Olin kolarissa ja nyt särkee. Kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peräänajettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peräänajettu

Vieras
Olin eilen kolarissa joka ei onneksi ollut mikään vakava ja nopeudet oli alhaisia. Isompi auto ajoi kuskinpuoleiseen perään ja minä kuskina. En muista tilanteesta juurikaan mitään paitsi kamalan paukahduksen ja järkytyksen tunteen. Ei ole mitään hajua että retkahdinko mutta en ainakaan päätä lyönyt mihinkään.
Ei sattunut. Ambulanssi kävi ja kysyivät vain pikaisesti että onko oireita ja lähtivät. Olin kai jonkinlaisessa shokissa.
Myöhemmin hiukan huimasi ja vasempaan käsivarteen sattui välillä.

Tänään alkoi päänsärky, niskat ja hartialihakset kipeät, lisäksi tuo vasen käsivarsi kipeä ihankuin olisi pieni revähdys.

Tämä kai ihan normaalia vai onko odotettavissa jotain pahempaa? Tuskin mitään aivotärähdystä noin pienestä saa ja jos olisi ollut niin eikö se olisi heti oireillut?

Ajattelin huomenna käydä kuitenkin lääkärillä, varmuuden vuoksi jos sattuu huono tuuri ja tulee myöhemmin jotain ja joutuu vakuutuksen kanssa tekemisiin.

En mä oikeastaan tiedä miksi tämän edes kirjoitin, kaipa olisi kiva kuulla onko muilla kokemuksia kun tämä nyt pyörii mielenpäällä.

Tänään se shokki kai jotenkin purkautui, purskahdin itkuun ja hoin että miksi en painanut kaasua niin ehkä sitä ei olisi tapahtunut! Jotenkin höntti olo ollut ja ajatukset hukassa.

Kumma ettet käyny heti lääkärissä.

Noi kaikki oireet voi olla ihan normaalia lihasjumia kolarista, mutta esim vasen solisluu murtuu helpolla, kun turvavyö painaa.

Suosittelen lääkäriin menoa heti aamulla. Burana ja Panadol kipulääkkeeksi.

Itse en ole ollut kolarissa, mutta parikin ystävää on ollut. Todellakin kannattaa mennä lääkärille. Mun ystävällä on nykyään jatkuvia kipuiluja, johtuen kolarista saamistaan vammoista. Ja kaikki lääkärikäynnit yms menee sen kolarin aiheuttajan piikkiin.

[QUOTE="...";29050874]Kumma ettet käyny heti lääkärissä.

Noi kaikki oireet voi olla ihan normaalia lihasjumia kolarista, mutta esim vasen solisluu murtuu helpolla, kun turvavyö painaa.

Suosittelen lääkäriin menoa heti aamulla. Burana ja Panadol kipulääkkeeksi.[/QUOTE]

Miten niin kumma? Lanssimies (tai nainen en muista) kysyi onko oireita ja sanoin ettei ole ja se lähti. Kehoitti käymään lääkärissä JOS tulee oireita.
Meni siinä aikaa poliisin, hinausten ja muiden asioiden selvittelyn kanssa. Lisäksi olimme toisella paikkakunnalla, piti hommata kyyti kotiin perheelle ja paikkakuntamme päivystys meni jo kiinni. Olisimmehan voineet mennä sairaalan päivystykseen odottamaan kenties moneksi tunniksi mutta oli ajateltava myös lapsia ja siinä tilanteessa ei vielä tuntunut sen kummempia kipuja ja aikaisempaa kokemusta kolarista ei ole!

Pari vuotta sitten mun perään ajettiin ja menin myös niin shokkiin, etten edes paikalta voinut ajaa pois, vaikka mitään ei käynytkään. Selkää vähän jälkeenpäin särki, mutta sekin meni ohi. Älä syytä itseäsi, vaan huomenna menet lääkäriin. Itseäni jäi vielä viikoiksi pelottamaan, että joku ajaa perään kun pysähdyin valoihin, mut sekin meni ohi.

