Olimme ensimmäistä kertaa Hop Lopissa ja kyllä hieman järkytyin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olimme ensimmäistä kertaa lapsemme kanssa Hop Lopissa ja mietin ennen sinne menoa, että kestävätköhän siellä olevat kiipeily ym. -jutut aikuisen painoa, eli voinko itsekin mennä niihin. No ei tarvinnut miettiä, kun katsoi kuinka paljon siellä oli ylipainoisia lapsia! Moni näytti painavan saman verran tai enemmänkin kuin minä aikuinen nainen.

En ole aikaisemmin juurikaan ollut paikoissa joissa olisi noin paljon lapsia kerralla, joten en ole tällaiseen havaintoon aikaisemmin törmännyt. Aika huolestuttava näky. Ovatko noiden lihavien lasten vanhemmat sokeita lastensa ylipainolle vai eivätkö vaan välitä?

ei niihin kyllä aikuisten kuulu mennä, kun eihän aikuinen mitään maksakaan. Pitäisikö niiden ylipainoisten lasten sitten piiloutua kaappiin vai olla muuten poissa näkyviltä? kai nekin saa leikkiä samalla tavoin kuin muutkin eikä se silti tarkoita etteivät vanhemmat olisi siitä huolestuneita.

Monet ylipainoisilta näyttävät lapset laihtuvat kouluiässä, jos alkavat liikkumaan ja urheilemaan. Lapsenpulleus katoaa silloin, ellei ruokatottumukset ole aivan väärät.

Varmaan tuotu ne ylipainoiset lapset sinne siksi, että jatkossa eivät olisi ylipainoisia. Itse olet ujonpuoleisen, mutta innokkaan lapsen kanssa mennyt niissä laitteissa ja hyvin kesti.

[QUOTE="monsteri";25664184]Varmaan tuotu ne ylipainoiset lapset sinne siksi, että jatkossa eivät olisi ylipainoisia. Itse olet ujonpuoleisen, mutta innokkaan lapsen kanssa mennyt niissä laitteissa ja hyvin kesti.[/QUOTE]

siis itse olen

Itse en ole koskaan HopLopissa tai muuallakaan kiinnittänyt huomiota siihen että ylipainoisia lapsia olisi jotenkin erityisen paljon. No, ehkä minä sitten seuraan enemmän vain omien lasteni touhuja enkä stalkkaa muiden lapsia.

Joskus liikenteessä kun sattuu omalle kohdalle kaksi törppöä niiden tuhannen muun autoilijan lisäksi, tuntuu että KAIKKI törttöilee tänään. Oletko varma ettei sinulla ollut samanlaista tilannetta eli kiinnitit huomiosi vain niihin muutamaan ylipainoiseen?

Niissä joissain härveleissä on kyllä painorajoitukset. Viime kesänä olin itse niissä riekkumassa ja raskaana olin kaiken kukkuraksi. Mies myöhemmin huomautti, että en sitten vissiin huomannut niitä painorajoituskylttejä. Joo, en huomannut...

Mutta tottahan se on, että nykyään yhä useampi lapsi on ylipainoinen.Omassa lapsuudessani se oli harvinaisempaa ja muistan kuinka niitä PARIA koulumme ylipainoista nälvittiin. Nykyään taitaa joka luokalla olla ainakin pari reippaasti pulskempaa lasta. Omani ovat vasta kerhoikäisiä ja kyllä meidänkin lasten kerhoryhmässä on pari todella pulleaa tapausta. Joulujuhlassa katselin, että toisen lapsen oli jo vaikea liikkua, niin tanakassa kunnossa oli. Vanhemmat olivat samaa kaliiberia. Ihan pahaa teki lapsen puolesta.

Joo en sitä sanonutkaan, etteivätkö lihavatkin lapset saisi tulla Hop Loppiin. Päinvastoin, hyvä, että liikkuvat! Siellä vaan satuin näkemään tavallista enemmän lapsia kerralla ja tuollainen havainto todella pisti silmään.

