Oliko muille ahdistuksen paikka musiikin tuntien laulukoe?

Oli kyllä. Hyvin muistan ysiltä tuon laulukoe tilanteen. Jännitin jo rajusti siinä vaiheessa kun toiset laulo. Kun tuli mun vuoro, niin mulle iski pakokauhu ja menin hiljaseks. En laulanu, seisoin kyllä siellä muiden edessä, mutta hiljasena ja totisena. Musiikin opettaja maanitteli että, laulaisin. Sanoin vaan että, ei huvita laulaa ja otin laukkuni ja poistuin luokasta. En vaan pystyny laulamaan, enkä kyllä mielestäni etes osaa laulaa hyvin.

Hyyi. Ei meidän vaan tarvinnut laulaa koko luokan edessä! Opettajan kanssa kahdestaan ja opettaja säesti pianolla. Ja kyllä se vaan jännitti ihan mielettömästi, vaikka pelkästään opettaja olikin kuuntelemassa. Oon aina jännittanyt kaikenlaisia esiintymisiä. Ihan hyvä kyllä olen laulamaan, ala-asteella ja vielä yläasteellakin sain 10 laulukokeista, lukiossa sain 9, mutta kun jännitti niin tottakai se ääni vähän tärisi ja värisi. Jännittäminen sai myös aikaan sen, etten uskaltanut laulaa kovin voimakkaasti.

Hui että, en olisi varmaan ikinä pystynyt laulamaan koko luokan edessä!

Oli kamalaa, etenkin kun mulla oli paha r-vika 16-vuotiaaksi (!) asti. Oli pakko laulaa suomeksi luokan edessä, ja kesken laulun idiootit huutelivat "sano ärrääää!" luokan perältä.

Toivottavasti nykyään musiikin opetus on muutakin kuin tasoryhmiin (hyvät ja huonot) jaettua nokkahuilunsoittoa ja laulukokeita.

Onko noita oikeasti? Siis noita laulukokeita...vielä lähivuosikymmenillä?

Mä olen ollut musiikkiluokalla, eikä meillä sielläkään ollut. Hassua, jos sitten tavallisella luokalla on.

Olin tänään yhteydessä opetushallitukseen tästä laulukoe asiasta. Eli meidän pienellä paikkakunnalla laulukoe suoritetaan muiden kuullen luokan edessä ylä-asteella ja vielä lukiossakin. Opetushallituksen kanta oli jyrkkä EI sille että laulukoe tehdään luokan kuullen. Täällä asia menee nyt eteenpäin ja laulukokeet luokan edessä loppuu tähän päivään. Tehkää te muut vanhemmat omalla paikkakunnalla samalla tavalla. Nykypäivänä jo tuon lauluäänen ja osaamisen perusteella lapsenne saattaa tulla koulukiusatuksi ja lapselle jää ikuiset arvet...

Oli hirveätä. Ja viellä ikävämpi, kun se laulukoe ratkaisi 100% musiikin numerosta. Milläään muulla, esim musiikin teorian tietämyksellä (vaikka nuotteja opetettiin) ei ollut vähäänkään merkitystä. Ja kun ei osannut laulaa, ei päässyt edes kokeilemaan mitään soitinta - kun muut kilkuttivat xylofonia tai soittivat nokkahuilua, niin parhaassa tapauksessa sai triangelin "soitettavaksi".
Itsellä nousi musiikki ala-asteelta ylä-asteelle mennessä vitosesta ysiin, siellä oli musiikista oikea koe, jossa kysyttiin musiikin teoriaa (josta sain 9 ½) ja laulukoe oli kaksistaan opettajan kanssa.

Ala-asteelta jäi kyllä syvä inho KAIKKEA laulamasta sisältävää musiikkia kohtaan. Yhteislaulut ovat pahinta mitä voi kuvitella jne.