Juu ei se, että olisi jotain tullut. Mutta vakuutusten takia pitää käydä heti lääkärissä. Koska nyt sulle on jälkikäteen tullut oireita ja kipuja joiden varsinaisesta syystä ei ole mitään merkintää virallisissa papereissa ( lääkäriteksti ). Poliisin raportti ei auta vakuutusyhtiöllä mitään kun sun kipu ja särkykorvauksia ruvetaan sielä miettimään. Ne huomaa ainoasstaan sen, että et ole käynyt heti lääkärissä vammoja tarkistuttamassa.

Ei millään pahalla.

Juu ei se, että olisi jotain tullut. Mutta vakuutusten takia pitää käydä heti lääkärissä. Koska nyt sulle on jälkikäteen tullut oireita ja kipuja joiden varsinaisesta syystä ei ole mitään merkintää virallisissa papereissa ( lääkäriteksti ). Poliisin raportti ei auta vakuutusyhtiöllä mitään kun sun kipu ja särkykorvauksia ruvetaan sielä miettimään. Ne huomaa ainoasstaan sen, että et ole käynyt heti lääkärissä vammoja tarkistuttamassa.

Ei millään pahalla.

No höh, mistä me oltais tuokaan voitu tietää :( Miksei ne lanssityypit voineet sit sanoa jos on niin tärkeää vakuutuksen takia käydä heti lääkärissä? Ärsyttävää :(

Onkohan tämä provo, kyllähän ambulanssista sanovat että varalta päivystykseen. vaikka ei mitään vakavaa olisikaan.
On shokki kun joku ajaa perään ja pää retkahtaa. Ja varsinkin kun itse on ajanut moitteettomasti nopeusrajoitusten mukaan.
Ja myöhemmin ajaeessa voi alkaa pelottaa.
Tulee aremmaksi.

No höh, mistä me oltais tuokaan voitu tietää :( Miksei ne lanssityypit voineet sit sanoa jos on niin tärkeää vakuutuksen takia käydä heti lääkärissä? Ärsyttävää :(

Tää on kyllä harmillista, ku "lanssityypit" ei tiedä näistä oikeastaan yhtää sen enempää ku normikansalaisetkaan. Siis näistä vakuutusyhtiön koukeroista.

Ite oon ollu Terveysasemalla töissä ja tiedän kuinka vaikeaa jälkikäteen oireiden perusteella on saada vakuutusyhtiöltä korvauksia jos ei oo heti menny lääkriin. Toki jos sulla nyt vaikka solisluu on murtunu niin ilmanmuuta se on kolaris menny ja vakuutusyhtiön korvattava, mutta olen nähnyt tapauksia jossa edes lääkärilausunnon perusteella vak.yht ei ole uskonut ko. vammojen olevan kolarista, koska potilas meni lääkäriin vasta 4 pv kolarin jälkeen.

Onneksi sulla ei pahemmin käyny, jatkossa (toivottavasti ei tuu) tiedät mennä heti vaikkei olotilassa mitään olisikaan. Tollaisen tapahtuman jälkeen sun elimistössä on n. 45min-60min kova adrenaliinipurkaus käynnissä ja vaikka sulla olis jalka poikki niin sä et tuntisi välttämättä siinä kipua. Siksi noi olotilat tulee jälkikäteen.

Koita toipua :)

T. Nyk. "lanssari"

No eihän sun ois heti kannattanu mennä lääkäriin jos ei kerta oireita ole, vakuutuksen kannalta siitä ois vaan haittaa jos oot heti onnettomuuden jälkeen käyny kertomassa lääkärille olevasi oireeton. Mutta niinku se lanssikuskikin on sanonu niin lääkäriin jos oireita tulee.