Ja tosissaan siellä oli paljon lihavia lapsia, enkä puhu mistään lapsen pyöreydestä vaan oikeasti lihavista! Sellaisista lapsista joilla on jo "rinnat" ja jotka puuskuttavat naama punaisena, kun ovat kerran liukumäkeen kiivenneet.

ap

Niissä kiipeilytelineissä + liukumäessä on muistaakseni 100kg raja tai 80kg... En nyt tarkkaan muista. Mutta totuudessahan niiden täytyy kestää vielä ainakin 2x tuo, että turvallisuus on taattu joukolle riehuvia lapsia. Sitten ainakin Lappeenrannassa on erikseen trampalle + pomppulinnalle ja pomppumäelle rajoitukset, jotka pienemmät. Joka laitteen kohdalla lukee kyllä!
Mun on ollut ainakin pakko juosta mun 3v:n perässä siellä.. ois varmaan kuitenkin saanut itkukohtauksen jossakin, kun ei olisi löytänyt heti takas äidin luo. Sitäpaitsi mun mielestä sen ikäisiä on vielä katsottavakin aika tarkkaan, että mitä siellä tekevät.
Hei ja hienoa, että ylipainoiset lapset on viety liikkumaan!!!

Kyllä mä ainakin juoksen meidän 2,5v:n perässä niissä kiipeilytelineissä. Tulis muksulta muuten itku jos yhtäkkiä ei löytäiskään enää takaisin äitin luokse tai sitten jotain vois sattua ja tulla kipeää enkä huomaisi. En vielä noin pienen anna ihan vapaasti siellä juoksennella.

Itse en ole kertaakaan nähnyt hoplopissa ylipainoisia lapsia tai sitten en vaan jaksa kiinnittää niihin erityistä huomiota. Oma lapsi taitaa vielä viedä kaiken huomion. :D Mutta siihen kiinnitin huomiota, että kouluikäiset lapset ei ajattele yhtään miten saa käyttäytyä ja miten ei. Meidän tyttö alkoi pariinkin otteeseen melkeen itkemään liukumäessä, kun isommat lapset etuili. Tyttö vaan sanoi, että hänen vuoro mutta isommat menee koko ajan eteen. Ei oo kiva, ku joutuu ite alkaa muiden lapsia siellä opettamaan siitä, että järjestyksessä mennään.

Ai, että joku 2-3 v. lapsi laitettaisiin yksin sinne sokkeloihin pyörimään? Juu ei, kyllä sinne vanhemmatkin saavat mennä ja onhan siellä oikein lappujakin aiheesta, että vanhempien on valvottava lapsia. Kuinkahan tuo onnistuu jos lapset laitetaan yksin menemään?

Mutta olettekos huomanneet, millaista syömistä Hoplopeissa on tarjolla? Kuorrutettuja donitseja, makupopcorneja, karkkia, jätskiä, limpparia... Kaikkea semmoista, mistä "lapset tykkää"? Totta kai ne tykkää kun ne opetetaan tykkäämään, juuri olettamalla että lasten herkkua on vain imelät mätöt ja ranskikset ja nakit...

Mutta olettekos huomanneet, millaista syömistä Hoplopeissa on tarjolla? Kuorrutettuja donitseja, makupopcorneja, karkkia, jätskiä, limpparia... Kaikkea semmoista, mistä "lapset tykkää"? Totta kai ne tykkää kun ne opetetaan tykkäämään, juuri olettamalla että lasten herkkua on vain imelät mätöt ja ranskikset ja nakit...

Mäkin oli tänään Hoplopissa 1.5v taaperon kanssa 5h. Pakkohan siellä on sit syödä. Omien eväiden syönti on kielletth kyltein ja ainoa ruokailuvaihtoehto on Hesburger. Mä en todellakaan halua antaa roskaruokaa taaperolle.

roskaruokaa tuputetaan väkisin kaikkialla lastenpaikoissa ja tapahtumissa.

[QUOTE="Yrittäjä";25664748]Mäkin oli tänään Hoplopissa 1.5v taaperon kanssa 5h. Pakkohan siellä on sit syödä. Omien eväiden syönti on kielletth kyltein ja ainoa ruokailuvaihtoehto on Hesburger. Mä en todellakaan halua antaa roskaruokaa taaperolle.

roskaruokaa tuputetaan väkisin kaikkialla lastenpaikoissa ja tapahtumissa.[/QUOTE]

Toi on muuten totta, että monessa paikassa lapsille on vaan ns. herkkuja ruokana. Lintsillä käytiin viime syksynä (sealifessa, mutta syömässä lintsillä) ja ainoa paikka joka oli auki tarjoili lapsille vaan ranskanperunoita, kananugetteja, nakkeja, pitsaa yms. Kesäreissuilla on huomattu paras ruokapaikkavaihtoehto olevan abc-liikennemyymälöiden ravintola ja ihan normaali seisovapöytä siellä. Valmiissa lastenannoksissa ei tosiaankaan mikään ruokaympyräkään toteudu, koska pahimmillaan salaatti on yksi kurkunpala ja osa tomaatista.

Yhteistyössä