tiedä miten suhtautuisivat siihen että menee vaan ja auttaa (jotkut loukkaantuu ja haluaa tehdä itse).

"vieras"
Todella törkeää käytöstä ja jos ei kerran sillä ymmärrä tarttua hommiin jos omia nuoriaan on komentanut eivätkä ole asiaan alanneet, olet sitten omatkin isommat laittanut sinne vielä tielle, etkä mennyt itse tekemään mitään ja sitten vielä emäntä on kesken joutunut lähtemään vaippoja vaihtamaan kun puolessa tunnissa ent ole edes niitä viitsinyt vaihtaa.

Vieraas
[QUOTE="vieras";25357245]Oltiin uutena vuotena kylässä. Meillä molemmilla isot perheet.
Lähinnä se jäi vaivaamaan kun en osannu olla keittiössä (tai muutenkaan) kaverina.
Perheen äiti naputti ja valitti isommille lapsilleen et pitää tehä sitä ja tätä. Salaatin teosta, tiskien laitosta ym. Tiskejä laitoin vähän. Mutta en todellakaan osaa oudossa paikassa oma aloitteisesti mennä kaapeista kaivamaan tavaraa et sais pöydän katettua tai jonku salaatin tehtyä.
Sanoin kyllä et nuo isommat (meidän ja heidän) voi kyllä tehdä salaatin. No alkoivat tekemään niin meidän lasten ois pitäny osata ettiä työvälineet ja aineet kaapeista. Ja perheen äiti sit kiukkunen kun ei mitään tapahdu.

Yhdessä vaiheessa pienimmällä oli kakat niin siitäkin oli n puolen tunnin valitus kohtaus et kun tuolla on kakat housussa et ottakaa joku se. No en tod ala pesemään toisen lapsilta takapuolta (jos ei ole mulla hoidossa) . Ja ymmärrän kyllä et talon lapsista ei kukaan vapaaehtoisesti sitä tehny. Meillä ei kuulu isompien lasten tehtäviin pestä tai pyyhkiä pienempien kakkoja.

Mutta ei jääny mitenkään kiva mieli koko illasta kun jatkuvasti oli tuota valitusta jostakin. Perheen isä vaan istu ja oli eikä osallistunu mihinkään.[/QUOTE]

Mun mielestä tuo kuulostaa siltä, että lähinnä komensi omia lapsiaan ja yritti miestään. Kyllä mullakin 8v on välillä niin avuton, että ärsyttää (esittää avutonta?), just tuota että ei muka löydä jotain asiaa kaapista eikä voi yhtään edes etsiä. Mitä auttamista se on jos mun pitää kaikki laittaa eteen? :D Miks lapselle ei sais sanoa? Kuulostaa tuo "naputusta ja valitusta" siltä että äidin olisi pitänyt tehdä vaan ja hymyillä. :D Muakin ärsyttää tuollainen tumput suorina seisoskelu. Ja vähän asiaton kommentti tuo fb:ssa oleminen. Isä istui kuitenkin sohvalla koko illan..? ;)

No meillä on kyllä tuttavapiirissä tapana auttaa ihan omatoimisesti ja hääräillä porukalla, pestä toisen mukulan perseitä ja auttaa muksuja pukemaan jne..

En mä osaa saatika kehtaa mennä vaan istumaan, vallankaan jos kyse on isosta perheestä, vaan kysyn tarviheeko apua ja alan tekemään, en mä myöskää tunne tuskaa siitä et käyn toisten keittiön kaapeilla, niin saa meilläkin käydä jos tulee kyökin puolelle avuks..

Eli vois muakin rassata tuolla asenteella oleva vieras..

• Tykkää
Reactions: moekoe
vieras tuhahtaa
Mun mielestä tuo kuulostaa siltä, että lähinnä komensi omia lapsiaan ja yritti miestään. Kyllä mullakin 8v on välillä niin avuton, että ärsyttää (esittää avutonta?), just tuota että ei muka löydä jotain asiaa kaapista eikä voi yhtään edes etsiä. Mitä auttamista se on jos mun pitää kaikki laittaa eteen? :D Miks lapselle ei sais sanoa? Kuulostaa tuo "naputusta ja valitusta" siltä että äidin olisi pitänyt tehdä vaan ja hymyillä. :D Muakin ärsyttää tuollainen tumput suorina seisoskelu. Ja vähän asiaton kommentti tuo fb:ssa oleminen. Isä istui kuitenkin sohvalla koko illan..? ;)
On aika raskasta olla kylässä ja kuunella epämääräistä naputusta.

Lisäksi kiire tai vieraat ei oikein sovi kuvaan, jos emäntä ehtii olla vieraiden aikana fb:ssä ja isäntä istuu koko ajan sohvalla.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"a p"
Kysyitkö edes talon emännältä miten voit auttaa keittiössä, voisitko tehdä salaatin ym.?
Koska minua ainakin alkaa pidemmän päälle keljuttamaan, jos yövieraat vain käyvät keittiössä sen verran että istuvat pöytään, syövät ja poistuvat sitten sohvalle loikomaan... niin monta uutta vuotta, ja jussia ym. olen passannut näitä vieraita ja nyt on mitta täysi, en ota enää ketään meille muutamaan vuoteen juhlapyhien viettoon. Varaan mökin ja poistun maisemista, prk!!
Aikansa sitä jaksaa passata, mutta jossain se raja menee!!! Ja kun edes joku vieras kysyis, että voinko auttaa?!?
Kysyin siis et teenkö mut sain niin epämääräisiä vastauksia et jäi sit mulla tekemättä. Olen suht arka menemään toisten reviirille jos ei suoraan pyydetä.
Ja ei jääty yöksi vaikka pyydettiin ja suurin syy oli just tuo kun äiti tuntu olevan niin stressaantunu ja itestä ei sit näköjään kuitenkaan kaveriksi.