Sinänsä on täysin normaalia että tulee lihaskipuja tuollaisen jälkeen ja vasen hartia särkee turvavyön jäljiltä. Ja ne lihaskivut on yleensä pahimmillaan 2vrk vammasta. MUTTA koska nimenomaan peräänajoissa tulee noita whipsplash-vammoja jotka voi olla tosi ongelmallisia niin kannattanee sinne lääkäriin mennä.

Ei ole provo, valitettavasti. Näin jälkikäteen vähän ihmetytti kyllä että näinkö tosiaan toimitaan kolaripaikalla vaikkei "näkyviä" vammoja olekaan. Siis ettei sen enempää kysellä eikä tutkita vaikka tyyppi on shokissa.
En muista kauanko mä istuin siellä ratin takana, keskellä kaistoja. Mun mies hyppäs ulos, soitti hätäkeskukseen ja touhus siellä jotain. Istuin vaan järkyttyneenä enkä osannut tehdä mitään. Sitten aloin miettimään että onkohan tässä turvallista enää olla jos joku pian ajaa perään (liikennettä oli paljon, neljänruuhka). Sit mua pyydettiin että ajaisin auton sivuun, yritin mutta se ei liikahtanutkaan. (Jälkikäteen mä mietin että oliko sekään turvallista, käynnistää autoa kolarin jälkeen.) Meni aikaa että tajusin edes sammuttaa auton. Sit mä vaan tärisin siellä tienvarressa ja odoteltiin poliisia.

Googletin eilen ja tuli tuo whiplash eteen, josta en ole ennen kuullutkaan. Oli yllätys että näin pienen rysäyksen jälkeen on tavallista että tulee oireita vasta myöhemmin. Ei sitä osannut silloin ajatella kun mihinkään ei sen kummemmin sattunut.

Ja kyllä mä tosiaan huomenna käyn lääkärissä ja toivotaan nyt ettei tästä seuraa sen kummempia vaivoja.

Onneks ei lapset olleet kyydissä, mut oli nekin järkyttyneitä kun kuulivat että äiti ja isi joutui kolariin.

Lihaskivuilta nämä tuntuukin, en usko että sen pahempaa on. Särkylääkettä otan että selviän huomiseen. Pitää sit lääkärin kanssa jutella paremmin.

Mulla oli sama vuosia sitten. Auto tuli perään kun olin kyydissä. Niska heilahti ja päätä alko särkeen, olkaan sattui kun turvavyö pureutui ihoon(kesä) ja painautui. olin sokissa enkä tajunnut tilannetta ennen kuin kotona. Ei ollu iso kolari mutta rysähti kunnolla ja tuntu kyllä :/. Kotona alko itkettään ja päätä särki. Meni ohi sitten ja ei tullu mitn ongelmia. Mutta mee tosiaan varm vuoks huomenna lääkäriin.

Oli yllätys että näin pienen rysäyksen jälkeen on tavallista että tulee oireita vasta myöhemmin. Ei sitä osannut silloin ajatella kun mihinkään ei sen kummemmin sattunut.

Mä olin 15-vuotiaana peräänajokolarissa, istuin kuskin vieressä turvavöissä eikä vauhtiakaan ollut 40 enempää. Peräänajo sattui aivan tk:n vieressä ja poliisit kysyi, että sattuiko ja kun sanoin ettei niin päästivät kotiin, mutta vannottivat menemään lääkäriin jos tulee jotakin. Seuraavana aamuna en päässyt sängystä ylös itse enkä pystynyt kääntämään päätäni mihinkään suuntaan. Lääkärin mukaan oli palpaatioarkuutta niskassa ja pidin niskatukea 6-8 viikkoa ja söin kipulääkettä. Vielä tänäkin päivänä muistan, kun poliisi kuulusteluissa (juttu meni oikeuteen) sanoi ettei olisi välttämättä niin pahasti sattunut ellen olisi pitänyt vyötä.

