Oli todellakin pelastus, että päädyin sterilisaatioon, vaikka nyt elämä kulkee minuutti minuutilta seuraavat kaksi vko :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nadia

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
3 616
0
36
Eli menin tiistaina sinne essure- sterilisaatioon. Homman piti olla simppeli ja minun kotona tunnin päästä jatkamassa elämääni normaaliin malliin.
Toimenpide aloitettiin ja oikealle puolelle saatiin essure paikalleen (kivuliasta!!), sit alettiin vasen puoli. Reilun vartin lääkäri yritti saada sitä paikalleen ja yhtäkkiä paikalle kutsuttiin toinen lääkäri. Sit sanottiin et toimenpide lopetetaan, koska essurea ei saada paikalleen. Kehotettiin pukemaan.
Sit lääkäri kertoi, että vasemmassa munanjohtimessa on koko johtimen peittämä kasvain. Ihmettelivät toiden lääkärin kanssa kuinka olen voinut edes saada nämä kolme lasta ns. luonnollisella tavalla alulleen.
Iltapäivällä minut nukutettiin ja tehtiin perinteinen sterilisaatio ja samalla otettiin koepalat munanjohtimesta ja jostain kohdun luota, en enää niin tarkkaan muista, kun olin niin lääketokkurassa ja muutenkin sekaisin.
Nyt sit kamalissa kivuissa. Onneksi mies ja tädit olleet vuoronperään kaverina.
Kahden viikon sisällä tulee tulokset onko löydökset pahalaatuisia.
Mukava joulunalusaika siis tiedossa.
Mummollani ja äidilläni on kohdunkaulansyöpä, joten pelkään pahinta.
Yritän olla ajattelematta asiaa, ettei menisi joulumieli täysin. :ashamed:

No onneksi kasvain löytyi. Veljeni vaimolla todettiin pahalaatuinen kohtukasvain joka levisi molempiin munasarjoihin. Kesäkuussa leikattiin ja pari viikkoa sitten olin laajempi kontrollikäynti. Hän voi nyt hyvin :)

:hug: Jos tulos huono, niin jospa tää oli kuitenki onni onnettomuudessa. Aattele, kuinka pitkään se olis ollu siellä muuten vielä ihan huomaamatta. Ne otti sieltä nyt kaiken kasvaimelta näyttävän pois ja saivat todennäköisesti sen kaikki pois. Muut koepalat on otettu ihan vaan varalta, kun kerta oli helppo ottaa.

Onneks menit sinne että ne löyti ne kasvaimet. Voi sua, toivottavasti ei oo pahalaatusia ja voitais hoitaa sut sit kokonaan kuntoon. Voimia ja jaksamisia sulle ja koko teijän perheelle :hug: .

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
:hug: Huih..Toivotaan parasta! Onneks menit alunpitäenkään sinne. Oliks siulla mitään oireita, että siel ois jotain vialla?

Onhan mulla ollut tosi kipeät kuukautiset, että oon ollu töistäkin pois ja monesti oon mennyt lanssilla sairaalaan alavatsakipujen takia, mut ne on laitettu ummetuksen piikkiin...

kui iso se on ollu :o et oo ilmeisesti mitään tuntenu? kaverilla oli kystia munanjohtimissa ja ne poistettiin leikkaamalla... alko tunteen ne ku oli mahallaan. en tiiä joutuko poistaan johtimenkin samalla mut haaveilee vielä lapsista joten uskoisin kykenevän vielä hommaan.

Eikä änkynyt ultralla ennen toimenpidettä? Eikä sterilisaatioon lähettäneen lääkärin käsikopelotukimuksessa? Onpa outoa.
Mutta pahanlaatuisuus (jos siitä vahva epäily) selviää kyllä nopeammin kuin kahdessa viikossa. Ilmoittavat nimittäin heti labrasta hoitaneelle lääkärille jos sellaisesta viitettä.

Naisella on kaksi munasarjaa ja niistä kaksi munajohdinta ihan varmistuksenkin takia. Eli toisen mennessä "epäkuntoon" jää vielä yksi toimiva.
Itseltäni poistettiin kaikki toiselta puolelta kasvaimen tuhottua ne jo ennen yhtäkään lasta. Toisella on tehty kolme lasta ilman ongelmia ts. 0-3 kk yrityksellä. Onneksi oli vara kpl olemassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Eikä änkynyt ultralla ennen toimenpidettä? Eikä sterilisaatioon lähettäneen lääkärin käsikopelotukimuksessa? Onpa outoa.
Mutta pahanlaatuisuus (jos siitä vahva epäily) selviää kyllä nopeammin kuin kahdessa viikossa. Ilmoittavat nimittäin heti labrasta hoitaneelle lääkärille jos sellaisesta viitettä.

Ei näkynyt ultralla, näkyi vasta, kun tähystin oli sisällä ja sittenkin vasta, kun alkoivat mennä syvemälle, kun ihmettelivät miksi ei essure mene paikalleen. Eikä käsikopelolla. Se oli siis jossain todella syvällä munanjohtimessa. Lääkäri sanoi, että koepalan tulokset tulevat n. 2 viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
kui iso se on ollu :o et oo ilmeisesti mitään tuntenu? kaverilla oli kystia munanjohtimissa ja ne poistettiin leikkaamalla... alko tunteen ne ku oli mahallaan. en tiiä joutuko poistaan johtimenkin samalla mut haaveilee vielä lapsista joten uskoisin kykenevän vielä hommaan.

En tiedä kuinka iso, mutta lääkäri sanoi, että peittää näkyvyyden eikä pääse tähystimellä sen ohi, eikä essure edes yritä mennä sinne. TOiselle puolelle se essure laitettiin vaan "suulle" ja se imaisi itsensä sinne. En osaa selittää :ashamed:

Yhteistyössä