olinko nyt ihan kaameen kauhee äiti kun jätin 3 lasta yksin kotiin

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
meillä on 4v. ja 7kk lapset, ei tulisi mieleenkään edes roskien viennin ajaksi jättää yksin, en jättäisi edellämainitun ikäisiä keskenään KOSKA 8 vuotiaalle EI voi asettaa niin suurta vastuuta!
No katsotaan sitten uudestaan kun sun 4 vuotias 0n 8v. , voi kuules mieli muuttua.
en mäkään jättäs poikia yksin paitsi roskien/postin haun ajaksi ovat sen verran mahdottomia mutta kun tuo sisko on tuollainen hillitympi ja osaa pitää pojille jöötä ja vastuullinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua aina naurattaa noi, jotka ei voi roskapussiakaan viedä. Ellei se sitten ole kilometrin päässä. Mutta minä olen aina hakenut postit ja vienyt roskat ja ihan ilman ongelmia.
Miksi tuo tummennettu vaikuttaa jotenkin pöljältä virkkeeltä? :D

Ja joo. Itellä 6v, 4v ja kaksoset 2v 9kk, enkä jättäisi kotiin vahtimatta mistään syystä.
 
Eppu luokan alusta asti iteksee minäkin kotona olin aamut ja iltapäivät, ite huolehin itteni kouluun ja koulun jälkeen kotiin+tein välipalaa yms...Äiti vaan soitti töistä ja tarkisti että olin aamulla heränny ja iltapäivällä tullu, hyvin meni.
 
vieras
Kyllä niitä lapsia on hiljalleen parempi opettaa siihen , että joskus voi tulla tilanteita ,että on pakko olla hetki keskenään, parempi niin kuin se että tilanne tulee nurkan takaa . Älkää tehkö karhunpalvelusta lapsillenne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tou:
Jessus, että nykylapsista tulee avuttomia tolla periaatteella. "En voi hakea postia, kun 10 vuotias ei pärjää sillä aikaa yksin".
Niih, itse olin 9v. kun vietin päivät koulun jälkeen yksin. Kevätlukukausi meni 15 km bussikyydillä yksinäni Espoosta Helsinkiin.

Avain roikkui kaulassa, jotta pääsin ip:llä kotiin. Eipä ollut mami vahtimassa tai tekemässä voileipiä valmiiksi.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
olin poissa n. 30min ja lapset 8v,5½v ja 3v10kk

mun poissa oloon meni luultua kauemmin luulin että se on n. 10-15min reissu mutta menikin vähän kauemmin.
Eipä olis tullut mieleenkään jättää oman kahdeksanvuotiaan hoiviin sen pikkusisaruksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä niitä lapsia on hiljalleen parempi opettaa siihen , että joskus voi tulla tilanteita ,että on pakko olla hetki keskenään, parempi niin kuin se että tilanne tulee nurkan takaa . Älkää tehkö karhunpalvelusta lapsillenne.
Juu, sitten kun ovat tarpeeksi isoja. Mun mielestä laiskuus ei ole hyvä syy jättää vaikkapa alle 7-vuotiaita kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Entä jos oisit jäänyt vaikkapa auton alle?
Tää on edelleen ehkä typerin veto ever.

Mitä jos kotona lasten kanssa ollessa katuu portaissa/liukastuu mattoon/hutaisee vahingossa leipävetisellä valtimon auki?

Tilanne ihan sama, paitsi että jos lapset on tosi pieniä niin ne ei edes osaa soittaa apua.
No musta tilanne ei ole sama, kun siinä on kuitenkin paikalla (eikä jättänyt lapsia oman onnensa nojaan) ja on ainakin eliminoinut ne auton alle jäämisetja vastaavat.

Se, että liukastuu kotona portaissa, on vahinko joka voi sattua.
Mutta se, että jättää pienet yksin kotiin ja puolen tunnin reissullaan jää auton alle ja joutuu tajuttomana sairaalaan, on vaan tyhmyyttä.
Niin. Varsinkin jos ne lapset on niin pieniä etteivät osaa apua hankkia, on tosiaan minimoitu riskit.