Itse olin kolarissa. Ajoin skootterilla kunnes sivulta tulee auto 50-60km/h nopeudella suoraan vasempaan kylkeeni. Tilanteesta en muista hyvin mitään, koska se kävin niin äkkiä.

Nyt mennyt pari päivää kolarista (joka tapahtui maanantaina ja nyt keskiviikko).
Mua ei ole ikinä koskenut päähän/ollut päänsärkyä, mutta nyt on kokopäivän hieman jomottanut päähän, voiko kyse olla aivotärähdyksestä kun kolarin jälkeen mua koski päähän kun pääni kolahti auton konepellille (oli kyllä kypärä päässä). Lisäksi lihakset on ihan jumissa ja vasempaan käsivarteen koskee, aivan kuin lihas olisi siitä kohtaa litistynyt, koskee aina kun nosta kättäni ylös ja ojennan eteenpäin...lisäksi eilen oikean puoleinen keuhko oli kipeä.

Lääkärissä tottakai kävin, ja tulloin ei päähän koskenut joten en tajunnut siitä sanoa. Täytyy varmaan ottaa uusi lääkäriaika, ellei tämä pääkipu ja käsikipu mene ohi nyt lähipäivinä...

Eksyin lukemaan niskavammoista tälle sivulle. Joo itse olin kolarissa kuusivuotta taakseppäin (en itse ajanut) jossa auto kieri katonkautta kolmekertaa ympäri. sen muistan että niskoillani kävin katossa, otti ihan tuhottoman kipeää ja seuraava muistikuva oli että heräsin ojasta 10metrin päästä autosta.Itsellä tämän takia 3-4kertaa vuodessa niska välillä viikon verran jäykkä, KIPEÄ ja tulehduksen tunnetta. vaikka kolarista aikaa jo 6vuotta. niska kipu tulee varmasti olemaan ikuinen. ja niskakivun ansiosta myös aikamoinen huimaus ja näköhäiriöt.

Itse olin autokolarissa 2008. Silloinen mies ajoi autoa jolla olimme matkassa ja meidän 8kk ikäinen tyttö istui turvaistuimessa apukuskin paikalla (minä matkajääkaapin päällä kuskin ja apukuskin paikan välissä...alla oli vani) mies lähti keltaisella viivalla raktorin ohi ja raktori päättikin kääntyä, raapaisi vanista kyljen auki ja nakkasi meidän auton kolmekertaa katon kautta ympäri....itse näin, kun tavarat lähti lentoon ja sitten muistan kun niskaan otti julmetun KIPIÄÄ muisti meni ja heräsin pellolta jalka kuin silppurista vedettynä 10metrinpäästä autosta...Mies huusi ja juoksi solisluu murtuneena kätensä kanssa ympäri peltoa ja huusi missä likka on (turvaistuimen vyön pidikkeet olivat pettäneet ja likka oli tehnyt 15metrin ilmalennon turvaistuimineen päivineen) turvaistuin löytyi väärinpäin pellolta ja tyttö kitisi istuimessa hengissä... Tyttölähti sairaalan kautta kahdeksi viikoksi Tampereelle teholle (kallon ja nahan välinen aivoveren vuoto) ja itse makasin ukon kanssa sairaalassa viikon parsittavana... Vaikka tästä ilmalennosta on jo 7vuotta ja kaikki ollaan IHME KYLLÄ hengissä niin niska on 5-10kertaa vuoden aikana niin kipeä ettei pää käänny ja tekisi mieli vetää sellainenkin itkupotku raivari...tämä nykyään melkein 8vuotias likkani on kolarista asti kulkenut sairaalassa viikon tutkimusjaksoilla, toimintaterapiassa, puheterapiassa ja ties missä :X ja itse näen VIELLÄKIN painajaisia ja säikähdän kovia pamahduksia...Vakuutusyhtiökin tuntuu pesseensä kätensä jo irti koko hommasta vaikka autossa oli täys kasko... ETTÄ SELLAISTA!