Toisaalta kun olivat viimeksi meillä niin huolehdin kyllä omat ja heidän lapset sekä ruoan ym laitot siinä sivussa kun vanhemmat istu sohvalla. Oma mies sit yritti vuoronperään auttaa mua ja pitää vieraille seuraa.

[QUOTE="vieras";25357464]Todella törkeää käytöstä ja jos ei kerran sillä ymmärrä tarttua hommiin jos omia nuoriaan on komentanut eivätkä ole asiaan alanneet, olet sitten omatkin isommat laittanut sinne vielä tielle, etkä mennyt itse tekemään mitään ja sitten vielä emäntä on kesken joutunut lähtemään vaippoja vaihtamaan kun puolessa tunnissa ent ole edes niitä viitsinyt vaihtaa.[/QUOTE]

Ei minusta yhtään törkeää eikä tökeröä, lähinnä kuulostaa vain siltä, että emäntä ja vieras eivät ole kovin hyviä ystäviä, eivätkä tunne toisiaan läheisesti.
Mutta aina saa kysyä ja ehdottaa itsekin. Emännältä nyt voisi odottaa kohteliaisuutta ja ainakin itse yritän jättää ne pahimmat jäpätykset jemmaan vieraiden aikana, ei minusta ole kauheen kohteliasta marmattaa omalle perheelle kun ystävät ovat käymässä.
Missä muuten kakkapyllyn isä oli hädän hetkellä??????

"vieras"
[QUOTE="vieras";25357464]Todella törkeää käytöstä ja jos ei kerran sillä ymmärrä tarttua hommiin jos omia nuoriaan on komentanut eivätkä ole asiaan alanneet, olet sitten omatkin isommat laittanut sinne vielä tielle, etkä mennyt itse tekemään mitään ja sitten vielä emäntä on kesken joutunut lähtemään vaippoja vaihtamaan kun puolessa tunnissa ent ole edes niitä viitsinyt vaihtaa.[/QUOTE]

Jäkä jäkä. En minäkään todellakaan olis alkanut vieraan pennun paskapyllyä pesemään :x

Tuossa tilanteessa olisin napakasti kysynyt missä voin auttaa, missä on välineet...
Mulla on kai joku outo tapa tehdä keittiön pikaesittely kavereille jos aikomuksena on yhdessä kokkailla, mutta toisaalta en tiuskimalla pelottele toista niin hiljaseks ettei uskalla kysyä missä on mausteet tms.

Mutta täytekakku on aina ollut sellainen, että siihen ei ole muilla koskemista. Hitsi näin punaista kun anoppi olisi tahtonut auttaa ja pursottaa muovipussin leikatusta kulmasta kermat vaivalla tehdyn kakun päälle :D

Vieraana olit kovin ujo, mikä on ymmärrettävää jos ette paljoa tapaa, silloin on vaikea tunkea keittiöön ja viedä toiselta veitset ja leikkuulaudat käsistä "istu, ota lasi viiniä ja lepää, mitä minä voin jatkaa".

"vieras"
[QUOTE="a p";25357511]Kysyin siis et teenkö mut sain niin epämääräisiä vastauksia et jäi sit mulla tekemättä. Olen suht arka menemään toisten reviirille jos ei suoraan pyydetä.
Ja ei jääty yöksi vaikka pyydettiin ja suurin syy oli just tuo kun äiti tuntu olevan niin stressaantunu ja itestä ei sit näköjään kuitenkaan kaveriksi.

Toisaalta kun olivat viimeksi meillä niin huolehdin kyllä omat ja heidän lapset sekä ruoan ym laitot siinä sivussa kun vanhemmat istu sohvalla. Oma mies sit yritti vuoronperään auttaa mua ja pitää vieraille seuraa.[/QUOTE]

No selkeästi se isäntäperheen äiti odotti, että olisit nytkin hoitanut niiden pennut ja ruuanlaiton ja kaiken, että olis saanut itse loikoilla sohvalla. Ei juma minkälaista porukkaa sitä onkin :O Etkä kyllä todellakaan ollut yhtään törkeä!

"nanne"
Kyllä mulla on tapana kysyä, voinko auttaa. Ja sitten vaan kyselen että mistä löydän sitä ja tätä. Ei siinä mun mielestä ole mitään vaikeaa tai ihmeellistä.

Toisaalta taas en odota omilta vierailtani kyllä yhtään mitään. Jos tarvin apua, niin kysyn, voisiko joku ystävällisesti auttaa.

Vieraas
[QUOTE="a p";25357511]Olen suht arka menemään toisten reviirille jos ei suoraan pyydetä.
[/QUOTE]

Ehkä emäntä oli suht arka komentamaan suoraan vierasta? Kurjaa kun sun uusi vuosi nyt näin pilattiin. Tuo koneella istuminen voi olla sitä, että emäntä oli täynnä vieraita eikä jaksanut pitää seuraa (halusi olla omissa oloissaan hetken) tai sitten vaan suhtautui teidän kyläilyyn "kotoisammin" kuin sinä. Mekin kavereitten kesken saatetaan vilkuilla konetta siinä samalla kun _yhdessä_ hoidetaan hommia. Kuulostaa siltä, että vierailu ei vastannut kummankaan odotuksia. Ole ensi kerralla sitten rohkeampi. Turha sitä sen enempää on vatvoa enää.

Yhteistyössä