Sitten makaat pää auki henkitoreissasi siihen asti, että mies (jos sellainen on) tulee töistä kotiin tai joku muu sattuu kaipailemaan.

Auton alle jäädessäsi sentään saat sitä apua, ja hyvässä lykyssä joku ilmoittaa vaikka sille miehelle tai omaisillekin, jotka osaavat sitten ihmetellä, että missäköhän lapset.

Mutta pääasia on kuitenkin se, ettei lapsia vaan ole "hylätty", ihan sama vaikka katsoisivat viikon sitä äidin raatoa keittiön lattialla...

Ihan oikeesti, elämässä voi sattua ihan mitä vaan ihan koska vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä minä voisin jättää ja olen jättänytkin pienemmätkin keskenään, eikä se vastuu ikinä ole sillä vanhimmalla vaan minulla. Kuka hullu sitä vastuuta nyt lapsille jättää :eek: Onneksi on sen verran fiksuja lapsia että katselevat pienempien perään pyytämättäkin.
Mutta jos tuo 3v tekee sun poissollessas jotain "tyhmää" niin etkö automaattisesti kysyis siltä 8veeltä miksei se sanonut mitään tai katsonut perään? :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä niitä lapsia on hiljalleen parempi opettaa siihen , että joskus voi tulla tilanteita ,että on pakko olla hetki keskenään, parempi niin kuin se että tilanne tulee nurkan takaa . Älkää tehkö karhunpalvelusta lapsillenne.
Juu, sitten kun ovat tarpeeksi isoja. Mun mielestä laiskuus ei ole hyvä syy jättää vaikkapa alle 7-vuotiaita kotiin.
Ap: tapauksessa vanhin oli jo 8v. Ja sinun tapauksessa en myöskään ehkä jättäisi, vauhtia ja vaarallisia tilanteita varmasti riittää. Kun yksi sentään on jo kouluikäinen , niin tilanne on vähän eri.
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
olin poissa n. 30min ja lapset 8v,5½v ja 3v10kk

mun poissa oloon meni luultua kauemmin luulin että se on n. 10-15min reissu mutta menikin vähän kauemmin.

Kerro yhteystietosi niin teen lastensuojeluilmoituksen sinusta. Plet huono äiti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä minä voisin jättää ja olen jättänytkin pienemmätkin keskenään, eikä se vastuu ikinä ole sillä vanhimmalla vaan minulla. Kuka hullu sitä vastuuta nyt lapsille jättää :eek: Onneksi on sen verran fiksuja lapsia että katselevat pienempien perään pyytämättäkin.
Mutta jos tuo 3v tekee sun poissollessas jotain "tyhmää" niin etkö automaattisesti kysyis siltä 8veeltä miksei se sanonut mitään tai katsonut perään? :whistle:
En sanois, kyllä 3-vuotiaan pitää tietää jo mitä saa tehdä ja mitä ei. Tai siis meillä ainakin tietää :D
 
noh
Lapselle on hyvä opettaa vastuuta. Itse olen opettanut kahdelle vanhemmalle lapselleni (10,5 ja 9 v) että hätätapauksessa (jos minä en ole kotona) mennään heti naapuriin hakemaan apua. Taloyhtiömme on suhteellisen pieni ja kaikki tuntevat toisensa, aina on joku aikuinen tavoitettavissa. Olen opettanut lapsille kuinka esim tulipalotilanteessa toimitaan. Olen myös jättänyt kuopuksen esikoisen vastuulle maksimissaan puoleksi tunniksi, kuopus on neljävuotias.
Lapsilla on kännykät ja osaavat niitä käyttää, minut tavoittaa tarvittaessa samantien.