Viiveellä keskustelussa, mutta kuitenkin.

Olin polkupyörällä liikkeellä 16.08.-15 pyöräväylää ajaen.
Tarkoitus ylittää risteävä maantieliittymä suojatie/pyörätie käyttäen.
Atuo ja moottoripyörä olivat pysähtyneenä suojatien eteen ja aloin polkemaan tien yli. Jostain syystä autoilija lähti liikkeelle nopeasti ollessani auton kohdalla. Lensin lukkopolkimilla varustetulla pyörällä konepellin siivittämänä katuun, onneksi ei pää edellä.
Poliisit ja ambulanssi paikalle, abulanssihenkilökunta katsoi yleistilanteen ettei luita ole poikki jne. Vasen jalka oli niin krampissa ettei voinut kävellä, siis kotiin ambulanssilla.
Autoilija sai sakot paikanpäällä ja sain myös poliisin raportin autoilijan syyllisyydestä. Lääkäriin seuraavana päivänä. Kivut ja lihasten jäykkyys alkoi todellakin pitkällä viiveellä. Lääkäri teki tilanne arvion, "määrittelemätön vaurio"??
Kolme päivää myöhemmin alkoi toiseen jalkaan ilmestyä mustelmaa pyörän rungon iskusta.
Auton liikennevakuutus maksaa terveydenhoitokulut ja mahdollisen haittakorvauksen pitkällä seurantajaksolla. Myös onnettomuudessa vaurioituneen omaisuuden maksaa liikennevakuutus; pyörä, varusteet,vaatteet jne
Aika näyttää paraneeko kaikki ja meneekö korvaukset sovitusti tapahtumakoodin kautta liikennevakuutukseen.
Raportoin tilanteesta myöhemmin miten kävi...................??

Heij, olin sunnuntaina 23 pv tammikuuta 2016 kolarissa Oulun finnkinon vieressä. Itselläni oli vihreät ja luulin että saan matkaani jatkettua tavalliseen tapaan, mutta syystä tai toisesta vastaantuleva auto päätti kääntyä eteeni, yritin jarruttaa, mutta tajusin ett nyt törmätään, kaverini istui apukuskin paikalla ja kummatkin laitettiin silmät kiinni, kun tajuttiin kolarin tulevan. Turvatyynyt laukesivat meillä, mutta toiseen autoon ei tullut niin isoja jälkiä, vähän vain eturengas ja sen ympärys länässä. Vanhempieni omistama, mutta minun ajama auto olikin sitten aika huonossa kunnossa keulasta, vaikka vauhtia ei ollut törmätessä edes 40 km/h. Kaikki kävelivät itse autoista ulos ja ei sen ihmeemmin muuta kuin shokki ja hiukan niskakipua. Eilen ja tänään niskakivut ovat pahentuneet, huomenna lääkärille sitä häätyy lähtä, kun ei kotikonstit enää auta. Kaverilla selkä kipeänä.

Ajaminen ei ole enää mukavaa, mutta en pelkää autoja, eikä ajotaitoihini ole vaikuttanut, ehkä vähän varovaisempi olen, mutta se nyt ei koskaan ole haitaksi. Toivon, ettei niskakivuista tule jatkuvaa, painajaisissa koen jo ihan tarpeeksi kipua. Tuntui mukavalta lukea teidän postailujanne, koska ymmärrän teitä, ja tekin minua varmaan, vanhempani kun ovat vähän ulkona siitä mitä sain kokea. He eivät ole koskaan kolaroineet. Paremmaksi mieleni tekee vain se, ettei kolari ollut syytäni, toimin kuten pitikin, tapahtunut ei ollut hallinnassani. Toivon, että meidän kaikkien loppuelämä kuluu mukavemmissa merkeissä.

Yhteistyössä