Toivon ettei lapsistani tule mitään uusavuttomia joita maailma näyttää olevan pullollaan.
 
omg
siis ihan oikeesti.... huh huh, en ikinä ikinä jättäisi 5 ja 3v 8veen vastuulle!!!!!!!!!!!!! ÄLYTÖNTÄ!

itselläni nyt 9 ja 6v lapset, nyt vasta olen alkanut jättää niitä keskenään kotiin. 9v toki on ollut yksin kotona, mut keskenään lapsia en ole uskaltanut jättää kuopuksen, noh, villin luonteen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä minä voisin jättää ja olen jättänytkin pienemmätkin keskenään, eikä se vastuu ikinä ole sillä vanhimmalla vaan minulla. Kuka hullu sitä vastuuta nyt lapsille jättää :eek: Onneksi on sen verran fiksuja lapsia että katselevat pienempien perään pyytämättäkin.
Mutta jos tuo 3v tekee sun poissollessas jotain "tyhmää" niin etkö automaattisesti kysyis siltä 8veeltä miksei se sanonut mitään tai katsonut perään? :whistle:
En sanois, kyllä 3-vuotiaan pitää tietää jo mitä saa tehdä ja mitä ei. Tai siis meillä ainakin tietää :D
Kyllä varmaan tietää, mutten silti vois olla varma ettei sais jotain huimaa ideaa päähänsä :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Kyllä minä voisin jättää ja olen jättänytkin pienemmätkin keskenään, eikä se vastuu ikinä ole sillä vanhimmalla vaan minulla. Kuka hullu sitä vastuuta nyt lapsille jättää :eek: Onneksi on sen verran fiksuja lapsia että katselevat pienempien perään pyytämättäkin.
Mutta jos tuo 3v tekee sun poissollessas jotain "tyhmää" niin etkö automaattisesti kysyis siltä 8veeltä miksei se sanonut mitään tai katsonut perään? :whistle:
no eipä tehnyt =) ja rauhallinen tuo on eniten jänskätti mein 5½v mutta hyvinhän sekin oli käyttäytynyt ja kaikki =)

jos mun 5v poika ois nyt 8v ja sen pitäs huolehtia pikkusisaruksistaan ( 1 kipale viä masussa) en ikimaailmassa uskaltas jättää tuon pojan hoiviin ainuttakaan lasta kyllä se sen verran pöhelö on =) =) en edes tietokoneelle. mutta kun tuo tyttö nyt on ihan toista maata =)

mä oon 8v ollut yksin kotona nuoremman veljeni kans lähdettiin kouluun, oltiin kotona yksin aamut jolloin piti huolehtia kouluun menot itse tultiin koulusta ja oltiin 3-4h tuntia kaksistaan ei ollut kännyköitä. tehtiin välipalat ym itse. ja mentiin kouluun 20min matka pikatien vieressä.
 
no et mun mielestä. Riippuu hyvin paljon tuosta 8v. kaikki ihmiset ei käsitä sellasta asiaa että lapset on erilaisia ja erilailla kehittyneitä,eli jos joku ei jättäisi omalle eka-tokaluokkalaiselle niin ei se tarkoita etteikö jollekkin toiselle voisi jättä.
itse kyllä 8vuotiaana hoidin jo paljon naapureiden tuon ikäsiä ja pienempia ja kyse oli vähän pidemmästä ajasta kuin 30min. sain pikkuveljen kun olin 8v ja kyllä häntä hoidin ja paljon ihan vauvasta asti,osasin vaihtaa vaipat ja kaikki. kuljin jo 8vuotiaana yksin junalla suomen halki, vaihdoin itse junaa jne. En tiedä olinko sitten jotenki poikkeuksellinen lapsi, joskus tuntuu että olin kun miettii mitä kaikkea olen jos tuossa iässä osannut tehdä ja vertaa näihin nykyajan lapsiin jotka ovat niin uusavuttomia ja sormi suussa välillä..Koitan ainakin omistani kasvattaa itsenäisiä ja sellasia että osaavat ajatella omilla aivoilla enkä minä heidän puolesta. Poikani 6v on kyll niin villi että en missään nimessä jättäis hänelle 2 vuoden päästä hoitoon ketään koska tuskin itse selviää ilman vahtimista, kun taas tuo pian 4v on ihan erilainen, niin rauhallinen ja järkeilevä kaikessa :xmas:
Eli riippuu täysin sinun 8vuotiaasta itse lapsesi parhaiten tunnet..
 

Yhteistyössä